Julöl med en liten twist för en nybörjare.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Lordofswe
Satsbryggare
Satsbryggare

Julöl med en liten twist för en nybörjare.

Inlägg av Lordofswe »

Hej Bryggforum,

Här kommer en fråga från en öl själ som just nu inte går och funderar på så mycket annat.

Jag är som många andra på väg och starta upp min första öl bryggning och har tittat runt en hel del på detta forum där jag hittat svar på många av mina frågor och funderinger, men tyvär är det något jag inte kunnat listat ut på egen hand.

Jag har effter inspiration från denna tråd Luvas Julöl 2012 tänkte att göra en liknande sats men som ni förstår av rubriken med en liten tvist.

Nu kan jag tänka mig att min tanke för vissa kan liknas vid hädelse och för en rutinerad ölbryggare förstår jag att man ABSOLUT INTE gör så här. Men som den nybörjare jag är som snart har lagt min första order på öl produkter så fins det lite tanke bakom detta.

Min tanke är att utifrån receptet i Luvas tråd starta 3 satser med lite små variationer. Var sats kommer vara på 5l. Och kommer effter fermentering (i 5l dunk) att sekundära fermetera (lagras) på 5l party fat. Men men likt musse och piff och puff tror jag nog det är bäst jag börjar från början och går in mer på detalj så får ni gärna kommentera vars det går galet i mina tankar (jag kan tänka mig att det blir på många ställen). Och för alla admins så hoppas jag att detta inte blir för mycket av en nybörjar tråd även om jag är det.

Så för att börja från början.
jag vill då altså sätta i gång 3 st satser med variationer på samma recept. Detta som ölbryggning inte är något man gör och får svar på alla frågor på en gång så tänkte jag att om min första sats innehåller lite variationer så borde jag få en större förståelse snabbare för vilka toner och nyanser olika indigrienser bidrar med till ölet. Så här kommer satserna att förändras:

1. Enligt recept.

2. Större andel Choklad och caffé malt (samt att motsvarande vikt tasbort från andelen viking pale ale malt) tänkte öka med +15% av vardera.

3. Mindre andel Choklad och Café malt (ökar med motsvarande andel Viking pale ale), Samt ökad mängd Humle tänkte öka humle delen med 15%.

Så här långt tror jag nog inte det är några större problem. (Om nu inte mina förändringar är för stora eller för små, vad vet jag). Men när satserna är klara kommer häderiet att börja. Effter som jag inte riktigt vet vad jag vill ha för slut resultat i ölet efftersom jag gillar den mesta ölen alt i från en kall Guiness till en ljummen Corona. Mitt problem är bara att jag inte riktigt vet när jag gillar det ena bättre än det andra (Okay jag är mer åt den mörka skalan och det var nog 10årsedan jag drack en ljummen Corona sist). Så därför tänkte jag att när sekundärjäsningen börjar närma sig sitt slut att dessa tre sorter skulle blandas på något väl framprövat sätt.

Så efter en mindre ölprovning med lite olika blandningar tänkte jag slå över ölet på flaskor för en sista lagring fram till jul. Så då till mina frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

1. Vad tror ni om variationerna på recepten? Är de tillräckliga för att få variationer i ölet så jag kan börja lära mig skillnaderna mellan de olika indigrienserna?

2. Nu är det så att jag har ganska kallt i rummet där jag ska jäsa ölet i. Ska jag fokusera mer på att välja jäst för temperaturen (ex. pilsner jäst) eller är det viktigare att fokusera på temperaturen i rummet? (dags att börja elda i källaren :D ) och därför alltid ta en alejäst till en ale?

3. Vid överslagning till flaskor kommer en hel del av kolsyran att tappas vilket oroar mig som jag fått för mig att "hemma öl" oftast just har problem med kolsyre halten i ölet. Kan jag då tillsätta ex. socker för att få tilbacka kolsyran eller är kolsyre tabletter att föredra? Eller är detta bara dumt?

4. Jag hadde tänkt att krydda mitt öl med lite kanderad frukt och nötter för att få lite mer smak av just nötter och frukt. Min tanke var att ta sockret inför sista lagringen och kandelisera det med lite nötter och torkad frukt innan allt får koka med vattnet för sterilisering. Nötterna och frukten silas sedan bort innan det tillsätts till ölet. Min första tanke var att göra detta i tunnorna, men Känner att det kanske är bättre att göra det för flaskorna så kan jag även variera kryddningen lite för extra experimenterande med vilka smaker man kan tillföra ölet.

Jag beklagar att detta blev långt. Och jag har värkligen försökt att titta runt så mycket jag bara kan för att hitta inspiration, men som jag har så många planer jag vill ha med i min första sats kände jag att det trots allt fins en stor risk för depå effekter jag inte kommer kunna förutse på låååång tid framöver.

Kommer uppdatera tråden när jag kommer längre i min julölbryggning med en twist.