Lycka till! Jag väntar nyfiken vid brevlådan!Gurra skrev:He-he, knepigt med decimaler ibland, tack. Nu är det korrigerat och då blir det såhär, med högre IBU. Då kör vi på detta på lördag åsså viker jag en pava åt dig när det är klart.
Var finns 10-liters Ale recept från extrakt?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Sv: Var finns 10-liters Ale recept från extrakt?
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Var finns 10-liters Ale recept från extrakt?
fan blir lite sugen på att prova själv då jag alldrig gjort ngt med extract.
En fråga dock borde inte effektiviteten vara bättre med extract? 70% står det enligt programmet men det kanske inte är med i uträkningarna när man väljer extract bryggnig.
En fråga dock borde inte effektiviteten vara bättre med extract? 70% står det enligt programmet men det kanske inte är med i uträkningarna när man väljer extract bryggnig.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Hmm, det låter ju rimligt. Såhär säger manualen:
"Efficiency
If you brew all grain, your efficiency will be used to calculate your PPPG extracted from your grain. It is largely dependent on your grain crush, so if you crush your own grain, monitor this closely as you adjust you grain mill.
If your home brew supply grinds your grain, they hopefully will be consistent with their grind so your efficiency stays pretty consistent. Typical all grain efficiencies are 70%-75%. If you steep specialty grains and use extract, you would use 40% as a guide."
Tittar jag på ett gäng färdiga recept så har alla 70% i antagande, oavsett helmalt, extrakt eller delmäskning. Jag kan ju prova med 100 för att se vad som händer. Återkommer.
"Efficiency
If you brew all grain, your efficiency will be used to calculate your PPPG extracted from your grain. It is largely dependent on your grain crush, so if you crush your own grain, monitor this closely as you adjust you grain mill.
If your home brew supply grinds your grain, they hopefully will be consistent with their grind so your efficiency stays pretty consistent. Typical all grain efficiencies are 70%-75%. If you steep specialty grains and use extract, you would use 40% as a guide."
Tittar jag på ett gäng färdiga recept så har alla 70% i antagande, oavsett helmalt, extrakt eller delmäskning. Jag kan ju prova med 100 för att se vad som händer. Återkommer.
Ingen skillnad med 99% effektivitet såvitt jag kan se:
KOPIA 99%
Style: English IPA OG: 1.055
Type: Extract FG: 1.014
Rating: 0.0 ABV: 5.37 %
Calories: 000 IBU's: 40.88
Efficiency: 90 % Boil Size: 11.79 L
Color: 9.8 EBC Batch Size: 10.00 L
Preboil OG: 1.051 Boil Time: 60 minutes
. . . . . . . .. . . . . . . . . . .
KOPIA 99%
Style: English IPA OG: 1.055
Type: Extract FG: 1.014
Rating: 0.0 ABV: 5.37 %
Calories: 000 IBU's: 40.88
Efficiency: 90 % Boil Size: 11.79 L
Color: 9.8 EBC Batch Size: 10.00 L
Preboil OG: 1.051 Boil Time: 60 minutes
. . . . . . . .. . . . . . . . . . .
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Jo verkar som om den kompenserar för extract. Trodde bara att det skulle vara högre OG för 2kg DME till 10 liter vört eftersom man brukar köra 100g till 1 liter vört när man gör förkulturer (1:10) och då trodde jag man hamnade på runt 1.040-45 men jag har alldrig mätt mina förkulturer utan bara kört på hehe.
Sådärja, då har vi premiärkoket avklarat. Preboil 1090, OG 1053 vilket väl torde resultera i ett FG på 1013 antar jag?
Tyvärr fick vi hjärnsläpp efter vi öst i isblocken för kylning då vi bara lät det stå ute i jäskärlet (med lock) för att komma ner till ca 21 grader. Tog väl en dryg timme i onödan innan vi fick i jästen där. Till nästa kok byggs en vörtkylare. Vi körde på flytande maltextrakt om det inte framgått.
Tyvärr fick vi hjärnsläpp efter vi öst i isblocken för kylning då vi bara lät det stå ute i jäskärlet (med lock) för att komma ner till ca 21 grader. Tog väl en dryg timme i onödan innan vi fick i jästen där. Till nästa kok byggs en vörtkylare. Vi körde på flytande maltextrakt om det inte framgått.
- Bilagor
-
- mobileimage.jpg (155.69 KiB) Visad 7618 gånger
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Grattulerar 
Grattis, hoppas det blir bra!
Övning ger färdighet sägs det. Vi har ju ingredienser kvar till ytterligare en 10-liters batch så det var lika bra att göra om manövern från i lördags. Men nu har vi en vörtkylare! Synd att det är 35 år sen man hade metallslöjd, kunde blivit en stark 5:a jämfört med de hamrade askfat läraren grät över. Biltema släppte till materialet för modesta 470 riksdaler, tack forumet för byggtips! Kan meddela att vörten gick från kok till 20 grader på 17 minuter (10 liter alltså).
Nu så, Bee's Bärs blev det såklart och som tidigare sagts får du ge dig tillkänna för att få en pava
.
Vi har inte smakat ännu...
Vi har inte smakat ännu...
Schysst etikett! Första gången jag får ett eget öl från någon annan. Du har ett pm.
Jag heter i verkligheten Björn EkEblom.
Ska bli spännande att prova. Tror att jag har en flaska kvar av min bryggning. Isåfall blir det en jämförelseprovning.
Jag heter i verkligheten Björn EkEblom.
Ska bli spännande att prova. Tror att jag har en flaska kvar av min bryggning. Isåfall blir det en jämförelseprovning.
Kan man få höra ett utlåtande? Vore intressant att höra om du blev nöjd med resultat Gurra.
Hej, såhär i efterhand när vi har gjort fler batcher kan man säga att just denna blev sådär. Mäster Bee fick en pava som han tvingade i sig, men vi var inte i närheten av vad Bee hade gjort. Det blev dåligt kolsyrat och lite tunt.
Vi kör fortfarande extraktbryggning, nu med spraymalt och det blir hur bra som helst. 2,5 kg till 20 liter vatten och den vanliga Safale s04 är standardbas. Humlen experimenterar vi med vilt med hyfsade resultat. Ofta blir det bättre än bra. Kolsyreladdar numer med 10g/liter vilket blir det bra för oss som alltid sekundärjäser en vecka efter två veckors primär. Med vänlig hälsning, Gurra
Vi kör fortfarande extraktbryggning, nu med spraymalt och det blir hur bra som helst. 2,5 kg till 20 liter vatten och den vanliga Safale s04 är standardbas. Humlen experimenterar vi med vilt med hyfsade resultat. Ofta blir det bättre än bra. Kolsyreladdar numer med 10g/liter vilket blir det bra för oss som alltid sekundärjäser en vecka efter två veckors primär. Med vänlig hälsning, Gurra
Det var inte så att jag tvingade i mig den, men det var tydlig skillnad på våra batcher.
Bryggde en ny IPA igår, fast all-grain denna gången och på Cascade istället. Samma humlingsschema som bas.
Bryggde en ny IPA igår, fast all-grain denna gången och på Cascade istället. Samma humlingsschema som bas.