Låg effektivitet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Låg effektivitet

Inlägg av PowPow »

Hej!

Jag har haft lite problem med lägre effektivitet än tidigare vid de senaste bryggningarna, men kan inte hitta felkällan.

Malten är krossad av maltmagnus alternativt någon annan som krossar åt humlegården. Effektiviteten enligt beersmith ligger omkring 60 %.

Jag mäskar och lakar i jästunnor. En tunna i en annan tunna, med massa småhål i den övre tunnan och en kran i den undre.

1. Häll i malten i tunnan.

2. Häll i varmt vatten med ratio 3 liter per kilo malt (det blir dock något torrare eftersom jag inte räknar med utrymmet under översta tunnan som ju fylls med vatten som inte är i kontakt med malten). Temperaturen som jag siktar på är 67 grader och termometern stämmer, och jag rör om ordentligt.

3. Vänta 30 min, rör om igen och kontrollera temp (tunnorna är isolerade så temperaturen brukar hålla sig OK.

4. Vänta 30 min till och börja sen tömma hinken på vatten i ganska lågt tempo. 1-2 liter på minut kanske.

5. Fyll på med nytt vatten i tunnan, i den temperatur som är angiven i How to brew. Vill minnas 73 nåt? Rör om och låter stå i 10 minuter till, och tömmer sen i samma hastighet som tidigare.

Har jag några generalfel? Tips om var man kan börja felsöka?
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Låg effektivitet

Inlägg av brandemannen »

Flera saker påverkar ju effektiviteten. Har du kollat så att all stärkelse är konverterad? Det är väl mindre troligt att den inte skulle vara det men det går att testa. sök på jodtest eller iodine test. Tempen säger du stämmer, vet du säkert att termometern inte visar för lågt eller för mycket? Har du ändrat maltsamansättningen på något sätt, det är knappast sannolikt men låg enzymaktivitet pga för mycket specialmalt kan ju teoertiskt göra utbytet sämre (posta gärna receptet). Har du kolla på pH? Kan ju ändras om du har en helt annan sammansättning på maltnotan än tidigare även om det kanske inte är helt troligt. Fungerar din densitetsmätare som den ska? Har du ändrat lakmetod, ändrat utrustning? Hink i hink kan ha en hel del dead space och eftersom du satslakar så styr du inte efter densiteten i lakvörten. Hur mycket får du i kokaren? Liten mängd lakvatten kan ju göra att mycket socker blir kvar. Beroende på om lakningen sätter igen kan man luras att tro att den mesta lakvörten är ute om man inte har koll på volymen ut men det kan finnas jättemycket vätska kvar i malten om den inte dräneras effektivt. Krossningen. Har du alltid köpt från maltmagnus eller har du använt färdigkrossat från Weyermann tidigare och nu bytt? Är det effektiviteten i själva mäsk och lak om är dålig eller lågt sockerinnehåll eller dålig volynm efter kok? Har du börjat humla väldigt mycket kan en del vört bli kvar i druven. Det finns massor med felkällor att undersöka. Beskriv närmare din nuvarande och tidigare process, råvaror etc så bli det enklare att lista ut. Se
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag får "nästan" alltid lägre effektivitet av malt krossad av MM jämfört med Weyermann, omkring 8-10 %

Bo
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Tack för engagerade svar! Ska försöka svara på alla frågor som uppkom..

Jag har varken kontrollerat om all stärkelsen är konverterad eller tagit något PH-test.

Termometern borde stämma. Den stämmer vid kokpunkten, är rimlig i rumstemperatur, samt har kontrollerats mot en annan termometer för någon månad sedan.

Maltsammansättningen har skiljt en del de senaste bryggningarna, men det har aldrig varit några stora mängder specialmalter. De 3 senaste har varit en pale ale (6kg pale ale malt, 1 kg carapale), en hefeweizen (2 kg vetemalt, 2 kg pilsnermalt) och en amber ale (4 kg pale ale malt, 1 kg viennamalt + några mindre mängder specialmalter).

Densitetsmätaren är testad i 20 gradigt kranvatten och stämmer då. Utrustningen i övrigt har jag inte ändrat på något sätt.

Mängden vatten som hamnar i kokaren stämmer med var beersmith förutser att jag ska få, vilket borde betyda att maltbädden är hyffsat torr när jag är färdig. Så, antagligen är där mycket socker kvar i malten? Något jag ska testa är att fylla "dödutrymmet" under översta hinken med varmt vatten nästa gång, så att jag inte riskerar att ha en för torr maltbädd.

Det är effektiviteten i själva mäsk och lakning. Volymerna blir alltid hyffsat rätt.

Jag försöker dra mig till minnes om jag använt maltmagnus vikingmalt tidigare, och det är nog så att jag tidigare främst har använt weyermanns malt som då köptes via humlegården. Hrm....
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Det kanske ändå är så att det har med MM malt att göra eftersom Bo verkar få sämre effektivitet och det verkar vara det du har ändrat? Har du ställt in i ditt program att mäskvolym och lakvolym ska kompenseras för dead space? Jag kör samma konstruktion som du, liggerr omkring 75% total effektivitet (dvs när druven är borttagen, alltså det som kommer ner i jäshinken). Jag satslakar också som du. Men jag fyller på 2-3 liter extra vatten vid inmäskning eftersom jag vet att det finns en del som blir kvar i botten på hinken. Jag krossar min malt själv i ett tvåvalsverk från Barley Crusher. Min effektivitet är inte superbra men jag är nöjd eftersom den är ganska förutsägbar.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

PowPow skrev:Hej!

Jag har haft lite problem med lägre effektivitet än tidigare vid de senaste bryggningarna, men kan inte hitta felkällan.

Malten är krossad av maltmagnus alternativt någon annan som krossar åt humlegården. Effektiviteten enligt beersmith ligger omkring 60 %.

Jag mäskar och lakar i jästunnor. En tunna i en annan tunna, med massa småhål i den övre tunnan och en kran i den undre.

1. Häll i malten i tunnan.

2. Häll i varmt vatten med ratio 3 liter per kilo malt (det blir dock något torrare eftersom jag inte räknar med utrymmet under översta tunnan som ju fylls med vatten som inte är i kontakt med malten). Temperaturen som jag siktar på är 67 grader och termometern stämmer, och jag rör om ordentligt.

3. Vänta 30 min, rör om igen och kontrollera temp (tunnorna är isolerade så temperaturen brukar hålla sig OK.

4. Vänta 30 min till och börja sen tömma hinken på vatten i ganska lågt tempo. 1-2 liter på minut kanske.

5. Fyll på med nytt vatten i tunnan, i den temperatur som är angiven i How to brew. Vill minnas 73 nåt? Rör om och låter stå i 10 minuter till, och tömmer sen i samma hastighet som tidigare.

Har jag några generalfel? Tips om var man kan börja felsöka?
Hej.
Jag flödeslakar BIAB 85% mash eff, och har bara testat satslakning i BIAB några gånger(maxi-biab), så jag är varken påläst eller har testat din metod.
Jag tycker steg 4 känns fel, ska man verkligen tappa ur något innan man fått upp mäsken till ~75C med en 15min rast.?
Dvs, en infusion på med ~5L 100C vatten, beroende på ursprunglig maltmängd/vatten.
Sedan i två omgångar laka ur med "X-antal L", 75C vatten?

/Fredrik
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Ja, det kan kanske vara så att maltmagnus malt/krossning ger lägre effektivitet. Ska prova med annan malt nästa gång tror jag. Mest för felsökandets skull. Hans malt är ju ganska billig så kan jag bara bekräfta att det är där "felet" ligger så kan jag leva med det sen, och vet hur jag ska räkna för att få samma resultat varje gång.

Angående dead space så har jag inte fyllt i det tidigare i beer smith. Men är det inte så att deadspace är den mängd som blir kvar i systemet? Utrymmet under översta hinken töms så gott som helt i mitt fall (kranen sitter långt ner). Borde inte mängden vätska man får ut från mäsk och lakning bli för stor (om man kör bädden torr alltså) om jag har fyllt i att dead space är exempelvis 3 liter, när jag i själva verket faktiskt får ut dessa 3 liter?

Men jag ska testa det nästa gång. Borde vara bättre än att bädden är för torr i alla fall, vilket är fallet i dagsläget.
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Ale Bundy skrev: Hej.
Jag flödeslakar BIAB 85% mash eff, och har bara testat satslakning i BIAB några gånger(maxi-biab), så jag är varken påläst eller har testat din metod.
Jag tycker steg 4 känns fel, ska man verkligen tappa ur något innan man fått upp mäsken till ~75C med en 15min rast.?
Dvs, en infusion på med ~5L 100C vatten, beroende på ursprunglig maltmängd/vatten.
Sedan i två omgångar laka ur med "X-antal L", 75C vatten?

/Fredrik
Här kan jag ha missförstått, men min tolkning, efter att ha läst How to Brew bland annat, var att man tappade ut all vätska innan man tillsatte en ny "batch" med vatten (som då är något varmare än under mäskningstiden). Jag kanske har missförstått?
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Läste lite här:
http://www.suebob.com/brew/Bobby_Mallgrainprimer.pdf

En sak jag skulle kunna testa:
Double Sparge - If you need to sparge with say 4 gallons to reach your desired pre boil volume,
instead of adding 4 gallons at once, add half, stir, vorlauf and drain. Then do it again with the remaining
2 gallons. Think of washing a glass in the sink. Which gets more soap off; filling it all the way, swishing it
then dumping or filling it half way, swishing, dumping and repeating? Goofy analogy but it really works.
Now, if you'd like to read a little more on why I think this happens, wikipedia has an article on diffusion
(which is the principal at work in sparging).
Jag har alltid kört hela sparge-mängden i en enda "batch". Men killen har ju en poäng. Någon annan som har erfarenhet av dubbel vs enkel sparging?
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Jag gör precis om du, tömmer allt, fyller allt. Vid satslakning handlar det bara om att göra koncentrationen helt jämn i hela mäsken. Det betyder att om SG är 1025 i satsen du lakar ut så skall all kvarvarande vätska i msäken och draven ha samma SG. Det är därför effektiviteten kan bli något lidande vid satslakning. Man kan absolut laka med 2 satser men det man riskerar är att pH stiger vid andra satsen pga att man minskar koncentrationen av de ämnen som håller pH pressat och med det ökar risken för taniner. Man kan finlira med detta genom att tex tillsätta mjölksyra och då kan effektiviteten förstås bli bättre men jag har aldrig gjort det.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

PowPow skrev:Här kan jag ha missförstått, men min tolkning, efter att ha läst How to Brew bland annat, var att man tappade ut all vätska innan man tillsatte en ny "batch" med vatten (som då är något varmare än under mäskningstiden). Jag kanske har missförstått?
Båda är väl rätt, beroende på hur man gör. Gör man en utmäskning (mash out) höjer man temperaturen på mäsken (här genom infusion) innan man tappar av, gör man det inte är det väl bara att börja tappa ur och börja laka med den metod man föredrar?

Det där med att röra om i mäsken vid halvtid, är det bra? Vi har bara helmäskat två gånger, då utan att röra om. Effektiviteten har varit bra, men det har varit väldigt trögt flöde vid avtappning/lagning. Kan omrörning kanske hjälpa mot det?
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Om du inte redan löst problemet levererar jag mina tankar.

Har du nyligen växlat över till beersmith eller uppgraderat till 2.0 eller högre?

Jag slarvade lite när jag gick över till 2 och hade effektiviteter uppåt väggarna och ner i källaren innan jag fört in alla volymer och värden i beersmith. Vill minnas att beersmith satte mäskeffektivtet på 89,7% fast min mäskeffektivitet ligger på 77%
Hade jag inte vetat hur högt OG. 5kg basmalt + XX gram specialmalt ger så hade jag förmodligen slitit mitt hår. Testat att kontrollräkna med formel eller annan/annat program eller verktyg?

Mäskeffektivitet handlar ju om hur pass bra du kan skölja ur allt socker ur malten när du lakar ur din vört och detta i förhållande till en kongressmäsk.Så vida inte pH, storleken på krossnigen och temperatur är way off så tror jag mer på mät eller fel tekniskt fel.
Malt+varmvatten = vört.

Hur ser krossningen ut?
Är det några hela korn eller är allt homogent krossat inklusive ex. vetemalten i din hefe?

Är vörten blank/klar vid lakning, om inte kan det indikera offullständig konvertering - gör ett jodtest - http://www.youtube.com/watch?v=G3O8bsqi8vc

En sak jag funderat över med ex. hink i hink är hur benägen vörten och lakvattnet är att smita ut längs sidorna på lakkärlet istället för att flöda genom maltbädden. I synnerhet om man tex. flyttar lakkärlet och på så vis skapar öppningar mellan den kompakta maltbädden och sidorna på
hinken... (då hinkarna buktar både hit och dit)
Det har så klart större inverkan vid flödeslakning än satslakning men kan ändå vara en grej att bli en smula paranoid över ;)
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Foodhead 1 skrev:
Båda är väl rätt, beroende på hur man gör. Gör man en utmäskning (mash out) höjer man temperaturen på mäsken (här genom infusion) innan man tappar av, gör man det inte är det väl bara att börja tappa ur och börja laka med den metod man föredrar?

Det där med att röra om i mäsken vid halvtid, är det bra? Vi har bara helmäskat två gånger, då utan att röra om. Effektiviteten har varit bra, men det har varit väldigt trögt flöde vid avtappning/lagning. Kan omrörning kanske hjälpa mot det?
Mina takar -

Sk. no sparge ger lägre effektivitet, ner mot 60%. ibland och beroende på recepet osv...
Fördelen med metoden är att du måste använda mer malt/liter vört = 7 skopor kaffe istället för dom vanliga 4...
Man kan nästan likna metoden med hopbursting och då räkna med att få ut mer smak och högre maltkaraktär iom den extra malten som avger
smaker och karaktär till vörten. Det samma gäller vid en extremt hög mäskeffektivitet då man kramar ur varje liten kolhydrat ur malten men samtidigt har en lägre andel melanoidiner från kölning, rostning osv.

Omrörning kan vara ett bra sätt att fördela om och hjälpa till att få ut stärkelsen i vätskan. I synnerhet om man har en väldigt grov kross.
Då kan det teoretiskt kanske jämföras med "dough balls" o inte låter man tepåsen ligga i tevattnet, man brukar alltiv veva om lite för att få ut det goda (om man nu tycker att te är gott)
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Hej Thomas och tack för tankarna,

Jag har gått över till Berrsmith 2 nyligen, men tycker mig vara säker på att jag fört in samma profil som jag använde i tidigare beersmith. Ska dock dubbelkolla detta när jag kommer hem. Ska göra en manuell uträkning nästa gång jag brygger också för att dubbelkolla.

Jag har inte jättestor erfarenhet av hur krossning brukar se ut. Har bara bryggt ett knappt 10 tal gånger och de första var med extrakt. Men jag tyckte mig se att där var en del hela korn. Just övergången till Maltmagnus vikingmalt (jag har ingen kross så det är smidigt att kunna beställa exakta mängder färdigkrossad) känns som en trolig kandidat till min sänkta effektivitet.. Nästa bryggning så ska jag lägga upp foto på krossningen om jag väljer vikingmalten igen.

Vörten brukar vara hyffsat blank, förutom första litrarna som ofta är väldigt grumliga då massa skit åker genom de små hålen i övre hinken när jag rör om. Dett recirkulerar jag såklart tillbaka till översta hinken. Jodtest ska jag testa nästa bryggning också.
PowPow
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av PowPow »

Har läst att många drar ett rör för luft från utrymmet mellan tunnorna för att undvika att det blir vakum. Kan inte tycka att jag upplevt att det blivit det, men kanske värt att göra för att ta bort risken att det skapas vakum/övertryck/undertryck någonstans, och vattnet går oväntade vägar?
Skriv svar