dålig kolsyra

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

dålig kolsyra

Inlägg av jorwal »

Hej alla bryggmästare
Provsmakade min första hembrygda öl (BIAB), Pale Ale i går. OG 1056, FG 1012
Blev lite besviken på dålig kolsyra och skum. Har stått 8 dagar i 50 cl glasflaska efter "kapsyl på", smaken ganska god men lite söt.

Laddade en bit snabbbitsocker (3,5g) i varje flaska. Det jäste inte någonting i jästhinken före tappningstillfället. Kan det vara så att det inte finns jäst nog kvar för att bilda kolsyra av min sockerbit?

- Vad göra? Vänta och se eller tillsätta jästkultur (typ kröjsa). Eller investera i partyfat kanske.

Kan jag vid ev. kröjsning/tillsättning av jäst använda den jäst som la sig på botten av jäskaret?
Har sparat ganska mycket av den i en burk i kylen, tänkte testa ett brödbak på det :-) men vet inte om det går att få i gång den igen. Någon som vet? Har bara för mig att jag läst någonstans att förr i tiden så fick Bagaren jästen från Bryggaren.

Har tidigare gjort gotlandsdricka där jag experimenterat med att klarna och tillsätta 7 gram socker/liter i några PET-flaskor och fick jättefin kolyra och bra skum. Då var det ett halvt pkt vanlig bakjäst till en 25 liters brygd, dessutom var vörten alkoholboostad med 2 kg socker :-D så det fanns nog både restsocker och jästkraft.

/Jörgen
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: dålig kolsyra

Inlägg av Bee »

Hur varmt har dom stått? Ibland kan det ta lite längre tid beroende på temperatur och hur pigg jästen är. Om du har en söt smak i ölet kan det ju vara så att jästen inte är färdig.
Förvara flaskorna i rumstemperatur och vänta en vecka till. Lagra dom sedan svalt i 3-5 veckor medans dom mognar.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: dålig kolsyra

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag håller med biet.

Var nyligen själv med om en misslyckad kolsyrejäsning, men det berodde helt enkelt på för kort tid och/eller för svalt källarförråd. Ett par veckor i bryggpartnerns pannrum gjorde susen.

Och visst går det att baka på öljäst: http://foodheadbrewery.blogspot.se/2012 ... rallor.htm

Lycka till!

/kalle.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jorwal »

Ok tack
lite för ivrig alltså :-) nu står flaskorna i 20 gr rumstemperatur.
Tappade föresten min andra brygd igår, american pale ale, god och fin färg.

tack för baktipset!
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jorwal »

Tålamod är alltså det som gäller.
Hällde upp en flaska och som ett rolleri så var det fint fast skum nu :-)
Nu ska det bara lagra till sig i källaren ett tag så smaken också mognar till lite.

tack för era råd, var lite låg när det inte verkade funka/Jörgen
Skriv svar