/Johan
Varför använda flytande jäst?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Varför använda flytande jäst?
Vid våra första bryggningar har vi använt oss av torrjäst eftersom de flesta rekommenderar att man bör börja så (enkelhet). De flesta som hållit på med hembryggning ett tag verkar dock använda flytande jäst, snacka om smack-packs hit o dit
, sätta förkultur etc. Det verkar naturligtvis spännande och känns som en naturlig utveckling ... MEN vilka är egentligen de viktigaste motiven till att övergå från torrjäst till flytande? (bättre smak, variationsmöjligheter, minskad risk för dåligt resultat etc. eller något annat?).
/Johan
/Johan
Re: Varför använda flytande jäst?
Större variationsmöjligheter är väl den största anledningen.Fogsvans skrev:Vid våra första bryggningar har vi använt oss av torrjäst eftersom de flesta rekommenderar att man bör börja så (enkelhet). De flesta som hållit på med hembryggning ett tag verkar dock använda flytande jäst, snacka om smack-packs hit o dit, sätta förkultur etc. Det verkar naturligtvis spännande och känns som en naturlig utveckling ... MEN vilka är egentligen de viktigaste motiven till att övergå från torrjäst till flytande? (bättre smak, variationsmöjligheter, minskad risk för dåligt resultat etc. eller något annat?).
/Johan
För öl med tydlig jästkaraktär (weizen, belgiska öltyper och i viss mån även brittiska ölstilar) tycker jag dessutom inte torrjästerna håller måttet.
För öl med mer neutral jästkaraktär tycker jag torrjästerna är ett bra alternativ, jag använder regelmässigt Safale US-05, Saflager W 34/70 och Danstar Nottingham. Safale S-04 tycker jag är okej, men jag använder helst något annat för brittiska öl.
Jag har provat torrjäst, men jag tycker att resultatet blir bättre med flytande färsk jäst.
Svårt att sätta fingret exakt på vad det är men jag upplever en viss faddhet/bismak av till exempel S04.
Saflager W34/70 är den bästa torrjästen enligt min erfarenhet.
Som nämnts är utbudet dessutom så mycket större och om man då vill ha en viss jäst så finns det bara färsk jäst.
Men smaken är som känt delad...
Svårt att sätta fingret exakt på vad det är men jag upplever en viss faddhet/bismak av till exempel S04.
Saflager W34/70 är den bästa torrjästen enligt min erfarenhet.
Som nämnts är utbudet dessutom så mycket större och om man då vill ha en viss jäst så finns det bara färsk jäst.
Men smaken är som känt delad...
Härliga tider, strålande tider 
Detta är anledningen till att jag använder flytande jäst nuförtiden. För min del är det till stor del för att jag inte har någon reglering av jästemperatur (än), så fel jäststammar kan börja spotta ur sig rätt otrevliga bismaker när temperaturen blir för hög. Det har jag upplevt hos flera torrjäster, då framförallt US-05 som ger bismak av bränd plast. Jag har hört att US-05 och WLP001 egentligen ska vara samma jäst, men jag har upplevt väldigt olika resultat från dem. Använder i dagsläget WLP001 mycket då den kan jäsa varmt utan att ge bismaker. Dessutom gillar jag att göra förkulturer då man har bättre koll på hur mycket jäst man faktiskt har.Kenneth skrev:Svårt att sätta fingret exakt på vad det är men jag upplever en viss faddhet/bismak av till exempel S04.
Tack för de utomordentliga svaren. Det var alltså ungefär som jag anat och jag är omvänd
Den ingående jästartikeln i nya Hembryggaren kom ju dessutom (både med och) som på posten!