kvalitet på kastrull
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
kvalitet på kastrull
Hallå,
Kör idag med en 25L biltema kastrull som har tunn plåt överallt och saknar någon riktig botten. Riktig usel kvalitet, har redan slått sig i botten efter fem bryggder. Kör med gasspis så det gör iofs inte så mycket att den slått sig. Men min fråga till er där ute är om ni tror att man kan korta ner på uppkokstiderna samt få ett bättre rullande kok om man köper en bättre kastrull som har tjockare godstjocklek samt en riktig botten, typ en Patina gryta?
Kör idag med en 25L biltema kastrull som har tunn plåt överallt och saknar någon riktig botten. Riktig usel kvalitet, har redan slått sig i botten efter fem bryggder. Kör med gasspis så det gör iofs inte så mycket att den slått sig. Men min fråga till er där ute är om ni tror att man kan korta ner på uppkokstiderna samt få ett bättre rullande kok om man köper en bättre kastrull som har tjockare godstjocklek samt en riktig botten, typ en Patina gryta?
Re: kvalitet på kastrull
Jo, du får mindre värmeförluster och därmed bättre effekt med en tjockare gryta. Jag har en jättefin gryta från Bourgeat med tjockt stål som är toppen, tyvärr är den "bara" på 25 liter, vilket gör att jag bara har den för vattenvärmning vid mäsk (HLT, hot liquor tank), och använder en 36L Patinagryta med avsevärt tunnare gods till själva koket. Isolerar man upp den runtom funkar den dock alldeles utmärkt. Jag använder liggunderlag, men det kanske inte är så lämpligt om man tänker elda inunder...
Think globally. Drink locally.
Försökte med två olika sorters liggunderlag, men båda börja smälta så gav upp det. Blir en jäkla värme i godset på gasspis, kanske beror på att jag inte har någon tjock botten som kan absorbera värmen. Kanske funkat om jag haft de, hade varit kul att testa. Tips på andra material än liggunderlag mottages tacksamt.
Re: Sv: kvalitet på kastrull
Tror att jag sett en post om någon som använt stenull eller glasfiber isolering på något forum.
Själv kör jag liggunderlag har lämnat 5 cm i nederkanten oisolerat. Det är ändå lite åtgånget i nederkanten, fast jag kör ju på kokplatta.
Själv kör jag liggunderlag har lämnat 5 cm i nederkanten oisolerat. Det är ändå lite åtgånget i nederkanten, fast jag kör ju på kokplatta.
Där sa du nåt, Var inne på bauhause hemsida nu och kollade på stenullsskivor, ganska stora skivor som går att böja runt kastrullen och som är värmetåliga. Enda nackdelen som jag ser är att man skulle kunna få ner stenulls material i vörten och det vore ju högst problematiskt. Får bli ett besök till bauhause i helgen 
Borde man inte kunna använda nått sånt här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... age-79450/ runt kastrullen för att värmeisolera den?
Man vill ju snabbt och enkelt ta bort isoleringen efter koket för att kunna kyla vörten snabbt. Men det kan ju vara en idé om man har en plattvärmeväxlare.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Gör det så stor skillnad för kylningen, verkligen? Det torde väl vara ganska marginellt?
Jag kan inte på rak arm säga hur stor skillnad det är, men det är skillnad. Det finns en massa fina sätt att räkna på kylning...Men jag är inte expert på det....
Jag tar alltid bort isoleringen för att öka avkylningen.
Jag tar alltid bort isoleringen för att öka avkylningen.
Ju långsammare man kyler desto beskare blir det även om man silar bort humlen. För att förenkla det lite.
Dom som använder no-chill har hittat på lite knep för att gå runt det, som att lägga humlegivorna 20 min senare, humla i dunken etc.
Men hur stor skillnad det är på en plattvärme växlare å no-chill låter jag vara osagt. Det bästa ska väll vara att kyla all vört på samma gång och det gör man ju inte i en ppv.
Basic brewing radio har nått pågående experiment om det just nu.
Dom som använder no-chill har hittat på lite knep för att gå runt det, som att lägga humlegivorna 20 min senare, humla i dunken etc.
Men hur stor skillnad det är på en plattvärme växlare å no-chill låter jag vara osagt. Det bästa ska väll vara att kyla all vört på samma gång och det gör man ju inte i en ppv.
Basic brewing radio har nått pågående experiment om det just nu.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag menade förstås inte att man inte ska kyla snabbt! Bara att skillnaden mellan isolerad kastrull och icke nog är ganska marginell, med en schyst kylspiral. Men vet, det gör jag förstås inte. 
Senast redigerad av Foodhead 1 den lördag 2012-08-18 10:51, redigerad totalt 1 gång.
- jästkultur
- Helmaltsbryggare

Jag kan även tipsa om glasfiberväven i brandfiltar (sådana man hänger upp på väggen i röda förpackningar) och att silikon är ett utmärkt lim som tål relativt höga temperaturer. Min kokare är isolerad permanent eftersom jag tycker att det är enklare så. Jag använder även sönderklippta liggunderlag ovanpå glasfiberväven (stenullsplattor låter dock som en god idé). Byggde för övrigt mitt mäskkärl på samma sätt med en biltemagryta som bas - jag gillar rostfritt!Qonos skrev:Borde man inte kunna använda nått sånt här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... age-79450/ runt kastrullen för att värmeisolera den?
Mäskkärlet har jag ett par bilder på (grytan ser ut på samma sätt):