Hej,
Det jag läst om kolsyrning i de svenska dokument som finns, och på bryggarforum, så pratar vi alltid om att "prima" ölet. Borde vi inte använda ordet "ladda" istället.
I engelskan används ju ordet bl a för beskriva momentet då man sätter förladdningen på sprängmedel. Dvs montera tändhattar. "I'm priming the grenade/mine/charge/keg/beer."
Det skulle alltså bli på svenska. "När jag kolsyrar mitt öl laddar jag med 6g socker per liter." Alternativt kan man använda ordet aptera, (iordningställa), som militären använder, men personligen kommer jag nog börja använda "ladda".
"Hur många gram behöver jag ladda med för en normal flaskbomb?"
Egentligen inte någon viktig sak men ändå intressant att vi inte har satt ett svenskt ord på det.
Med kröjsning avses specifikt att man tillsätter jäsande vört till ölet för kolsyra. Det här med att hälla i socker i fatet eller flaskan verkar tillhöra engelsk och belgisk bryggtradition, och jag vet inte om det finns något existerande (äldre) svensk ord för detta. Någon som vet? eller är det som trådskaparen säger, dags att skapa ett?
Ja, kröjsning är ju att även tillsätta jäst när man laddar. Det kan behövas på alkoholstarka öl, där jästen inte klarar att förjäsa laddningen själv. Man tillsätter då jäst som klarar högre alkoholhalt.
Har själv aldrig gjort det, men snart ska jag nog ge mig på lite Belgiska öl.
Bryggeriteknisk ordbok från 1960 känner inte till något svenskt ord för priming och ordet priming finns inte heller i den engelska delen. Det är väl inte omöjligt att det är ett relativt nytt ord i bryggerisammanhang. Då finns det all anledning att antingen försvenska det, prajma, eller att hitta ett förklarande svenskt begrepp. Spännande att se vad vi kan komma på och enas om.
När det saknas ett svenskt ord tycker jag alltid det är bäst att försvenska originalet. Samma tanke har gett oss till exempel "post", "bank", "jos" och "telefon". "Prajma" låter ju strålande.
gedman skrev:När det saknas ett svenskt ord tycker jag alltid det är bäst att försvenska originalet. Samma tanke har gett oss till exempel "post", "bank", "jos" och "telefon". "Prajma" låter ju strålande.
Detta, eller på något sätt formulera om sig så att det blir bra svenska. I sammanhanget funkar väl "tillsätta socker vid [flask/fat]tappning" eller liknande alldeles utmärkt. Att översätta ordagrant blir ofta ganska kass svenska.
Jag har hittills aldrig känt något behov efter ett svenskt ord för "prime".
gedman skrev:När det saknas ett svenskt ord tycker jag alltid det är bäst att försvenska originalet. Samma tanke har gett oss till exempel "post", "bank", "jos" och "telefon". "Prajma" låter ju strålande.
Håller med. Vid försvenskande av låneord, särskilt engelska, är detta modellen.
Om man nu inte väljer att gå den isländska vägen och hitta ett eget ord med rötter bakåt på nåt vis.
Men nuförtiden är det väl ingen som minns dessa:
Vajer=wire
Tejp=tape
Mejl=(e-)mail
Jag håller inte med, utom när det rör sig om helt nya ord. När det handlar om befintliga ord som "prime" känns det mest lite lojt och slarvigt. (Minns ni "committa till clownen"?) "E-post" är till exempel ett bra mycket smidigare ord än "mejl" egentligen, även om båda har fått bra fäste. (Ja, jag använder båda orden.)
Jag är inne på Ekstedts linje här, jag "tillsätter socker för kolsyrejäsning". Visst kan ett kort ord kännas smidigt, men själv gillar jag när betydelsen går fram. "Ladda" är i sig ingen dum översättning för "prime", men redan det engelska ordet är lite för brett för min smak. Vad sägs annars om "sockersätta" eller kanske rentav "sockra", om man vill vara så vågad?
Intressanta åsikter, själv är jag en flitig användare av försvenskad engelska.
Jag kommer ofta på mig själv med att använda engelska ord eller uttryck, när det redan finns en svensk motsvarighet.
Då känner jag mig lite korkad och får känslan av att min personliga anglofiering gått lite för långt. Det var lite så jag kände när jag startade tråden.
Att det inte kommit fram en översättning är nästan lite konstigt, då det egentligen finns ord som gott och väl kan täcka det språkliga hålet.
Men det kanske ligger i tiden att försvenska.
Varför inte hitta på något helt eget som t.ex. kolsyresocker eller något liknande?. Då kan man böja det till t.ex. kolsyresockring, kolsyresockerlösning, kolsyresockrad, etc. Bara man använder ett svenskt ord sist som går att böja. Så länge det är tydligt och tillräckligt kort kan det få fäste.
Foodhead 1 skrev:...(Minns ni "committa till clownen"?)
?? OT jag vet, men min nyfikenhet är väckt. VAD i all sin dar är det för ett uttryck?
Jo, så här minns åtminstone jag det: En gång för länge sen, inte alls långt efter tidernas begynnelse (2003), ryktades det att GB övervägde att göra sig av med sin clown. Någon mer eller mindre ansvarig person på företaget försökte lugna de rasande horderna av it-bubblande och webbmagade förvuxna ynglingar* med beskedet att de inte skulle oroa sig, de var 100 procent committade till clownen. Genast dök en länk upp på Buzz till en sida där man lagom ironiskt kunde trycka på en knapp om man också ville committa till clownen. Ungefär så.
*) Jag får skriva så, för jag var en av dem. Dessutom var det här för väldigt, väldigt länge sen, när wap var hett, så allt är förlåtet.