Hej!
Ser nån av er som har mer bryggvana än jag några uppenbara brister i det här maltupplägget för 25 liter porter?
4,75 kg Pale ale-malt
0,5 kg Carared
0,3 kg Carafa II Special
0,3 kg Havregryn
0,3 kg Ljus chokladmalt
Det jag funderar mest på är valet av ljus chokladmalt (tänkte det kunde bli användbart till annat senare) och Carafa II Special. Var först inne på mörk chokladmalt och rostat korn, men blev avskräckt när jag drack en Yeti-stout, som inte alls var i min smak. (Jag tyckte mest det smakade som en grogg på Fernet och kinesisk soja.)
Tankar? Tips?
Tack på förhand!
/kalle.
Porterrecept - nybörjare söker vana bryggarögon
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Porterrecept - nybörjare söker vana bryggarögon
Du får nog berätta litet mer om hur du tänkt gällande havregrynen. De är väl knappast mältade?
http://glennisbrewingbeer.tumblr.com/ Bryggning i Glenntown
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag har inga jättetankar med havregrynen. Det hela började som ett havrestoutrecept, eftersom jag har läst (ja, bara läst) på flera ställen att havregrynen ska tillföra en lenhet i smaken som många gillar. Sen blev jag skraj av Yetin (som visserligen är en synnerligen besk och stark stout) och valde att försöka dra ner på det brända och kalla det för porter i stället. Jag lät havregrynen ligga kvar i receptet eftersom jag tänkte att de väl säkert kan tillföra samma saker till en porter som till dess något bitskare tvilling stouten.
Jag kan förstås stryka dem helt och hållet, om de inte passar in i maltbilden. (Nåja, nu är de ju precis som du antog inte mältade, men jag tillåter ändå mig själv att räkna dem till maltdelen av receptet.)
Tror du inte de passar här?
Vad tror du om resten?
Jag kan förstås stryka dem helt och hållet, om de inte passar in i maltbilden. (Nåja, nu är de ju precis som du antog inte mältade, men jag tillåter ändå mig själv att räkna dem till maltdelen av receptet.)
Tror du inte de passar här?
Vad tror du om resten?
- Weinkeller
- Maltrostare

Hej,
Jag hade nog kapat på carafan, tror det räcker med enbart den ljusa chokladmalten om du vill hålla nere den rostade karaktären.
Jag hade nog kapat på carafan, tror det räcker med enbart den ljusa chokladmalten om du vill hålla nere den rostade karaktären.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Tack! Då kanske jag drar ner lite på den. Men visst är den väl bra mycket mildare än rostat korn, till exempel?
Jag får förstås smaka mig fram och lära mig av egen erfarenhet framöver, men jag blir ju så ivrig och vill lära mig allt på en gång. Då är det andras erfarenheter ovärderliga.
/kalle.
Jag får förstås smaka mig fram och lära mig av egen erfarenhet framöver, men jag blir ju så ivrig och vill lära mig allt på en gång. Då är det andras erfarenheter ovärderliga.
/kalle.
Jag har ofta i upp till 10 % havregryn i mina öl, i synnerhet de mörka. De ger mycket riktigt en lenhet till ölen. Så kör på bara, det är bara att slänga dem rakt i mäsken som de är.
I övrigt skulle jag också rekommendera att dra ner på Carafa II något.
I övrigt skulle jag också rekommendera att dra ner på Carafa II något.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Tack för svaret!
Drar ner på Carafan (hälften?), mäskar havret med malten.
(Och sen humlar vi nog både amerikanskt och nyzeeländskt, hädiskt nog.)
Drar ner på Carafan (hälften?), mäskar havret med malten.
(Och sen humlar vi nog både amerikanskt och nyzeeländskt, hädiskt nog.)