När och hur gör ni det?
Jag har försökt läsa mig till svaret på frågan, men hittar inga entydiga svar.
Under vilket steg i bryggprocessen görs whirlpoolingen? Jag har förstått det som att många gör det efter kylningen med vörten kvar i kokkärlet. Jag antar att man i så fall bör sila från humlerester och andra större partiklar först och sedan föra över vörten till jästunnan med hävert efter att kalldruven lagt sig?
Ni som whirlpoolar.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Ni som whirlpoolar.
Efter,före eller under kylning beroende på vilken sorts kylare man använder och hur man skapar wirlpool.
Syftet med den är just att samla druv och humle i en kon i mitten på botten av kok-kärlet.
Syftet med den är just att samla druv och humle i en kon i mitten på botten av kok-kärlet.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Re: Ni som whirlpoolar.
Vi whirlpoolar efter att vörten är kyld och efter att vi plockat upp humlepåsarna (med vörten fortfarande i kokkärlet).
Whirlpoolar genom att skapa så kraftig virvel som möjligt och låter det sedan stå tills den stannat helt, öppnar sedan kranen på kokkärlet och låter det falla genom silduk ner i jäshinken.
Whirlpoolar genom att skapa så kraftig virvel som möjligt och låter det sedan stå tills den stannat helt, öppnar sedan kranen på kokkärlet och låter det falla genom silduk ner i jäshinken.