Hallå,
Ska snart köra min fjärde helmalt batch, har tidigare kört vanlig BIAB och fått ut ca 11-13 liter ur min 25 liters kastrull. Tycker spontant det är för lite öl/per nedlagd timme så har börjat snegla nu på Maxi BIAB. Har knåpat lite Maxi BIAB calculator 2.0 och kommit fram till att jag kan öka mina batcher till 16-17 liter genom att fylla på vatten efter mäskningen. Nu till frågan, vad jag har förstått så vill maxi - biab metoden att man kör en lakning genom påsen med malt i? Kan man inte bara köra en vanlig BIAB och sen fylla på med vatten efter man kört mash outen och lyft ur påsen?
Finns det någon nackdel med att mäska en mer koncentrerad volym och sen späda ut jämfört med att använda den riktiga mängden vatten genom hela mäskningen?
/ Erik, Mjörnberga Bryggeri
MAXI BIAB/BIAB med utspädning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: MAXI BIAB/BIAB med utspädning
Du kan ju alltid mäta OG innan du lägger ned satsen i jäshinken. Sedan fylla upp med 2-3 L och mäta igen osv. Det har funkat skitbra för mig.
http://glennisbrewingbeer.tumblr.com/ Bryggning i Glenntown
okej, de är ju oxå en variant. Du späder ut den kylda vörten då om jag fattar rätt?Punisher skrev:Du kan ju alltid mäta OG innan du lägger ned satsen i jäshinken. Sedan fylla upp med 2-3 L och mäta igen osv. Det har funkat skitbra för mig.
Jag har kört två heltmaltsöl med samma utrustning som du. Fyllde 25l kastrullen med 20 l vatten. mäskade-utmäskade. Efter de la jag BIAB-påsen i en hink o hällde på 4 liter vatten (75 grader) medan jag värmde upp kastrullen. Hällde över allt innan de började koka o lät BIAB-påsen droppa av över kastrullen. Fick ut 16 l medan OG 1056.
Grymt, lite de jag var inne på, programmet räknade oxå fram att jag skulle fylla på 4l. Ska bli kul att testa detta sätt!August skrev:Jag har kört två heltmaltsöl med samma utrustning som du. Fyllde 25l kastrullen med 20 l vatten. mäskade-utmäskade. Efter de la jag BIAB-påsen i en hink o hällde på 4 liter vatten (75 grader) medan jag värmde upp kastrullen. Hällde över allt innan de började koka o lät BIAB-påsen droppa av över kastrullen. Fick ut 16 l medan OG 1056.