Hur tillsätter jag mitt Crystal Malt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fillegak
Delmäskare
Delmäskare

Hur tillsätter jag mitt Crystal Malt

Inlägg av Fillegak »

Hej!

Jag fick precis hem all utrustning och ingredienserna för min första satsbryggning. Jag har utgått från ett recept där det ingår 167g Thomas Fawcett Crystal Malt. Jag tänkte vid beställningen att det kom i flytande form och att det skulle hällas in samtidigt som maltextraktet. Det visade sig att det kom i kornform. Jag antar att det istället rör sig om delmäskning? Eller?
I så fall undrar jag om man ska använda sig av lika mycket vatten (3 liter) som i wiki-sidans beskrivning av delmäskning eller om det måste justeras efter mängden malt (där används totalt 900g malt mot mina 167g)?

Mitt tänkta recept ser ut så här:

Malt
4kg Munich Amber Malt Extract
167g Thomas Fawcett Crystal Malt

Humle
28g Centennial (60min)
19g Perle (20 min)
38g Cascade (5 min)

Jäst
Safale US-05
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hur tillsätter jag mitt Crystal Malt

Inlägg av bjolu340 »

Om du har en lite större pressbryggare så är det enklaste att krossa malten och hälla i den och drygt sjuttiogradigt vatten i bryggaren och låta stå och dra däri en stund. En liter räcker till 167 g.
Fillegak
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Fillegak »

Tack för det snabba svaret! Jag har ingen pressbryggare men det lär väll gå bra med en kastrull och en sil.
shortvalley brew
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av shortvalley brew »

www.maltmagnus.se finns en produkt som kallas "humlekokpåse", det är en påse gjord av bomullsväv och kostar 49kr för 10 stycken.
Förutom att du kan använda dem som just påsar för humlen (om du använder kottar, funkar inte med pellets) så funkar dom ypperligt att "steepa" med (förlåt svengelskan, men allt jag läser om bryggning är på engelska så alla bryggtermer blir det automatiskt i huvudet).

Det du gör är att du krossar din malt, häller över det i en av påsarna, sedan värmer du upp ditt bryggvatten till ca 65-70 grader och försöker hålla den temperaturen (ett tips är att klä in din gryta med isolering som du enkelt kan göra av gammalt liggunderlag som du skär till med kniv, och sedan spänner runt grytan med något spännband). När vattnet är varmt lägger du ner påsen med malten i och låter den dra, ungefär som en stor tepåse, i ca 30 minuter.
Ta upp påsen ur vattnet, låt den rinna av, och fortsätt sedan med din bryggning som vanligt. Detta gör du alltså innan du har haft i något av maltextraktet eller humlen etc.

Påsarna hittar du på maltmagnus.se, under kategorin "Utrustning/Tillbehör", deras hemsida är ju inte direkt den modernaste så det är lite knivigt att hitta saker ibland, påsarna är väldigt långt ner i utrustningslistan i vart fall.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

"Stöpa". :)
Skriv svar