Vörtkokning och humlekokning i skilda kokningar?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Låås
Nybryggare
Nybryggare

Vörtkokning och humlekokning i skilda kokningar?

Inlägg av Låås »

En underlig titel på denna tråd men jag ska försöka utveckla min fråga lite mera.
Jag funderar på om det är möjligt att t.ex. koka vörten i vörtgrytan och sedan låta den svalna. Sedan koka humlen i en annan mindre kastrull och sedan mixa ihop dessa i jäshinken? Humlen blir då som ett slags "humle te" som man tillför till vörten.

Anledningen att jag vill göra så är för att jag inte innehar någon vörtkylare. Har tidigare bryggt en sats med krossat helmalt och då kokat humlen tillsammans med vörten. Det som jag dock är orolig för är att vörtens långa svalningstid medför att många av humlens härliga aromer och eteriska ämnen försvinner då temperaturen är så pass hög så länge i vörten. Om jag då istället kan koka humlen separat i en mindre kastrull så skulle ju denna blandning svalna fortare och jag skulle sedan kunna tillföra den i den redan avsvalnade vörten (och jag kanske till och med satt igång jäsningen i vörten för att inte riskera att någon mikroorganism tar över).

Hur låter mitt resonemang? Oroar jag mig i onödan för att humlens aromer försvinner?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vörtkokning och humlekokning i skilda kokningar?

Inlägg av Jim [skutte] »

Torrhumla?

Annars kan du prova no-chill metoden. Har inte provat själv men Matti_r postade denna intressanta länk på humle.
http://beersmith.com/beta/index.php?topic=314.0
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Skriv svar