Huj,
Har ett julölsrecept nedan som verkar nybörjarvänligt i ingrediens- och utförandeväg men behöver hjälp med några saker:
Jästen som anges jobbar mellan 9-14 grader. Varför säger receptet att det ska jäsa i 20-22 grader då?
Humlat maltextrakt - verkar inte finnas att köpa. Ska vi bara fläska på med mer Cascade i koket, åhur mycket mer isåfall?
Gypsum betyder gips i vanliga fall. Vad kan menas här? Ska jag spetta bort lite vägg bakom en tavla å mala ner?
Med vänlig hälsning, Gurra
Zulu's X-Mas Lager
Style: Standard American Lager OG: 1.067
Type: Extract FG: 1.017
Rating: 3.5 ABV: 6.55 %
Calories: 219 IBU's: 44.79
Efficiency: 70 % Boil Size: 24.61 L
Color: 24.6 EBC Batch Size: 18.93 L
Preboil OG: 1.054 Boil Time: 60 minutes
Fermentation Steps
Name Days / Temp
Primary 7 days (snabela) 20.0°C
Secondary 14 days (snabela) 22.2°C
Bottle/Keg 14 days (snabela) 23.3°C
Grains & Adjuncts
Amount Percentage Name Time Gravity
1.50 kg 34.55 % Pale Liquid Extract, hopped 60 mins 1.036
1.25 kg 28.80 % Light Dry Extract 60 mins 1.044
1.13 kg 26.18 % Clover Honey 60 mins 1.035
0.45 kg 10.47 % Caramel/Crystal Malt - 60L 60 mins 1.034
Hops
Amount IBU's Name Time AA %
56.70 g 36.67 Cascade 60 mins 5.50
28.35 g 5.52 Cascade 8 mins 5.50
14.17 g 1.83 Cascade 5 mins 5.50
14.17 g 0.78 Cascade 2 mins 5.50
Yeasts
Amount Name Laboratory / ID
1.0 pkg American Lager Wyeast Labs 2035
Additions
Amount Name Time Stage
2.00 tsp Gypsum 60 mins Boil
2.00 tsp Ginger, ground 10 mins Boil
2.00 tsp Nutmeg 10 mins Boil
3.00 tsp Cinnamon Powder 10 mins Boil
1.00 each Orange Peel 10 mins Boil
0.25 tsp Irish Moss 10 mins Boil
Mash Profile
(none)
Carbonation
(none)
Notes
http://www.iBrewMaster.com Version: 1.53
Julöl av ett extraktrecept - några frågor...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Julöl av ett extraktrecept - några frågor...
Jästen har jag aldrig använt, och kan inte svara på din fråga. Jag hade nog använt en annan (ale-)jäst om jag skulle jäsa i rumstemperatur...
Humlat matextrakt finns. Vanligare kanske att köpa flytande på burk.
Du har hyfsat med humle i receptet redan, och med tanke på att du ska ha i ingefära o massa andra kryddor så kanske du inte ska konkurrera ut dessa smaker med mera humle? Smaksak förstås. Om du vill ha i mer humle så ska du avgöra om du vill öka på bitterheten (mer vid 60 minuter kvar av koket), smaken(mer vid mitten av koket) eller humlearomen (mer de sista 5 minuterna).
Gypsum=gips=Kalciumsulfat(CaSO4), används för sk vattenbehandling. Oftast använder man gips i allgrain-mäsk då den är svårlöst i vatten. Gipsen bidrar till att lyfta fram humle, speciellt bitterheten, om man brygger på en ort där vattnet är mjukt. Lite overkill i ett nybörjarrecept om du frågar mig, speciellt om man inte har en aning om hur nybörjarens grundvatten är sammansatt...
Humlat matextrakt finns. Vanligare kanske att köpa flytande på burk.
Du har hyfsat med humle i receptet redan, och med tanke på att du ska ha i ingefära o massa andra kryddor så kanske du inte ska konkurrera ut dessa smaker med mera humle? Smaksak förstås. Om du vill ha i mer humle så ska du avgöra om du vill öka på bitterheten (mer vid 60 minuter kvar av koket), smaken(mer vid mitten av koket) eller humlearomen (mer de sista 5 minuterna).
Gypsum=gips=Kalciumsulfat(CaSO4), används för sk vattenbehandling. Oftast använder man gips i allgrain-mäsk då den är svårlöst i vatten. Gipsen bidrar till att lyfta fram humle, speciellt bitterheten, om man brygger på en ort där vattnet är mjukt. Lite overkill i ett nybörjarrecept om du frågar mig, speciellt om man inte har en aning om hur nybörjarens grundvatten är sammansatt...
Re: Julöl av ett extraktrecept - några frågor...
Ok, tack. Vi kör på annan jäst istället och kör ohumlat flytande extrakt och håller tummarna. / Gurra