Brygga enligt recept från "Clone Brews" mm

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Brygga enligt recept från "Clone Brews" mm

Inlägg av Carlsson »

Hej,

Jag har precis utökat boksamlingen med lite receptböcker, däribland dem "Clone Brews - Recipes for 200 Commercial Beers".

Då jag är nybörjare så har jag lite svårt att hänga med i deras förklaringar, framför allt hur de förklarar hur man gör om recepten från extraktbryggning till helmaltsbryggning.
De förklarar hur man byter ut DME'n mot malt, men skriver inget om vattenmängden.
Om jag skulle följa recepten enligt anvisningar och bara använda den vattenmängd beskriven i receptet vid mäskning/lakning så får jag en känsla av att jag skulle vara glad om jag ens får all malt att bli fuktig(?).

Jag måste ha missat något, eller? :oops:

När jag läser recepten i boken "Brewing Classic Styles" förstår jag inte heller mig på vattenmängden. Den enda mängd vatten angiven i recepten är Pre-Boil volume. Ska jag tolka den mängden att vara samma som mängden vatten jag ska tillsätta vid mäskningen? Eller måste jag själv räkna ut vattenmängden, baserat på den utrustning jag själv använder?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Brygga enligt recept från "Clone Brews" mm

Inlägg av OleFattGuy »

Pre-boil volume är den mängd vört du får ner i din gryta efter avslutad mäskning. Man räknar med att varje kilo malt binder (ca) en liter vatten.
Ex: om du har 5 kg malt och vill få ut 10 liter vört att koka, så måste du slå i sammanlagt (ca) 15 liter vatten genom mäsken, eftersom (ca) 5 l stannar kvar.
Skriv svar