Recepthjälp julöl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Recepthjälp julöl

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Jag är på gång att brygga en julöl och normalt skulle jag bara göra som jag själv vill, men till den här bryggningen ska jag bjuda in lite folk som är intresserade av att prova på och är därför angelägen om att resultatet ska bli skapligt. Dessutom är det första gången jag kommer använda kryddor, så jag vill gärna höra efter om det är någon som har synpunkter.
Planen är en lite mörkare ale, som är ganska maltig och inte så besk, men ändå någorlunda välbalanserad och med lite julig kryddning. 25 liters batch och runt 75% effektivitet.

4,8 kg pale ale malt
300g dark crystal malt
200g choklad malt

mäskas i 60 minuter ~68-70 grader.

20 g warrior, 60 min
10 g challenger, 10 min
6 st kryddnejlika, 10 min
30g pomeransska, 10 min
4 st kanelstänger (30 g), 10 min

Borde landa runt 5% ungefär, med EBC runt 40 och IBU runt 30.

Har precis blivit lite småkär i American Ale II, så planen är att använda den (tycker den jäser rent, lämnar en trevlig restsötma och flockar fint).
Jag är osäker på kryddningen som sagt, är 30g pomerans för mkt? Kommer man få ngn kanelsmak på bara 10 minuter? Är lite skraj för tanniner från barken, men undviker helst att tillsätta den till sekundären eftersom jag vill att 'publiken' ska se vad som hamnar i ölen.
Åsikter mottages tacksamt!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Recepthjälp julöl

Inlägg av pjocke »

Jag tappade min julöl på flaska igår. I den hade jag i fyra kanelstänger i 30 minuter i koket, och när jag pitchade jästen var kanelen fruktansvärt dominant i både doft och smak. Efter jäsningen är den mer balanserad om än klart påtaglig. Jag är extremt spänd på att se hur det blir med lite kolsyra i. Hur som helst - personligen tror jag att 10 minuter är för lite för den mängden kanel. Jag hade nog satsat på 20-30 minuter i alla fall.

Lycka till!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Tack för tipset! Kanske kör på 20 minuter då. Bra att veta att 4 stänger är ungefär rätt mängd iaf. Behöver inte ha kraftig kanelsmak, men det vore trist om det inte märktes. Bara hoppas att man får någon slags balans, så att någon krydda inte helt tar övertaget.
pjocke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av pjocke »

Jag håller med om att det vore tråkigt om kanelsmaken inte märktes alls, men det är nog ingen fara om du kör på 20 minuter skulle jag gissa. Jag hade rostade mandelflarn i sekundärjäsningen och de lämnade inga som helst spår efter sig på varken doft eller smak. Lite synd, men det var värt ett försök :)
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Det var ju ett tag sedan men hur blev julölet? :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jo, det var ett tag sedan den bryggdes.
Det blev en uppskattad tillställning som resulterade i en 'nybryggare' och en välsmakande ale. Men varken jag eller deltagarna kunde ens med vetskap om kyddningen hitta igen några av smakerna. Jag kan lätt tänka mig att brygga om den, men skulle nog dubbla eller trippla kryddorna.
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Det hade varit kul att göra ett julöl. Synd bara att familjen är ganska tråkig när det gäller öl, det är antingen ljus lager eller mörk lager som gäller. Hojta om du känner för att brygga julölet igen så kanske vi kan brygga var sin variant och sen byta flaska med varandra!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det vore jättekul! Men det finns en överhängande risk att det inte blir någon julöl i år... Får besök av storken till hösten och med ett vilddjur sedan tidigare, lär bryggtillfällena bli sparsamma ett tag framöver...
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Gratulerar! :)
Jo det blir väl kanske lite ont om tid då, jag ska försöka göra en lite provbatch i sommar så att jag vet ungefär hur det kommer smaka till jul.
Skriv svar