Jag håller med om det Gunnar Sträng slog fast för dryga halvseklet sen: "Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel". Således röstar jag för att använda befintliga svenska ord, vare sig det är "ladda" eller "tillsätta socker", så länge man blir förstådd.
TheSultan skrev:Jag håller med om det Gunnar Sträng slog fast för dryga halvseklet sen: "Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel". Således röstar jag för att använda befintliga svenska ord, vare sig det är "ladda" eller "tillsätta socker", så länge man blir förstådd.
Håller med helt! Men just i det här fallet har vi ju inga befintliga svenska ord. "Ladda" är lite för brett medan "tillsätta socker" faktiskt är två ord, inte ett. Dessutom har vi ju redan ett ord som väldigt många redan använder - prajma. Jag tycker vi berikar språket när vi försvenskar ord som saknas i vårt språkbruk. Jag gillar "bank" mycket bättre än "pengahanterare" eller vad det nu skulle ha blivit...
gedman skrev:Håller med helt! Men just i det här fallet har vi ju inga befintliga svenska ord. "Ladda" är lite för brett medan "tillsätta socker" faktiskt är två ord, inte ett. Dessutom har vi ju redan ett ord som väldigt många redan använder - prajma. Jag tycker vi berikar språket när vi försvenskar ord som saknas i vårt språkbruk. Jag gillar "bank" mycket bättre än "pengahanterare" eller vad det nu skulle ha blivit...
Mjae, det finns ju en översättning till engelskans "prime" (ladda, aptera, fylla, etc.). Så då borde vi använda något av dessa istället för att hitta på ett nytt ord. Det är ju skillnad då det är något helt nytt begrepp som dyker upp, som t.ex. bank eller telefon.
Svenska tillhör ju de språk där man enkelt kan konstruera nya ord genom sammansättning, så ett enkelt deskriptivt ord som "säger allt" kunde ju vara:
"Kolsyresockra"
kanske vore något?
/CalleT ed: såg nu att "Pulsatoris" varit inne på ordet tidigare i tråden.... +1 på den alltså!
Lite väl seriös diskussion för min del.. Men vad sägs om "sockeraptera"? Har en gammaldags klang.
Efter några års användande kommer alla tro att det var det ursprungliga uttrycket.
Kom igen, nu ändrar vi historiens gång!