Hur får man ölet klart - Har hällt i irish moss
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hejsan.
Just nu har mitt öl jäst klart. Det blev 0.3% ifrån 5.0 som beersmith hade räknat ut. Har hällt i torrhumlingen och nu återstår det bara att ölet ska bli klart.
Men jag har ju hällt i irish moss och det verkar inte fungera. Det gjorde jag 15 minuter innan kokets slut.
Vad ska jag göra?
Just nu har mitt öl jäst klart. Det blev 0.3% ifrån 5.0 som beersmith hade räknat ut. Har hällt i torrhumlingen och nu återstår det bara att ölet ska bli klart.
Men jag har ju hällt i irish moss och det verkar inte fungera. Det gjorde jag 15 minuter innan kokets slut.
Vad ska jag göra?
Re: Hur får man ölet klart - Har hällt i irish moss
Irish Moss hjälper mot protein grummling. Har du problem med annat så får man ta till andra klarningsmedel. Skulle tippa på att gelatin skulle göra susen för dig om man läser mellan raderna.
Jaha. Ja, den verkar inte vara grumlig. Det är bara massa "klumpar" och små saker som svävar i ölet. Men då ska jag genast bege mig till ICA och köpa gelatin. Värma upp det och hälla det på ytan.nils-alf skrev:Irish Moss hjälper mot protein grummling. Har du problem med annat så får man ta till andra klarningsmedel. Skulle tippa på att gelatin skulle göra susen för dig om man läser mellan raderna.
Men det gör jag om näst-nästa vecka då torrhumlingen är klar.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Om jag förstår det rätt så har du nyss rört i mald humle, så det är kanske inte så konstigt om det är partiklar i ölet. Varför mal du humlen?
Ja malde humlen för att det ska vara lättare att "breda" ut sig.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Först, ha lite tålamod. Om du precis slagit i 20 g mald humle så är det inte konstigt, som sagt, att det är grumligt.
När du är färdig med torrhumlingen (förstår inte hur du skall få ut humlen då? sila ifrån? filtrera?) så kan du testa att kallkrascha för att klarna ölet ytterligare.
Gelatin funkar kanske också, jag har aldrig provat själv, men jag är skeptisk till att tillsätta malda gristrynen, hovar å sånt i min öl...
Sen är jag också nyfiken på det här med att mala humle. Min bror har föreslagit att jag skulle göra detta för att få ut maximalt av smak/aromämnen men jag har tvekat inför det eftersom jag inte hört talas om det tidigare. Men nu har du gjort det, men hänvisar snarare till att "breda ut" humlen? Vad tänker du dig vinna med det? (OBS! jag är inte kritisk till tillvägagångssättet, snarare nyfiken!) Har du gjort det tidigare? Vad ger det för effekt jämfört med "omald" humle? Är det pellets eller kottar du maler/mortlar?
När du är färdig med torrhumlingen (förstår inte hur du skall få ut humlen då? sila ifrån? filtrera?) så kan du testa att kallkrascha för att klarna ölet ytterligare.
Gelatin funkar kanske också, jag har aldrig provat själv, men jag är skeptisk till att tillsätta malda gristrynen, hovar å sånt i min öl...
Sen är jag också nyfiken på det här med att mala humle. Min bror har föreslagit att jag skulle göra detta för att få ut maximalt av smak/aromämnen men jag har tvekat inför det eftersom jag inte hört talas om det tidigare. Men nu har du gjort det, men hänvisar snarare till att "breda ut" humlen? Vad tänker du dig vinna med det? (OBS! jag är inte kritisk till tillvägagångssättet, snarare nyfiken!) Har du gjort det tidigare? Vad ger det för effekt jämfört med "omald" humle? Är det pellets eller kottar du maler/mortlar?
Det glömde jag. En förutsättning för att gelatin ska funka bra är låg temp på ölen. Kanske funkar ändå men tar nog betydligt längre tid då.
Det är inte grumligt, utan det är partiklar från jästen som liknande osm flyter upp. Annars så är proteinet långt nere på botten.OleFattGuy skrev:Först, ha lite tålamod. Om du precis slagit i 20 g mald humle så är det inte konstigt, som sagt, att det är grumligt.
Humlen lägger sig på botten som övrigt. Jag har testat kallrasta den och det fungerar bra. Tyvärr så är det sommar nu
Gelatin har jag också testat, dock tyckte jag att det gjorde inget men det kanske var för jag tog för lite eller gjorde fel på något sätt?
Ja, det går mycket lättare. Det blandar sig direkt och smaken blir mer rakt än rund. Jag har alltid malt min humle när det gäller torrhumling och det har alltid fungerat bra. Jag har inte behövt sila eller något. Jag kör med pellets och en mortel.
Det smyg små jäser fortfarande i hinken. Typ 4 minuters intervall, men jag tror att det är bra att det bildas en liten koldioxid hinna över ytan. Förra gången så hade den totalt jäst klart och då öppnade jag locket och stängde igen. Syre kom in och en vecka senare så var hinnan alldeles vit och ölet hade en lite surare karaktär. Då hade den oxiderat.
Hur mycket bör man ta?nils-alf skrev:Det glömde jag. En förutsättning för att gelatin ska funka bra är låg temp på ölen. Kanske funkar ändå men tar nog betydligt längre tid då.
Jag gjorde det en gång och sen efter någon dag så kollade jag. Det hade blivit skillnad, men inte så mycket. Ställde ut den några timmar (vinter) och sen var det klart som glas.
Ställde in den och den blev varm. Men den var fortfarande lika klar.
2tsk per 20liter öl.
-
brandemannen
- Torrhumlare

Om du fått en vit hinna på ölet och det smakar dyrare är min gissning infektion före oxidation. Lite syre för att man öppnar locket lite ska inte göra något. Tänk på alla bryggerier som har öppna jäskar. Koldioxiden skyddar som ett lock i sig(så länge det jäser eller man har en tät behållare med fungerande vattenlås) Oxidation ger inte hinnväxt i sig. Hoppas du slipper det den här gången annars måste du felsöka i din process.
Jag har 25 liter. Så jag tar 3 te skedar gelatin.nils-alf skrev:2tsk per 20liter öl.
Sv: Hur får man ölet klart - Har hällt i irish moss
Jag hade i 2tsk i 25liter funkade kanon. Men jästkakan följde med vid Flaskningen så jag har 3 flaskor med jäst till kommande bryggningar.
Alltså 2 tsk gelatin i pulverform?
Hälla i och sedan vänta tills det blir klart?
Hälla i och sedan vänta tills det blir klart?
-
brandemannen
- Torrhumlare

Lös upp i varmt vatten, häll i rör om försiktigt, låt stå.