Ojämn kolsyrning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
StefB
Satsbryggare
Satsbryggare

Ojämn kolsyrning

Inlägg av StefB »

Öppnade igår första flaskorna i min senaste batch efter två veckors kolsyrejäsning på flaska. Första flaskan var ordentligt kolsyrad, men inte så att jag tyckte det var alltför mycket. Däremot var ölen alldeles för söt. Jag började då fundera på att jag fegat för mycket med bitterhumlen. Senare öppnade jag ytterligare en, vilken var bra i smaken, men bara ytterst lite kolsyrad.

Jag misstänker att sockret som användes till primning inte fördelats ut jämnt mellan flaskorna. Låter detta rimligt?

Vid primningen hällde jag sockerlag i en tom jäshink, till vilken jag sedan använde hävert för att flytta ölet från en annan jäshink, utan att sedan röra om. Brukar ni andra som använder samma metod röra om för att blanda ut det bättre? Jag körde bara på känn när jag blandade sockerlagen. Den kanske var för tjock? Det kanske finns andra fel som jag kan ha gjort?

Jäsningen på flaska gjordes i 17-18 grader, samma som tidigare jäsning. Jag har nu flyttat flaskorna till ett något varmare rum (20), och tänker avvakta ytterligare en vecka.

Jag antar att det inte finns något att göra för att förbättra resultatet nu. Den svagt kolsyrade var ju i varje fall drickbar. Det kanske även blir ytterligare lite mer kolsyra efter ytterligare någon vecka. Däremot funderar jag på om det finns flasksprängningsrisk i de flaskor som har fått mer av sockret. Vad tror ni om detta?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Ojämn kolsyrning

Inlägg av bjolu340 »

Det finns definitivt flasksprängningsrisk. (Det hände här).

Jag brukar:

Tappa över en fjärdedel av ölet i "flaskningshinken". Först därefter slå i den ganska varma sockerlagen (tar den i princip direkt från spisen). Efter att allt ölet är överfört till flaskningshinken rör jag försiktigt runt i hinken. Därefter rör jag om ett par ggr (försiktigt!) under flaskningen också.

Lägg något mjukt om backen där du har den ståendes nu. Sprängs en flaska så har du glasbitar överallt sedan.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Jag har varit med om just det flera gånger och har tröttnat på att det händer de få gånger jag flaskjäser kolsyra. Istället har jag börjat dosera varje enskild flaska med hjälp av en doseringspruta från apoteket. Jag kokar upp x gram socker per liter öl jag har tillsammans med med en halv till en deciliter vatten. Sedan mäter jag mängden på sockerlösningen, delar med antalet flaskor och sprutar ner den mängden i varje flaska.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Normalt sett ska den rörelse som uppstår under omtappningen vara tillräckligt för att fördela sockerlagen jämnt. Rör man dessutom om manuellt ska det inte vara några problem.

Undtantaget är den första flaska jag tappar upp, för det som hamnar inuti själva tappkranen innehåller mycket mer sockerlag. Jag brukar därför hälla tillbaka den första halvlitern eller så.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

gedman skrev:Jag har varit med om just det flera gånger och har tröttnat på att det händer de få gånger jag flaskjäser kolsyra. Istället har jag börjat dosera varje enskild flaska med hjälp av en doseringspruta från apoteket. Jag kokar upp x gram socker per liter öl jag har tillsammans med med en halv till en deciliter vatten. Sedan mäter jag mängden på sockerlösningen, delar med antalet flaskor och sprutar ner den mängden i varje flaska.
Jag använder en mockasockerbit (2,2 g) per 33cl-flaska. Detta ger en i min mening perfekt kolsyra (6,6g/L) för de flesta ändamål.

Enkelt att dosera, konsekvent resultat, hygieniskt. Det finns även vanligt bitsocker som väger 3,4 g (om jag minns rätt) vilket skulle vara lagom för en 50cl-flaska(6,8 g/L), men det har jag inte provat själv, så jag kan inte svära på att de bitarna går ner i flaskhalsen. Det gör dock mockasockerbitarna, speciellt på ena ledden (de är inte helt kvadratiska/kubiska)...

EDIT: Upptäckte även denna produkt som kanske kan vara ett alternativ om man vill experimentera smakmässigt med primningssockret: Bild
Maxu
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Maxu »

Det här kanske är en dum fråga, men blir det inte större risk för infektion om man använder bitsocker istället för en kokt sockerlag?
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Visst finns det en liten risk för infektion. Men om du håller asken stängd mellan tappningstillfällena, inte lägger tillbaka oanvända sockerbitar, använder en desinficerad pincett e dyl, så minskar du risken något. Jag har kört mockabitar på sistone, då jag (inte ölen! :lol: ) blivit sur av ojämn kolsyrning.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Maxu skrev:Det här kanske är en dum fråga, men blir det inte större risk för infektion om man använder bitsocker istället för en kokt sockerlag?
Jo. Just därför gör jag sockerlag. Men mockasockerbitar är en utmärkt lösning om du inte ska lagra ölen så länge och jag använde det innan jag skaffade fat. Nu kolsyrejäser jag bara de öl som ska lagras länge, vilket gör att jag är väldigt noga med hygienen.
StefB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av StefB »

bjolu340 skrev: Lägg något mjukt om backen där du har den ståendes nu. Sprängs en flaska så har du glasbitar överallt sedan.
Tack för tipset. Har lagt handdukar runt backarna.

Jag tycker ändå utifrån vad ni svarat att sockerlag verkar vara bästa sättet att kolsyra för mig, för att undvika infektioner. Jag får väl tänka på att blanda om bättre när jag tillsätter sockerlaget framöver, och kanske göra sockerlagen tunnare. Har ni några tumregler för hur tjock ni blandar sockerlaget?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Ojämn kolsyrning

Inlägg av Bee »

Lättflytande...
Det ska lätt blanda sig med ölet.
Jag slår lagen i botten på min tappningshink och tappar över ölet i den inför flaskning. Jag ser till att hävertslangen ligger på botten och utefter kanten så att ölet får en rotation och lagen blandas ut i ölet allt eftersom det förs över.
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av MRCajun »

Jag brukar blanda lika delar vatten och socker, oavsett sort. Kokar upp och svalnar av i vattenbad sen blandar jag helt enkelt ner det med en visp i ölet som ska flaskas. Sen är det bara att fylla flaskorna. Har inte haft några problem hittills!

50/50 verkar vara lagom fördelning för sockerlag, åtminstone är det det som gäller inom matlagning ;-)
cajun.se
Skriv svar