Val av recept för en nybörjare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Björn i Sennan
Nybryggare
Nybryggare

Val av recept för en nybörjare

Inlägg av Björn i Sennan »

Bästa medlemmar. Jag tänkte ta upp ölbryggningen efter att inte gjort någon öl sedan slutet av 80-talet. Då gjorde jag sats-öl där APK var målet. Smak och kvalitet var inte det viktigaste. Nu tänker jag göra det på riktigt med kvalitet och smak som mål. Jag håller på med en egen variant på Brutus 10 (snarare 25L), och tänker köra med partyfatslagring med efterkolsyrning för att slippa bottensatts. 25 liter är tänkt storlek på färdig produkt.

Kan någon hjälpa till med receptval? Målet är att göra en IPA av typ "Sierra Nevada Torpedo 7,5%" eller "Sigtuna East Cost IPA 7,0%" eller "Brew Dog Heater hony infused ale 7,8%". Ölen jag nämner är lite starkare men stilen rejäl hummelbäska och med violpastilltonen, lite lägre alkohol accepteras (ned till 6%).

Mycket tacksam för råd och tips.

MVH Björn
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Val av recept för en nybörjare

Inlägg av gedman »

En bra början är att titta i receptdatabasen under "India Pale Ale". Jag har flera gånger rekommenderat nybörjare att göra Drakens IPA som jag vet är riktigt god och väldigt enkel i receptet. Den stämmer väl med dina krav.

http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... 85&hits_n=
Björn i Sennan
Nybryggare
Nybryggare

Gedman, tack för ditt snabba svar, nu kommer min feedback. Ett stor tack för tipset - det blev jätte bra, fin beska och lagom alkoholstyrka. Jag har hittills kört med "Soda streamern" lite kladdigt med det funkar. Har precis köpt en 6 kilos kolsyretub för att fylla partyfat (5L). Det tror jag blir toppen.

Har du något tips på ett recept på en JEVER clon?

MVH Björn
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

I brist på gilla knap så....

*Gillar*
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

För samtliga frågor om kopior på kända öl så rekommenderar jag att googla på "namnet-på-ölen clone". Jever är ju en klassisk tysk pilsner, så du hittar nog ett gäng liknande under "Tysk pilsner" i receptdatabasen.

Däremot så är det otroligt svårt att göra bra pilsner. Jag har snart gjort 100 bryggningar men jag har fortfarande inte lyckats göra någon riktigt bra ljus lager. Läs på mycket, vattenbehandla väl och temperaturkolla noggrannt under hela brygg- och jäsprocessen om du ger dig på det.

Lycka till!
Björn i Sennan
Nybryggare
Nybryggare

Hej Gedman, tack för din hjälp. Nu har jag gjort en omgång med Drakens IPA som utgångspunkt men tagit 100% Amarillo istället, 500 g honung är ochs tillsatt OG ca 1060-1070. Den jäste färdigt för ca 1 vecka sedan och kolsyrades med min sodastreamer. Det blev väldigt gott.

Men den är grumlig. Vaför blir den det. Jag har använt en kylbox mäsktunna med slitzade kopparrör som sil. Eftre kokning har den fått svalna av sig självt. Grytan hade en bazooka för att sila bort humlen. Jag har haft i klarningsmedel.

Tacksam för "expert" tips och råd, även tacksam för tips om en kraftig Stout typ Yeti.

MVH Björn
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Om du har torrhumlat kan detta bidraga till ett grumligt öl. Även följande ger ett mer grumligt öl:
Björn i Sennan skrev: Eftre kokning har den fått svalna av sig självt.
Grumligt öl är dock det minsta problemet med denna metod.

Ökad risk för infektioner är väl det största problemet med en så långsam kylning, men det finns fler. Använd ett isvattenbad eller liknande nästa gång. Ju snabbare kylning desto bättre.
Skriv svar