problem med kokandet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

problem med kokandet

Inlägg av Qonos »

Hejsan
tänkte testa koka upp vatten i min kittel idag för att se så allt var ok inför första bryggden. och tur var väl det. 55 gradet var 25 liter vatten när jag satte igång den, 2 timmar senare låg det på ca 80 grader. tömde ur 5 liter och lät det stå en timme till då var det uppe runt 90 grader.
Enligt instruktionsboken ska den plattan vara på 2000w. ska det verkligen ta så lång tid. Nu vet jag inte hur ny plattan är etc då jag flytta in för 1,5 månader sen.
Men mina frågor är nu.. är detta normalt? ;)
kan en:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... all-84057/
hjälpa något eller ska man hitta något som är lite vassare (finns det ens)?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: problem med kokandet

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Så lång tid borde det inte ta nej, jag värmer/kokar mitt vatten och min vört på en "vanlig" spisplatta på typ 2kW och det går bra mycket snabbare än så.

En sepearat värmeplatta kan ju vara en tanke, men om du kör med induktion som den länken tänk på vad du har för gryta. Jag kör med aluminium och kan därmed inte använda en induktionshäll.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Nee.. Jag kokar ca 20L 8C med min biltema på ca 40min, jag har glashäll.
Vad är det för sorts "platta" du nämner?
Jag har dessutom köpt en 2000w induktionshäll på Lidl som även den kokar på ungefär samma tid fast sämre.
Biltema-kittlen är ju så mjuk i botten att den kanske böjer sig i botten på för liten yta.

/Fredrik
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Hejsan
Jag har en 36l från humle.se så den ska nog fungera.
Med platta menar jag:
IMG_1545.jpg
:D

Men det får bli ett nytt besök hos biltema imorgon...

tack!
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Vi har beställt likadan kittel och tänkt köra med dubbla induktionsplattor från Kjell & Co, eventuellt med grilltändare i om det behövs.

I kväll kokar vi fortfarande i aluminium, men även det har gått lite segt. Vi får se vad liggunderlagsisolerad kastrull och grilltändare kan bidra med.

/kalle.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Foodhead 1 skrev:Vi har beställt likadan kittel och tänkt köra med dubbla induktionsplattor från Kjell & Co, eventuellt med grilltändare i om det behövs.

I kväll kokar vi fortfarande i aluminium, men även det har gått lite segt. Vi får se vad liggunderlagsisolerad kastrull och grilltändare kan bidra med.

/kalle.

det där med grilltändare i känns hmm jäkligt fel fast funkar det så funkar det men man får kanske vara lite mer vaken under bryggningen...
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Så länge den e ren så. se det som en blandning mellan doppvärmare och vattenkokar element :D kanske något av en bastard men har hört att det funkar.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

japp har läst detsamma men känns ändå lite suspekt att stoppa ner elgrejer i vätska.. hehe
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Lite spänning ska det väl vara... (lågt jag vet -.- )

Skämt åsido, jordfelsbrytare är nog ett måste. Kanske en moddad doppvärmare kan vara något lite säkrare om inte isolering räcker. Känns lite riskabelt att börja borra ut hål för element i en så pass dyr gryta.

E: det kan vara så att din spis hemma är helt slut, hade en sådan spis i en lägenhet för ett par år sedan där plattan fungerade men väldigt kasst. Dessutom så värmde den väldigt ojämmt på själva plattan.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Plattorna i en gammaldags spis kan brännas sönder och behöver isåfall bytas - det är inte alls speciellt svårt att göra faktiskt - men det strider väl mot alla lagar och regler att uppmuntra någon utan behörighet att göra förstås.

I vårt gamla hus var snabbplattan sönderbränd, köpte en ny sådan på järnaffären för 250 kr och bytte på fem minuter.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ja, givetvis hade vi jordfelsbrytare!

Funkade hur bra som helst gjorde det också: http://foodheadbrewery.blogspot.se/2012/07/tvapa.html
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Foodhead 1 skrev:Ja, givetvis hade vi jordfelsbrytare!

Funkade hur bra som helst gjorde det också: http://foodheadbrewery.blogspot.se/2012/07/tvapa.html
trevlig blogg :D
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

idag blir det ett besök på biltema för en kokplatta och sen ska jag fixa till ett liggunderlag runt kastrullen så blir det ett nytt försök ikväll. Rätt glad jag testa detta innan jag stod där och skulle brygga för första gången :)
Skriv svar