Hej
en sak som jag har funderat på är vad som är bäst.
skall man ha tappkran på sin jästunna eller skall man ha hävert?
jag täner så här. har man tappkran så bör man få ett vist sug när man tappar ut ölen som rimligtvis bör ta med sig lite av jästfälningen som har bildats.
men detta kanske inte är ett problem.
har man hävert så kan man ju reglera höjden på slangen och skippa så mycket grums som det går. antar att man får med lite på slutet.
dock så vetkar ju tappkran vara det enklaste.
någon som har erfarenhet av detta?
min plan är att tappa ölen på partyfat efter utjäsning och kolsyra med sodastream metoden.
någon som vet hur mycket bottensatts det blir då? blir det någonting och kommer det att märkas i glaset när jag tappar upp?
Tappkran Vs hävert.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Björn Bovin
- Delmäskare

-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Tappkran Vs hävert.
Tappkran är helt klart bekvämt, gäller bara att sätta den en bit över där "jästkakan" hamnar. Gäller dock att man tänker på att rengöra kranen ordentligt och även spruta upp starsan el liknande när man tar prover.
Låt ölet falla ur ordentligt innan du tappar på fat om du inte vill ha med jäst i faten. Kallkrasha gärna för att hjälpa till.
Även om du får med en del jäst som ligger i suspention eller lite som sugs med från kakan så kommer det att lägga sig i botten på faten endå (om du inte skakar upp det igen).
Vet inte hur lång stigaröret i partyfat går ner men min poäng är att det kommer att klarna även med lite jäst i fatet. Om röret går ner i botten så kommer första glaset dra med sig jästen och även eventuellt det absolut sista glaset, däremellan borde det vara klart.
Låt ölet falla ur ordentligt innan du tappar på fat om du inte vill ha med jäst i faten. Kallkrasha gärna för att hjälpa till.
Även om du får med en del jäst som ligger i suspention eller lite som sugs med från kakan så kommer det att lägga sig i botten på faten endå (om du inte skakar upp det igen).
Vet inte hur lång stigaröret i partyfat går ner men min poäng är att det kommer att klarna även med lite jäst i fatet. Om röret går ner i botten så kommer första glaset dra med sig jästen och även eventuellt det absolut sista glaset, däremellan borde det vara klart.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
-
Björn Bovin
- Delmäskare

tack för svaret.
nu kommer ju nästa fråga.
hur många mm jästkaka kan man förvänta sig. worst case.
jag vill ju inte sätta tappkranen allt för långt ner.
antar att jag kan tippa lite på jästunnan för att få ut det sista
nu kommer ju nästa fråga.
hur många mm jästkaka kan man förvänta sig. worst case.
jag vill ju inte sätta tappkranen allt för långt ner.
antar att jag kan tippa lite på jästunnan för att få ut det sista
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

någon cm ? 15-20mm upp skulle jag nog sätta den. man kan tippa som sagt.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jag har lagt mina ungefär 15 mm upp. Jag har aldrig lyckats få så mycket jäst att det går över kanten, inte ens med tredjebryggningen på samma (tvättade) kaka.
Jag tycker tappkran är överlägset, men som sagt får man tänka några varv till kring rengöringen. Bland annat bör du se till att plocka av kranarna med jämna mellanrum och köra dem i PBW+StarSan eller liknande, så du inte har något som ligger i någon skarv och bråkar.
Jag tycker tappkran är överlägset, men som sagt får man tänka några varv till kring rengöringen. Bland annat bör du se till att plocka av kranarna med jämna mellanrum och köra dem i PBW+StarSan eller liknande, så du inte har något som ligger i någon skarv och bråkar.