Hejsan.
Jag har öl som har jäst färdigt. Ca 2 veckor nu och det bubblar mycket mycket segt i röret. Säkert kolsyra endast som lurar.
Men ska jag torrhumla eller ska jag låta bli det? Jag har använt mig av 80g humle.
Recepetet ser ut så här:
* 5 Kg Pale Ale malt 2 SRM
* 0,50 kg Karamell malt 30 SRM
* 0,50 kg Flingor 1 SRM
* 5g Centennial 10,0% 60 min
* 15g Centennial 10,0% 30 min
* 20g Centennial 10,0% 15 min
* 20g Centennial 10,0% 5 min
* 20g Centennial 10,0% 0 min
* Jäst American Ale WL 1056 (jäsa vid 20 grader C)
torrhumling med 20 g
Totalt: 100g humle
Det är en kopia på Sierra Nevada.
Slänga i mald humle nu och tappa upp på flaskor på torsdag? Låta det stå tills fredagen då det ska drickas?
Eller ska jag låta det vänta till en annan gång och köpa på systembolaget istället? Det är så att jag får besök och dom vill gärna smaka mitt hembryggda och det vill jag också. Passar riktigt bra till det fina midsommarbord vi ska ha.
Torrhumla tills Torsdagen? Midsommar.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Torrhumla tills Torsdagen? Midsommar.
Jag svara snabbt då det kan hjälpa(eller stjälpa)
Att flaska på torsdag och dricka på fredag låter tråkigt då det inte kommer vara någon kolsyra alls i ölet.
Bättre vore nog att chansa och prima/flaska idag/imorgon och låta stå tills på fredag så är det ivarjefall måttligt kolsyrat.
Om du inte har fat det vill säga då du kan torrhumla tills på torsdag och sedan kyla/tvångskarbonera ölet tills på fredagen.
Att flaska på torsdag och dricka på fredag låter tråkigt då det inte kommer vara någon kolsyra alls i ölet.
Bättre vore nog att chansa och prima/flaska idag/imorgon och låta stå tills på fredag så är det ivarjefall måttligt kolsyrat.
Om du inte har fat det vill säga då du kan torrhumla tills på torsdag och sedan kyla/tvångskarbonera ölet tills på fredagen.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jag har byggt en maskin som kolsyrar åt mig. En stor fet tankJim [skutte] skrev:Jag svara snabbt då det kan hjälpa(eller stjälpa)
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Läste det efter att jag hade postat 
blir nog bra det där ! Inväntar svar från kunnigare personer när det gäller balansen.
blir nog bra det där ! Inväntar svar från kunnigare personer när det gäller balansen.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"