Recept på Lättöl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Recept på Lättöl

Inlägg av Bee »

Hej!
Jag blir pappa i dagarna, så jag tänkte jag ge mig på att brygga lite lättöl.
Jag känner att det inte är så passande att fyllna till om man går på fest under det första halvåret/året, så lättöl får det bli.
De kommersiella ölen är lite för sliskiga för min smak, och Nanny State kan bli lite för humligt.

Jag vill helst brygga en lättöls-IPA

Har ni några sköna recept på lättöl?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Recept på Lättöl

Inlägg av Jim [skutte] »

Grattis! Får min tredje nu också i dagarna.
Älskar öl men avskyr att vara berusad så är också intresserad av tips på hur man kan få till det med lägre alkoholhalter.
Hade en fundering på om man kunde "koka" bort alkoholen efter jäsningen och ev även krydda då för att väga up smakförlusten.
Åter igen grattis och hoppas allt går smidigt.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Recept på Lättöl

Inlägg av Bee »

Tack, det är vår första. Men är 9 dagar över tiden nu.. Börjar bli jobbigt.
Grattis själv!

Jag tror inte på att koka bort alkoholen.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

De hembryggda lättöl som jag provat (har ej bryggt själv) är ofta väldigt tunna i kroppen och obalanserade i smaken.
Jag tror att man gör misstaget att göra en vört med lågt OG och tappar helt bort kroppen i ölet.
Samma sak om man vattnar ölet före eller efter jäsningen.

Däremot tror jag på att mäska vid höga temperaturer och på så sätt få en låg utjäsning med en bra kropp samt humla så pass att ölet beskan balanserar upp det hela.
Man behöver säkert också brygga flera gånger innan man hittar det bästa mäskschemat och ett bra balans.

För att inte stå med hundratals liter av halvtaskigt lättöl så kan man göra små batcher med lite olika variation av msäkschema och humling.
Härliga tider, strålande tider :)
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

nej förstår att det är svårt att balansera upp beskan, det är det juh redan som det är hehe. Men jag tänkte prova maskera med dels restsötman och även med kryddor för att skapa lite mer balans. rostade toner och kanske kardemumma men som sagt går bara i funderingar.

Sjukt att man kan vänta i år för att lyckas och sedan 40+ veckor men så fort man passerar beräknad födsel så känns det som en evighet.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har bryggt en hel del lättöl senaste året. Jag tror inte heller på att koka bort alkoholen, ett bättre alternativ är i så fall att frysdestillera och bara koka den ofrysta delen, och sedan blanda med den frysta. Det har jag inte laborerat med så mycket eftersom jag tycker det är lite för krångligt.

Försök istället att få så mycket restextrakt som möjligt i ölet. Mäska högt - jag kör med en försockringsrast vid 73 grader, oftast i en bryggpåse (Brew-in-a-bag) eftersom det blir så lite malt till en lättöl. Skala bara ner basmalten jämfört med en starköl, och öka gärna karamellmalterna för mer karaktär. Tillsätt rejält med dextrinmalt t.ex. Carapils. Det går bra att ha upp till 50% dextrinmalt, fast det kommer förstås att slå igenom i smaken så du får avgöra själv om du gillar det. Välj också gärna en jäst som inte har så hög utjäsning och som lyfter fram malten framför humlen.

Ett misstag som är lätt att göra är att skala ner humlen på samma sätt som malten. Ett vanligt mått på balansen mellan beska och kropp är IBU/OG. Det blir helt missvisande i det här fallet, det är snarare så att IBU ska balansera det verkliga restextraktet (FG är istället ett mått på skenbart restextrakt eftersom alkoholen är lättare än vatten). Jag tycker det är bättre att ta i lite med humlen för att det ska skilja sig från den tama beskan i kommersiella lättöl.

Vattnet har också betydelse för hur tunt och "vasst" ölet känns, och det verkar slå igenom mer i en lättöl. Det är ju helt enkelt mer vatten per kg malt. Undvik sulfater och satsa istället på att öka kloriderna och kanske även natrium. För en mörk lättöl är det också viktigt att ha tillräckligt med karbonater, eftersom syrligheten från den rostade malten märks väldigt väl.

Vissa ölstilar går bättre än andra att brygga i lättölsvariant. Jag har lyckats bra med ljus lager, mörk ale t.ex. mild ale och scottish 60/-, och stout. För stout kan man kallmäska rejält med rostad malt och även tillsätta en hel del havre som ger en fylligare munkänsla. Jag har lyckats mindre bra med öl som har mer fokus på beska t.ex. bitter och tysk pilsner, det blir lätt för tunt.

Många av mina lättöl har varit svåra att få helt blanka, jag har fått använda gelatin i flera fall trots kallagring, men även då har det inte alltid funkat.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Recept på Lättöl

Inlägg av Bee »

Det skulle uppskattas om du ville dela med dig av dina lyckade recept.
:-)
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Inspirerande svar! Som sagt dela gärna lyckade recept!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Lättöl vet jag (trots två barn) förbluffande lite om, men: Grattis!

(Men tråden blev ju väldigt intressant! Kanske kan det finnas lättöl som till och med jag gillar. För jag ogillar också verkligen att bli berusad i barns sällskap, så jag har ofta valt att helt stå över.)

/kalle.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

Lättöl är ju en sak men om det är berusningen som är problemet (och inte tex bilkörning) så kan man ju brygga typ mellanöl istället. Om man siktade på 3-3.5% borde man kunna få till en del kropp, speciellt om man gör porter eller liknande... med cacao eller nåt i kanske? Och man får dricka en del 3% öl om man ska bli jättefull (eller olämpligt full om man ska hantera spädbarn :) )... bilkörning går ju dock bort. Men det är nog bra mycket enklare att få till nåt som smakar gott med 3% alkohol än nåt som ligger på mindre än 0.5%, risken för extrem blaskighet känns överhängande då.

Precis som nån sa, mäska vid högre temp (eller om det är för låg, minns inte... du får kolla upp) för att få ut ojäsbara sockerarter som är kvar efter jäsning. Det finns väl även andra sorters socker man kan tillsätta manuellt som kommer vara kvar. Risken är att det blir för sött men det kan man ev balansera ut med humle.

Sen finns det ju jästen också, finns ju jäst som ger mer framträdande smaker än vissa andra, där jästen kan stå för stor del av smakupplevelsen. Prova sig fram med den stora mängden flytande jäst av olika slag som finns tillgänglig?

Tipset är väl också att köra high gravity brewing. Istället för att koka 20 liter svag vört är det enklare att göra 5 liter vört som är 4x så stark och sen bara spä den med kallt vatten direkt ur kranen (jag gör så med Malmö-vatten iaf om jag spär, inga infektioner hittills). Dels sparar man mycket tid på att få igång koket samt man behöver faktiskt inte ens ha i kylaren för det kalla vattnet kommer kyla ner det ändå. Humleutbytet kommer ju diffa lite mellan metoderna men kör man samma varje gång borde man kunna dra slutsatser av det.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

att koka bort alkohol är nog en dålig idé... samma som med pastörisering, det ger oftast konstiga smaker i ölet...
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Har själv aldrig bryggt lägre än 2,8% men har fått fram ett par varianter som jag tycker har fungerat riktigt bra.

Hållbarheten tar tydligt stryk, men då det inte är så mycket % i så kan man ju dricka några fler "än vanligt".

Har haft lite mindre malt per liter vatten än normalt, mäskat rätt högt och fått högt FG, om det har behövts har jag spätt lite före jäsning för att få önskat OG.

Visst blir de tunnare i kroppen, men jag är framförallt ute efter en smakrik öl med lägre %, inte en öl som är exakt som en 5% fast man fyllnar till mindre på den.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

eberlund skrev:Lättöl är ju en sak men om det är berusningen som är problemet (och inte tex bilkörning) så kan man ju brygga typ mellanöl istället.
Det är ju lite både och.. Går man på fest vill jag gärna dricka lite gott till maten och dessutom ha lite god dricka i glaset resten av kvällen. Då vi oftast kommer behöva ta bilen och det är vårt första barn, så känns lättöl mer riktigt än mellanöl.
Jag får göra ett försök med försockringsrast vid 70 grader och extra mycket humle i koket. :D
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Jag bryggde en lättporter och blev tipsad av Peter H att mäska så högt som 80 grader. Vill minnas att jag satte en maltkomposition som normalt skulle ha gett 4-5 % men med den höga mäskningstempen landade det på 2,5 %. I en porter funkar det med en viss sötma och med en hygglig grundbeska blev det riktigt bra.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Jag litar nog inte tillräckligt på OG/FG för att bedöma bilkörning=ja/nej. Tror inte man möts av förståelse av Pellepolis när man förklarar, syfte/orsak/verkan för att alkomätaren visar 0.3 promille.
Med barn på kalas/fester sedan 6år har jag bara druckit barndricka och hållit mig tills vi kommit hem.
Nu sedan 4 månader har frugan också körkort, detta har givitvis förändrat allt på den fronten :D , jag tror det är enklaste lösningen!
Utan dessa "problem" är jag iallafall intresserad av att brygga gott öl med lägre %..
Så om någon törs posta ett färdigt recept vore jag tacksam.

Mvh Fredrik
Skriv svar