Var köper man E-kolv?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Var köper man E-kolv?
Hej!
Har precis börjat brygga lite. Byggde i veckan en magnet-omrörare. Tänkte först använda en hög vinkaraff med plan botten som kärl men upptäckte ganska snart att karaffens boten i och för sig var plant men att det lutade något. Det gjorde att magnet-pinnen kanade iväg och la sig i kanten på vasen i stället för att snurra fint i mitten. Jag har EN glasburk som är plan nog och som funkar men den är för liten tycker jag. Har sprungit runt på stan och letat efter ett alternativ men inte hittat något som ser bra ut. Det får nog bli en E-kolv nu... Tänker jag... Men var köper man såna (här i Stockholm eller på nätet)? Har kolat lite men bara hitta antingen för små kolvar eller leverantörer som bara säljer i 10-pack... Och jag vill ha EN...
Har precis börjat brygga lite. Byggde i veckan en magnet-omrörare. Tänkte först använda en hög vinkaraff med plan botten som kärl men upptäckte ganska snart att karaffens boten i och för sig var plant men att det lutade något. Det gjorde att magnet-pinnen kanade iväg och la sig i kanten på vasen i stället för att snurra fint i mitten. Jag har EN glasburk som är plan nog och som funkar men den är för liten tycker jag. Har sprungit runt på stan och letat efter ett alternativ men inte hittat något som ser bra ut. Det får nog bli en E-kolv nu... Tänker jag... Men var köper man såna (här i Stockholm eller på nätet)? Har kolat lite men bara hitta antingen för små kolvar eller leverantörer som bara säljer i 10-pack... Och jag vill ha EN...
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Var köper man E-kolv?
Humlegården har E-kolvar i storlekarna 2,3,5 liter om du vill ha lite större. Pris 229-495.
http://shop.humle.se/utrustning/jasning/forkultivering/
http://shop.humle.se/utrustning/jasning/forkultivering/
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Köp en ekolv minst på 3 L, ska du göra lager eller en tripel kommer du behöva utrymmet, även med en magnetomrörare.
http://glennisbrewingbeer.tumblr.com/ Bryggning i Glenntown
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag hittade en glasburk av laboratoriesnitt på Granit som rymmer ett par liter, och som jag har tänkt använda för ändamålet. Nu är magnetomröraren inte byggd än, så jag vet inte om den är för tjockbottnad. Annars känns den toppen. Brunt glas också, vilket ju känns sunt.
Nöjer man sig med en 2-liters e-kolv och inte ska koka i den så kan jag rekommendera http://zenit.winbasonline.se. Där kostar en 2-liters e-kolv i sk. "normalglas" ca. 35:- plus moms. Sök på kolv-e. Jag köpte två och har klarat mig fint med det även för bryggning av lager. Passa på att köpa magnetloppor, borstar till provrör osv. så känns inte frakten så blodig.
Fast deras E-kolvar är gjorda av borosilkatglas så det borde gå bra att koka i dem?
Ja det ser jag nu. Den texten fanns inte när jag köpte mina kolvar. Men frågan är om botten är så plan så värmeledningen blir optimal. Jag kokar min vört till förkulturen i en vanlig kastrull, kyler den och tappar sedan över den i ekolven. Så jag är nöjd med kolvarna utan att ha dem på spisen. Och bara så ingen ska missförstå vad jag menar med hur plan botten är - det är inga som helst problem att använda loppa och magnetomrörare i kolven. Jag kör med loppa med gördel på mitten, och det går superbra.bjolu340 skrev:Fast deras E-kolvar är gjorda av borosilkatglas så det borde gå bra att koka i dem?
Frakten var ju inte så galen heller; det blev en beställning på lite kolvar och annat glas och frakt + postförskott ungefär 150 spänn. Inalles kostade min beställning med 12 grejor inkl frakt (varav 2 2l-kolvar) ungefär detsamma som en E-kolv på Humle. Jag gissar att humles kolv är hårigare men jag är en rätt snål jäkel.
- vemsom
- Torrhumlare

Foodhead 1 skrev:Jag hittade en glasburk av laboratoriesnitt på Granit som rymmer ett par liter, och som jag har tänkt använda för ändamålet. Nu är magnetomröraren inte byggd än, så jag vet inte om den är för tjockbottnad. Annars känns den toppen. Brunt glas också, vilket ju känns sunt.
Om dina magneter i omröraren är bra nog bör du kunna ha omröraren på ena sidan bordet och kolven på andra,
Värm inte upp kolven på spisen om du inte har gasspis.bjolu340 skrev:Fast dressyr E-kolvar är gjorda av borosilkatglas så det borde gå bra att koka i dem?
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

bjolu340 skrev:Frakten var ju inte så galen heller; det blev en beställning på lite kolvar och annat glas och frakt + postförskott ungefär 150 spänn. Inalles kostade min beställning med 12 grejor inkl frakt (varav 2 2l-kolvar) ungefär detsamma som en E-kolv på Humle. Jag gissar att humles kolv är hårigare men jag är en rätt snål jäkel.
Återkom gärna ifall ditt köp gick smidigt till!
Det vore inte fel att utöka mängden labprylar.
1) Köpet gick jättesmidigt.
2) Jag har använt kolvarna på spisen flera gånger utan några problem.
2) Jag har använt kolvarna på spisen flera gånger utan några problem.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Toppen! Ska lägga en order på dirren.
Tack för korrespondensen
EDIT: Tydligen var man tvungen att bli "godkänd" först.
Tack för korrespondensen
EDIT: Tydligen var man tvungen att bli "godkänd" först.