Brygg Gryta Plastis 29L Vs. Elgryta 30L

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Brygg Gryta Plastis 29L Vs. Elgryta 30L

Inlägg av claeseliasson »

Idag hittade jag en elgryta på 30L hos bryggbolaget. Den verkade minst sagt smidig och med många funktioner, däribland inbyggd kylspiral. Priset ligger på 1995, vilket jag tycker känns skäligt.

Sen hittade jag en annan liknande men enklare variant hos maltmagnus. Brygg Gryta Plastis 29L.

Så jag undrar om det är någon där ute som har provat dessa och skulle kunna tänka sig att berätta lite om dem.
För tillfället kör vi med en 25L gryta med tappkran från biltema.
Jag vill veta så mycket som möjligt om dessa och fördelar/nackdelar jämnfört med biltema grytan.

Tack på förhand /Claes
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Brygg Gryta Plastis 29L Vs. Elgryta 30L

Inlägg av Årsta-Holger »

Bryggbolagets elgryta ser väldigt lik ut en gryta som lanserades i Norge förra hösten:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2328
Jag funderade på att köpa den, eftersom jag har kontakter i Norge, och jag följde intresserat de norska hembryggarnas första rapporter på internetforum:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8015.0.html
Ganska snart visade det sig att det är en hel del problem med denna gryta. För det första så är den konstruerad för en sorts manuell RIMS-bryggning, vilket framgår när man ser på den höga och smala formen (jmfr med Braumeister), men det finns ingen inbyggd pump, utan man ska själv kontinuerligt under hela mäskningen tappa av vört ur tappkranen och hälla tillbaka. Mycket stor risk för oxidering, förutom att det är j-vligt jobbigt! Termostaten är tydligen helt opålitlig, men det är i.o.f.s. vanligt på nästan alla typer av elektriska bryggrytor. Och slutligen är maltrörets hål för stora, så att det slinker igenom malt som bränner fast i botten. OM det nu är samma gryta som på Bryggbolaget, vilket jag inte kan svära på till 100%, så bör du nog inte köpa den.

Bryggryta plastis är väl ett något bättre alternativ, men vad jag vet så sitter elpatronen i en fördjupning i botten, så att det är svårt att komma åt och göra rent. Och ur temperatursynpunkt är det nog bättre med metallkärl istället för plast.
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Stort tack! Jag hoppas att det inte är samma elgryta då. ;-)
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Granskade bilderna på båda, ser onekligen väldigt lika ut. Ajdå.
justanotherjoke
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av justanotherjoke »

När du säger "hoppas" betyder det att du redan beställt en din dåre?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Nä. Du kan vara lugn jokster.
Skriv svar