Saknar frukt!
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Saknar frukt!
Hej
Jag håller på att ta fram ett recept på en IPA genom att göra mindre justeringar för varje bryggning. Efter tredje batchen börjar jag bli riktigt nöjd men saknar fruktsmaker. Nu skall jag brygga fjärde och behöver tips. Det är kort och gott fruktigheten jag är ute efter.
Så här ser receptet ut för närvarande:
26L
OG 1054
5.5 Pale Ale malt
0.235 Crystal 120-140
Har inte mäskskemat i huvudet men mäskar ganska lågt och brukar hamna på ett FG på ca 1012
10gr Columbus 15,9% 60min
43gr Citra 14.8% 20min
48 Cascade 20min
15 Perle 20min
70 Cascade 5min
22 Perle 5min
Jäst American Ale II
Protafloc
Ingen torrhumling i denna batch.
Så.. tips för att öka på fruktigheten ordentligt önskas. Gärna grapefrukt och passionsfrukt! Beskan känns perfekt så den vill jag helst inte ändra för mycket.
Jag vill helst inte göra så många ändringar per batch. Byta ut en eller kanske två humlesorter per batch är ok. En poäng med småjusteringar är ju att jag lär mig vad som påverkar ölet åt olika håll.
Jag håller på att ta fram ett recept på en IPA genom att göra mindre justeringar för varje bryggning. Efter tredje batchen börjar jag bli riktigt nöjd men saknar fruktsmaker. Nu skall jag brygga fjärde och behöver tips. Det är kort och gott fruktigheten jag är ute efter.
Så här ser receptet ut för närvarande:
26L
OG 1054
5.5 Pale Ale malt
0.235 Crystal 120-140
Har inte mäskskemat i huvudet men mäskar ganska lågt och brukar hamna på ett FG på ca 1012
10gr Columbus 15,9% 60min
43gr Citra 14.8% 20min
48 Cascade 20min
15 Perle 20min
70 Cascade 5min
22 Perle 5min
Jäst American Ale II
Protafloc
Ingen torrhumling i denna batch.
Så.. tips för att öka på fruktigheten ordentligt önskas. Gärna grapefrukt och passionsfrukt! Beskan känns perfekt så den vill jag helst inte ändra för mycket.
Jag vill helst inte göra så många ändringar per batch. Byta ut en eller kanske två humlesorter per batch är ok. En poäng med småjusteringar är ju att jag lär mig vad som påverkar ölet åt olika håll.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Re: Saknar frukt!
Nya Zeeländsk eller Australiensk humle tror jag är rätt håll ifall det är humle du vill jobba med.
Vilken temperatur jäser du i? Tänkt att byta jäst till någon brittisk sort?
Vilken temperatur jäser du i? Tänkt att byta jäst till någon brittisk sort?
Nya Zeeländsk är precis vad jag funderat på!
Jag har kollat lite vilka det finns. Många har ju väldigt hög alfasyra. Skall dessa användas får jag väl dra ner på min bittergiva. Riwaka är en lågalfa men att den enligt Humlegården tidigare kallades för B Saaz gör mig tveksam. Saaz känns inte alls rätt.
Kan du tipsa om någon särskild?
Brittisk jäst har jag inte funderat på.
Jag har bara bryggt ca 1 år och hunnit med 10 bryggningar. De allra flesta har varit APA och IPA. En gång bryggde jag en ESB. Det är all erfarenhet jag har av engelsk jäst. Tipsa gärna om någon jäst så skall jag prova det.
Jag har kollat lite vilka det finns. Många har ju väldigt hög alfasyra. Skall dessa användas får jag väl dra ner på min bittergiva. Riwaka är en lågalfa men att den enligt Humlegården tidigare kallades för B Saaz gör mig tveksam. Saaz känns inte alls rätt.
Jag har bara bryggt ca 1 år och hunnit med 10 bryggningar. De allra flesta har varit APA och IPA. En gång bryggde jag en ESB. Det är all erfarenhet jag har av engelsk jäst. Tipsa gärna om någon jäst så skall jag prova det.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Kohatu har jag spanat på. (Och köpt, men inte hunnit använda än).
Nelson Sauvin är ju ett säkert kort annars. (Om man tycker om dess arom som lätt slår igenom, vilket jag verkligen gör.)
/kalle.
Nelson Sauvin är ju ett säkert kort annars. (Om man tycker om dess arom som lätt slår igenom, vilket jag verkligen gör.)
/kalle.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Ser att du använder Perle. Beskrivningen säger "Karaktär: trevlig arom, något kryddig, nästan lite mintaktig". Har inte använt den själv, så jag är osäker på dess smakbidrag, men den skulle kanske kunna bytas ut mot någon mer fruktig humlesort?
En annan sak som kan bidra till fruktighet är ju en del estrar, något som är avhängigt av vilken jäst man använder samt jästtemperatur.
Man skulle kunna tänka sig att jäsa i lite högre temperatur (20-22) som diskuteras i denna tråd.
En annan sak som kan bidra till fruktighet är ju en del estrar, något som är avhängigt av vilken jäst man använder samt jästtemperatur.
Man skulle kunna tänka sig att jäsa i lite högre temperatur (20-22) som diskuteras i denna tråd.
Foodhead 1, Ja, Nelson Sauvin har jag kollat på. Jag funderade på att byta ut Cascaden mot den men jag gillar smaken av koda som jag antar kommer från Cascaden?. Så att byta Perle mot Nelson Sauvin är ett bra experiment.
OleFattGuy: Jag har haft rätt hög jästemp. Eventuellt lite för hög. Ojämn temperatur där jag har jäst. Iallfall de två första veckorna.
Kan någon tipsa om en jäst med framhäver fruktigheten?
OleFattGuy: Jag har haft rätt hög jästemp. Eventuellt lite för hög. Ojämn temperatur där jag har jäst. Iallfall de två första veckorna.
Kan någon tipsa om en jäst med framhäver fruktigheten?
Flytta/lägg till Citran till en senare giva, 5 minuter eller vid kokslut. Kanske rentav torrhumla med den. Citra är en av de fruktigare humlesorterna jag bryggt med och själv blir jag alltid nöjd med resultatet. Om du är ute efter australiensk humle kan jag rekommendera Galaxy som ger väldigt mycket tropisk frukt och mandarin i smak och lukt.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Har inte testat den själv men Ringwood Ale påstås bli ordentligt fruktig.
Öht engelska/skotska alejäster är väl vad man tänker på om man nu inte vill bli extrem och gå på de belgiska...
Öht engelska/skotska alejäster är väl vad man tänker på om man nu inte vill bli extrem och gå på de belgiska...
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Ifall du använder dig av sena givor kommer inte den höga alfa-syran inverka lika mycket på bitterheten. Tänkt dig att du lägger i humlen fem minuter innan kokslut och/eller vid kokslut är det inte så mycket av bitterheten som hinner utvinnas ur humlen. Men det beror ju även på hur lång tid det tar att kyla ner vörten då utbytet till viss (stor) del påverkas av temperaturen.jonvox skrev:Nya Zeeländsk är precis vad jag funderat på!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Har inte testat den själv men Ringwood Ale påstås bli ordentligt fruktig.
Men som du redan har klurat ut själv går bitterheten att justera genom att sänka bittergivorna.
Min tanke angående de brittiska jästsorterna är att de brukar ha en del fruktiga estrar, dock inte samma smak som humlens fruktighet. Sen är Ringwood kanske lite väl extremt, inte utifrån egna erfarenheten dock, då den är lite svårarbetad. Jag tror inte du ska ge dig in på belgisk jäst då karaktären av ölet kommer skilja sig på fler sätt än bara dess fruktighet.
Ifall jag ska försöka ge dig något sammanfattande tips skulle jag säga: Bestäm ifall det är humle- eller jästprofilen du vill ska vara fruktigare. Sedan kan du börja arbeta med en neutral humle som Magnum och laborera med smak/arom-givor av Nya Zeeländsk eller Australiensk humle som är fruktiga. Ifall du känner dig vilsen bland smakbeskrivningar av humle, testa några single hop-öl från systemet. Brew Dog brukar ha ett fyrpack som ger en ganska bra profil av hur respektive humle smakar.
Kan även tillägga att en stadig och jämn jäsemperatur har stor inverkan på hur alla smaker i ditt öl kommer fram i slutändan, men det vet du säkert redan! När jag började jäsa i kyl med termostat lyfte inte bara smakkvalitén utan även möjligheterna att utveckla mina recept.