Odla humle

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maltmarodören
Delmäskare
Delmäskare

Odla humle

Inlägg av Maltmarodören »

Hej. Jag är i den trevliga sitsen att jag ska bli med tomt. Därför har jag självklart redan börjat fundera på vilka humlesorter som jag ska ha på den.

Men tillträde till huset med tomten är om fem månader och ivrig som jag är vill jag gärna tjuvstarta. Därför undrar jag om någon vet om man kan plantera humlesticklingar i kruka under vintern, samt om det är några specifika sorter som lämpar sig bättre än andra. Det lutar åt att bli en riktig högalfasort (ev. magnum) och en aromsort som jag inte har bestämt mig för ännu. Förslag? Jag tänker mig antingen någon vanlig, okontroversiell sort som jag ändå skulle ha använt väldigt mycket, eller någon med lite speciell smak. Det kommer ju bli lite av bryggeriets signum. Alfasyra på 4-8 %. Ja, jag är en av alla som dragits med i "hophead-trenden".

Jag kommer väl antagligen handla på eickelmann.de. Eller har nån ett bättre förslag?
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Odla humle

Inlägg av Ale Bundy »

Ett bättre förslag är att handla av någon i krokarna som redan fått fart på sin humle.
Jag fick 1 av 2 att överleva den hemska postgången från eickelmann(14 dagar)
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Det brukar vara svårt att få hög alfasyra även på högalfasorter här uppe, så satsa istället på ett par aromhumlesorter och köp resten. Det borde i och för sig gå att plantera några rhizomer nu men utbudet är förmodligen större i vår.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Maltmarodören
Delmäskare
Delmäskare

Tack för svaren. Så då får jag väl skapa en fråga med "är det nån som har någon spännande humlesort som går att yngla av ifrån och som finns i Stockholmstrakten?". Jag vet att det finns många sådana trådar, men ändå. Finns det? Ersättning får vi diskutera, hårda förhandlingar om hur många öl som ska läggas i potten ;)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Odla humle

Inlägg av Bee »

Vi planerar på att flytta till hus innan våren, så jag är inne på samma spår. Även jag i sthlm.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Jonas skrev:Det brukar vara svårt att få hög alfasyra även på högalfasorter här uppe
Intressant, har det gjorts tester på detta? Finns det förresten någonstans man kan vända sig för att testa sin hemodlade humle för alfasyra?
Think globally. Drink locally.
Användarens profilbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av grungejesus »

Trädgårdshuset i Skarpnäck har haft en hel del bryggkloner. Om man är på dem redan nu, kankse de tar hem till våren.
Maltmarodören
Delmäskare
Delmäskare

Tack Jesus för din visdom (tyckte det var kul att få säga det). Jag var tvungen att kolla deras hemsida, där de tar upp massa olika humlesorter, men tyvärr antar jag att det inte innebär att dessa sorter saluförs hela tiden, så man kanske måste vänta tills i vår.

Men om det är någon som har lite trevlig humle i trädgården är jag intresserad av en kvist.
Skriv svar