Recept på bra Julöl sökes
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Recept på bra Julöl sökes
Hej,
Kollat runt lite här i forumet och förväntade mig att hitta en massa julöl-recept, men så verkar inte vara fallet.
Försökte hitta i receptdatabasen här genom att söka på vinterölsträff och år men får ingen träff. Söker man på bara vinterölsträff hittar jag ett par få recept, svårt att veta om det är något som faller en i smaken.
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett beprövat recept på en ganska humlig julöl, med rostade toner och fruktighet? Brukar gilla Anchors Christmas Ale till exempel.
Mvh
Filip
Kollat runt lite här i forumet och förväntade mig att hitta en massa julöl-recept, men så verkar inte vara fallet.
Försökte hitta i receptdatabasen här genom att söka på vinterölsträff och år men får ingen träff. Söker man på bara vinterölsträff hittar jag ett par få recept, svårt att veta om det är något som faller en i smaken.
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta ett beprövat recept på en ganska humlig julöl, med rostade toner och fruktighet? Brukar gilla Anchors Christmas Ale till exempel.
Mvh
Filip
Re: Recept på bra Julöl sökes
Gråskägg som finns i receptdatabasen minns jag som ett bra vinteröl. Den komersiella varianten tror jag inte har samma humle, men kanske Micke själv läser det här och svarar.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Jag kan rekommendera Bad Santa som har följande recept:
http://byo.com/stories/recipeindex/arti ... -bad-santa
http://glennisbrewingbeer.tumblr.com/ Bryggning i Glenntown
Re: Sv: Recept på bra Julöl sökes
Tack för båda tipsen!
Blir nog en variant av santa:n
Skickat från min LT30p via Tapatalk 2
Blir nog en variant av santa:n
Skickat från min LT30p via Tapatalk 2
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
För min del så finns det två sorters julöl, ett öl till maten. Ett öl att njuta när allt stök är över och man bara vill sitta ner och umgås.
Till julmaten rekomenderar jag följande -
4.0 kg Maris Otter Pale
0.5 kg Crystal 60 (Thomas Fawcett)
0.2 kg Amber Malt (Thomas Fawcett)
0.2 kg Havregryn (ICA, Gyllenhammar eller liknande)
0.1 kg Pale Chocolate (Thomas Fawcett)
(snabela) 60: First Gold - 21 IBU
(snabela) Whirlpool (räknad som 5 min kok) 20g Centennial (4.4 IBU)
(snabela) Whirlpool (räknad som 5 min kok) 20g Fuggles (2.2 IBU)
Jäst WLP 002
OG 1.054
IBU 27.5 (Rager)
Mäska (snabela) 66C
Ohyggligt trevlig till Jansson, Köttbullar, Prinskorv etc. Med rätt mängd Kanel är det tom klockren enligt mig till risgrynsgröten och nötterna.
När barnen somnat är det dock dags för ett barley wine
Till julmaten rekomenderar jag följande -
4.0 kg Maris Otter Pale
0.5 kg Crystal 60 (Thomas Fawcett)
0.2 kg Amber Malt (Thomas Fawcett)
0.2 kg Havregryn (ICA, Gyllenhammar eller liknande)
0.1 kg Pale Chocolate (Thomas Fawcett)
(snabela) 60: First Gold - 21 IBU
(snabela) Whirlpool (räknad som 5 min kok) 20g Centennial (4.4 IBU)
(snabela) Whirlpool (räknad som 5 min kok) 20g Fuggles (2.2 IBU)
Jäst WLP 002
OG 1.054
IBU 27.5 (Rager)
Mäska (snabela) 66C
Ohyggligt trevlig till Jansson, Köttbullar, Prinskorv etc. Med rätt mängd Kanel är det tom klockren enligt mig till risgrynsgröten och nötterna.
När barnen somnat är det dock dags för ett barley wine
- broderblues
- Satsbryggare

Tänkte testa extract+grain-varianten av bad santa som min första brygd om några dagar.Punisher skrev:Jag kan rekommendera Bad Santa som har följande recept:
Av praktiska skäl får jag skala ner receptet till 50%.
Det betyder stöpning av närmare 700g malt.
Har några obegagnade muslinpåsar typ för humle.
Kommer de att palla trycket eller ska jag shoppa nåt i nylon?
En liten detalj till. Ska man förutsätta att denna typen av receptbeskrivningar är av typen "25 liter in - 19 liter ut", om inget annat sägs,
eller är jag som nybryggare bara för oerfaren för att förstå? Känns iaf som beskrivningen saknar lite *små* detaljer
jo.. o så tack för ett grymt bryggforum.. Kommer o trivas här.
Stefan, noob-ryggare/
Re: Sv: Recept på bra Julöl sökes
Jag gjorde Bad Santa och testade den första flaskan igår. Tyvärr så mäskade jag i för hög temp så blev för mycket socker som inte jästen åt.
Iallafall det är en god öl men inget man har till maten, snarare efter. Körsbären ger bra med smak och syrlighet, nästan som en kriek. Vanilj och kanel känner jag knappt alls.
Tack för recept-länken.
Iallafall det är en god öl men inget man har till maten, snarare efter. Körsbären ger bra med smak och syrlighet, nästan som en kriek. Vanilj och kanel känner jag knappt alls.
Tack för recept-länken.
Hej,
Vi är några nybörjare som ska försöka oss på Bad Santa. Men skulle någon kunna förklara proceduren lite mer i detalj? Ska t.e.x humlen vara med hela tiden osv?
Tack på förhand.
Mvh
Pontus
Vi är några nybörjare som ska försöka oss på Bad Santa. Men skulle någon kunna förklara proceduren lite mer i detalj? Ska t.e.x humlen vara med hela tiden osv?
Tack på förhand.
Mvh
Pontus
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

@Kroken/Pontus
Humlen ska enligt Bad Santa-receptet ligga i 60 min.
Ifall ni kokar totalt i 60 min ska den vara i från början.
Allt står i receptet. Annars kan ni läsa how to brew gratis på internet, det är en bok av John Palmer som går igenom hembryggning både för nybörjare och mer avancerade bryggare.
Humlen ska enligt Bad Santa-receptet ligga i 60 min.
Ifall ni kokar totalt i 60 min ska den vara i från början.
Allt står i receptet. Annars kan ni läsa how to brew gratis på internet, det är en bok av John Palmer som går igenom hembryggning både för nybörjare och mer avancerade bryggare.