Använde för första gången activator jäst idag, följde instruktionerna och hällde i jästen i vörten, kände att något var kvar så jag kikade ner i paketet och såg att det var en dubbelpåse varvid bara en påse var punkterad. I min ovetenskap tog jag en kökskniv och punkterade även den och hällde den rakt ner i vörten.
Var detta dumt? Finns väl en risk för infektion kom jag på efteråt. Sen använde jag även jästnäring i koket, detta kanske också är onödigt? Ska bli spännande att se hur jäsningen går!
/erik
Activator jäst, två innerpåsar
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Activator jäst, två innerpåsar
Ja som du själv säger så är risken för infektion den enda risken jag kan se.
Hade smackpacken "svällt" så hade jag nog hoppat den inre påsen, brukar bara klippa av lite i ena hörnet så att innerpåsen inte åker ner i hinken när jag pitchar.
Gick resten av bryggdagen bra?
Hade smackpacken "svällt" så hade jag nog hoppat den inre påsen, brukar bara klippa av lite i ena hörnet så att innerpåsen inte åker ner i hinken när jag pitchar.
Gick resten av bryggdagen bra?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Någon gång ska ju vara det första med allt, nu i efterhand skulle jag såklart läst på forumet innan jag använde jästen. Upplevde väl inte direkt att den hade svällt som en handboll som många skriver (Smackad i 4h), så skulle såklart ha väntat längre, jästen var från mitten av maj. Man är ju alltid nojig innan jäsningen har börjat, den hade inte startat imorse.
Bryggdagen gick annars väldigt bra, började mala malten vid 1730 och var klar 2230. Fick högre OG än beräknat. Tycker numera att den mest jobbiga momentet är att filtrera, kör BIAB + pellets så blir mycket som ska filtreras bort.
Bryggdagen gick annars väldigt bra, började mala malten vid 1730 och var klar 2230. Fick högre OG än beräknat. Tycker numera att den mest jobbiga momentet är att filtrera, kör BIAB + pellets så blir mycket som ska filtreras bort.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Tycker generellt att de inte sväller särskilt fort, brukar smacka 24 timmar innan minst men får inte till någon handboll utan snarare lite lätt uppsvälld. Fungerar dock och brukar kicka igång under morgonen.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"