Jäsning ej påbörjad - 22+ timmar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsning ej påbörjad - 22+ timmar

Inlägg av Benkaftw »

Hej

Igår kväll, för strax 22 timmar sedan, hällde jag i min jäst i 15 liter ~21 gradig vört och ställde för jäsning. Vanligtvis har jäsningen startat cirka 12 timmar senare med full rulle i vattenlåset. I morse var dock så inte fallet, men efter en snabb läsning här på forumet visade det sig att mina misstankar om att iallafall vänta minst ett dygn på start var väl grundade.
Men nu när jag kommer hem efter jobbet möts jag inte av något "ploppande" i vattenlåset, inte heller någon tendens till att jäsning ens påbörjat (brukar kunna se att locket på jäshinken börjar "puta" ut och uppåt, likaså att vattnet i låset flyttar sig till den andra kammaren). Det är nu snart över ett dygn sedan jag hällde i jästen och man börjar såklart bli lite nojjig och fundersam över vad som kan ha hänt.

En idé jag fick var att kanske ta torrjäst (Kronjäst - för söta degar) och mha den få igång den övriga jästen. Någon som kanske har erfarenhet av liknande manöver eller andra ideér på hur jag skall gå tillväga?

Tack på förhand

EDIT: Kanske skall nämnas också att jag tillsatte 0,6kg honung i vörten 2 min innan kokslut. Honungen var ifrån en grannes biodling och innehöll alltså inget konserveringsmedel vilket jag förstått annars kan påverka jästen negativt.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Jäsning ej påbörjad - 22+ timmar

Inlägg av Jim [skutte] »

skippa kronjästen, den kommer inte "dra igång" öljästen utan snarare konkurera ut öljästen.
Prova lägg någonting på locket och se om vattennivån i låset åker tillbaka, isåfall har du en läcka någonstans som släpper ut luften/koldioxiden. Annars är 22 timmar inte katastrofalt utan snarare en indikation på en inte så pigg jäst.

vad andvände du för jäst?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Tack för svar!

Okej, då skippar jag den helt och hållet!
Kollade precis "kopplingen" mellan jäsröret och hinken, den såg och kändes riktig ut och verkade inte ha några läckor. Skall testa med lite tyngd på locket och se vad som händer.
Jästen heter Northwest Ale (1332 Wyeast), såg på påsen nu att den var en liten bit över bäst före datum, men har bryggt med betydligt längre gången jäst och ändå fått en normal utjäsning.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Han den "svälla" innan pitch? man ser ganska bra på smackpacks hur bra jästen mår beroende på hur fort den sväller.
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Jodå, den hann svälla en del. Som jag nämnde tidigare har jag använt längre gångna jäster förut och dessa svällde inte upp mer än vad den här gjorde.
Nu på morgonen har den inte börjat heller, så börjar bli mer och mer orolig här. Vad händer om jag häller i en ny jäst, inte Kronjäst som tidigare sagts, utan en till smackpack med Northwest Ale eller annan ale jäst? Kommer jag få ett överflöd av jäst i och med den som inte jäst ut, något som resulterar i en smak av jäst på det färdiga ölet?
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Ta det lungt. Kolla om locket är tätt först innan du gör något annat.
När du trycker på locket ska vattnet i vattenlåset röra sig, annars är det otät.
Pulsatorius
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Om den svällde upp så borde det vara lugnt, hur syresatte du vörten? (Utgår ifrån att du redan lagt något på locket och kollat så det var tätt)

Prova skaka hinken en hel del och ställ sedan varmare 24~ish. kickar den inte igång då blir jag förvånad.
Vad hade du för OG? om du har tillgång till mer jäst skulle jag ha pitchat det imorgon om det ej startat. 2 dagars laggtime är inte helt katastrofalt. Spontant käns det som för mycket jäst inte lär skada mer än stressad jäst men vad vet jag.
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Vattenlås/lock är tätt, undersökte redan igår kväll om det var felet men precis som du beskrev flyttar sig vattnet i vattenlåset om jag trycker på locket till hinken.
Ja den svällde som sagt, men inte så mycket som man helst skulle vilja. Även om de föregående jästtyperna jag använt inte jäst upp mer än denna gjort så funkdade ju dom.
Skaka hinken har jag som vana att göra ett par gånger under en normal jäsning, har fått känslan att det jäser ut bättre på det sättet. Så detta har jag redan gjort ett antal gånger.
Värmeväxling har jag också testat, den stod i början runt 22-23 grader, nu står den neråt 20 grader strecket.
OG kunde jag inte mäta pga kraschad hydrometer :(
Känner också att det skulle kunna vara värt att iallafall försöka pitcha igång den och se vad som händer. Dock har jag inte ale-jäst hemma för tillfället, utan får bli till och beställa och förhoppningsvis ha denna hemma på torsdag runt lunch. Samt hoppas att allt inte hinner bli dåligt innan dess?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Benkaftw skrev:...
Värmeväxling har jag också testat, den stod i början runt 22-23 grader, nu står den neråt 20 grader strecket.
...
Hmm. Som jag förstått det så är det inte så bra att sänka jästemperaturen som ett medel att få igång den. Snarare blir den trögare och ännu mer ovillig att starta.
Dock tror jag generellt att din jäsning borde ske vid 20 hellre än 23 grader för att få en renare smak och mindre estrar och "finkel"-smak.

Jag skulle nog låta den stå kvar i 20 grader, åka iväg till närmsta hembryggarbutik och köpa en påse torrjäst, Muntons/Nottingham/safale-S04 eller nåt (INTE Kronjäst). Vid hemkomst skulle jag antingen stoppa påsen i kylen och ge den första jästen chansen över natten, eller så skulle jag göra följande (idag eller i morgon):
1. Koka upp en halvliter vatten och slå (kokande) i en väl rengjord förvärmd 1 L glasburk. Skruva på locket
2. Låt det hela svalna i kylen till ca 25 grader.
3. Slå i torrjästen och skruva på burklocket. Låt burken stå där din vört står i ca 30 minuter
4. Skaka burken försiktigt för att blanda allt ordentligt.
5. Öppna locket på jäshinken försiktigt och häll i jästlösningen.

Jag tror inte att du kommer att behöva göra detta, min gissning är att din första jäst kommer att komma igång. Men det skadar inte att ha en påse torrjäst i kylen ifall, ifall.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Jäsning ej påbörjad - 22+ timmar

Inlägg av Bee »

Det skulle ju också kunna vara så att du upplevt en turbojäsningen... Hur ser det ut och luktar i jäskärlet? Jag har upplevt utjäsning över en natt. Två gånger till och med. (Använde SafAle torrjäst bägge gångerna)
Svårt att kolla FG utan hydrometer. Men man kan smaka på det.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

mjo omöjligt är det inte men då borde vattnet i vattenlåset fortfarande vara i den yttre kammaren. Så öppna inte i onödan då vörten fortfarande är väldigt känslig.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Ingen Krausenrand ovanför bryggden?
(Mörk rand?
Har du det är det turbojäsning du haft
Har du ingen är din hydrometer "livsviktig" då det är där du ser hur det har eller inte har jäst
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Som en blixt från klar himmel har det nu börjat jäsa, men något otroligt sakta (cirka ett plupp per 2 minuter)! :D Kom hem från jobbet nu och möttes av ett uppsvällt lock, vatten i den yttre kammaren och ett frigörande av kolsyra när jag ruskade om hinken.

Har inte vågat/haft tid att öppna hinken och smaka på vörten. Det syns en rand ovanpå den mörka vörten, men den är väldigt ljus och ser mer ut att vara skum av den typen som brukar uppstå vid jäsning? Hydrometern har jag förstått är livsviktig vid det här laget, en ny är beställd.
Turbojäsning som nämndes, är det bra eller dåligt och vad händer gällande utjäsningsgrad och ev. smakändringar?

Får hoppas att det hela går vägen och att det bara är jästen som är onormalt seg av sig.
Tack annars för allt ert stöd och råd, utan er och alla andra här på forumet hade jag nog knappt vågat mig på att brygga själv från första början :)
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Ta det bara lugnt nu och invänta hydrometern
Ta en mätning och se vad du får för värde när den kommit (om det inte bubblar för fullt då)

Turbojäsning, det händer ibland när jästen är pigg, vörten full av syre och allt bara är gött för jästen (eller nått ;) )
Smakpåverkan tror jag inte det blir om det inte är beroende på för hög värme vid pitchning/jässtart
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Hehe, ja det bubblar på för fullt i röret just nu, så får invänta ett tag till innan mätning :)
Okej, tror jag har varit med om turbojäsning förut en gång nämligen, bubblade som attan i röret under en dag knappt. Det blev ingen skillnad i smak vad jag kunde känna, men lika bra att fråga utifall.
Skriv svar