motströmskylare vs PVV
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Goblintroll
- Torrhumlare

motströmskylare vs PVV
Hej.
Jag har problem med min kylning, jag kyler nu med en hemmabyggd spiral av kopparrör. det tar mig nästan en timma att kyla ca 20 liter vört till 20C.
jag tänker nu att det är dags att uppgradera.
Vad skall jag köpa/bygga?
vad är effektivast? motströmskylare eller plattvärmeväxlare?
För och nackdelar med de båda?
Hur gör ni med kalldruven? låter ni den hänga med till jäsningen eller silas den på nått sätt innan?
Tacksam för svar.
//Jonas
(samma fråga är ställd på humle.se)
Jag har problem med min kylning, jag kyler nu med en hemmabyggd spiral av kopparrör. det tar mig nästan en timma att kyla ca 20 liter vört till 20C.
jag tänker nu att det är dags att uppgradera.
Vad skall jag köpa/bygga?
vad är effektivast? motströmskylare eller plattvärmeväxlare?
För och nackdelar med de båda?
Hur gör ni med kalldruven? låter ni den hänga med till jäsningen eller silas den på nått sätt innan?
Tacksam för svar.
//Jonas
(samma fråga är ställd på humle.se)
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Re: motströmskylare vs PVV
Hej,
En timme låter som väldigt lång tid för att kyla 20 liter vört.
Hur ser spiralen ut?
Det är väldigt svårt att säga vad som är effektivast. En motströmskylare kan ju vara hur lång som helst och då få mycket kontaktyta mot köldmediat.
En vanlig kylspiral ska klara 20 liter utan problem. Det finns ju en uppsjö med olika pvv. Humle har väl några olika. Men 20 liter är ju ingen mängd öl. Du stryper hastigheten på tillförseln av vört och så mäter du tempen på utloppet så ser du ju vilken hastighet den klarar.
Nackdelar med bägge är rengöringsmomentet. Men om du har en pump som du ändå borde ha om du ska använda pvv och pumpar igenom exempelvis pbw så borde det inte vara något problem.
Efter kylningen så släpper jag ölen genom en rengjord saftsil.
/Jimmy
En timme låter som väldigt lång tid för att kyla 20 liter vört.
Hur ser spiralen ut?
Det är väldigt svårt att säga vad som är effektivast. En motströmskylare kan ju vara hur lång som helst och då få mycket kontaktyta mot köldmediat.
En vanlig kylspiral ska klara 20 liter utan problem. Det finns ju en uppsjö med olika pvv. Humle har väl några olika. Men 20 liter är ju ingen mängd öl. Du stryper hastigheten på tillförseln av vört och så mäter du tempen på utloppet så ser du ju vilken hastighet den klarar.
Nackdelar med bägge är rengöringsmomentet. Men om du har en pump som du ändå borde ha om du ska använda pvv och pumpar igenom exempelvis pbw så borde det inte vara något problem.
Efter kylningen så släpper jag ölen genom en rengjord saftsil.
/Jimmy
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Hur fungerar det att låta humleresterna passera värmeväxlaren? Jag föreställer mig att det sätter igen. Fast man kan ju alltid koka med humlen i påsar, förstås.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tycker också att det är konstigt att det tar så lång tid att kyla med spiral.
20 minuter tycker jag skulle ha känts rimligare. Kanske kan du lägga in en bild på
din kylspiral?
20 minuter tycker jag skulle ha känts rimligare. Kanske kan du lägga in en bild på
din kylspiral?
My hope is hops
- Goblintroll
- Torrhumlare

jag vet inte hur man lägger upp bilder här.
det finns en bild på humle.se
http://www.humle.se/punbb/images/upload ... 281%29.JPG
//Jonas
http://www.humle.se/punbb/images/upload ... 281%29.JPG
//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Goblintroll skrev:jag vet inte hur man lägger upp bilder här.
//Jonas
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Hej
Jag använder plattvärmeväxlare men har tidigare använt kopparspiral.
När jag använde kopparspiral märkte jag att det blev stora tempskillnader i hinken.
Onödigt kallt nära spiralen o för varmt längre bort.
Genom röra om lite då o då så gick det fortare.
/Kjell
Jag använder plattvärmeväxlare men har tidigare använt kopparspiral.
När jag använde kopparspiral märkte jag att det blev stora tempskillnader i hinken.
Onödigt kallt nära spiralen o för varmt längre bort.
Genom röra om lite då o då så gick det fortare.
/Kjell
Re: Sv: motströmskylare vs PVV
Avkylning ökar m h a rörelse i mediet man kyler. Tänk vind/fläkt. Finns massor med fina formler om man vill räkna på det. Jag ser alltid till att det finns rörelse i vörten under kylning.
Detta gör ju då att man ska se till att det kallas vattnet ska in i den övre änden av kylspiralen. Kallt vätska/gas sjunker och därför får man ett naturligt flöde neråt botten. Istället för att kyla den kalla vörten i botten. I teorin bör detta ge snabbare kylning, men då vi oftast kyler <50 liter så kan tidsvinsten kanske vara försumbar.
Detta gör ju då att man ska se till att det kallas vattnet ska in i den övre änden av kylspiralen. Kallt vätska/gas sjunker och därför får man ett naturligt flöde neråt botten. Istället för att kyla den kalla vörten i botten. I teorin bör detta ge snabbare kylning, men då vi oftast kyler <50 liter så kan tidsvinsten kanske vara försumbar.