Hej.
Det är 2 minuters intervall mellan bubblet i jäsröret och när ska man torrhumla? När jäsningen har stannat helt? I torsdags natt ca 23:50 hällde jag i jästen.
Sen tycker jag att det luktar lite surt från jäsröret. Det kanske är jästvattnet som har blandats med koldioxid. Hoppas det INTE är ölet som kommer smaka så. Har varit noga på renligheten.
2 minuters intervall mellan bubblet- När ska man torrhumla?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: 2 minuters intervall mellan bubblet- När ska man torrhum
Ja, torrhumlingen är bäst att göra när jäsningen har avstannat helt. Om man torrhumlar när jäsningen är aktiv så drivs humlearomer bort med koldioxiden som jästen bildar.
Mät med hydrometern med ett par dagars mellanrum för att se att jäsningen har avstannat och torrhumla efter det. Ölet kommer garanterat inte att smaka som det luktar från ditt jäsrör. Ha lite tålamod och låt jästen göra sitt jobb!
Mät med hydrometern med ett par dagars mellanrum för att se att jäsningen har avstannat och torrhumla efter det. Ölet kommer garanterat inte att smaka som det luktar från ditt jäsrör. Ha lite tålamod och låt jästen göra sitt jobb!
Nu är det 3 minuter och 30 sekunder mellan varje intervall.
Känns som det är kolsyran som lurar. Eller vad tror ni?
Jag återkommer om ca 9 minuter med ett resultat om OE mätningen.
Nu. Först var det 50 i densitet. 130 på öl-densitet. Nu är det 15 i densitet och 45 på öl-densitet. Men vi använder oss av orginal denistetvärderna 50 och 15.
För att räkna ut alkoholhalten så tar vi (50-15)/7.5 och då får vi 4.666667, vilket vi avrundar till 4.7. Allt 0.3 % ifrån 5.0 som jag hade räknat ut från BeerSmith.
Med dessa värden så kan vi konstatera att jästen har stannat.
Nu har jag hällt 20 gram humle och jag malde den med en morten som jag har hällt varmt vatten på. Mycket noga på renligheten. Även densitetmätaren doppade jag i varmt vatten + kaustiksoda och höll några minuter.
Hur som helst så är ytan nu grön och våt. Har vispat om men det lägger sig på ytan.
Nu återstår bara att allt ska sjunka till botten. Men jag har hällt i irish moss när jag kokade, men det har inte hänt något.
Känns som det är kolsyran som lurar. Eller vad tror ni?
Jag återkommer om ca 9 minuter med ett resultat om OE mätningen.
Nu. Först var det 50 i densitet. 130 på öl-densitet. Nu är det 15 i densitet och 45 på öl-densitet. Men vi använder oss av orginal denistetvärderna 50 och 15.
För att räkna ut alkoholhalten så tar vi (50-15)/7.5 och då får vi 4.666667, vilket vi avrundar till 4.7. Allt 0.3 % ifrån 5.0 som jag hade räknat ut från BeerSmith.
Med dessa värden så kan vi konstatera att jästen har stannat.
Nu har jag hällt 20 gram humle och jag malde den med en morten som jag har hällt varmt vatten på. Mycket noga på renligheten. Även densitetmätaren doppade jag i varmt vatten + kaustiksoda och höll några minuter.
Hur som helst så är ytan nu grön och våt. Har vispat om men det lägger sig på ytan.
Nu återstår bara att allt ska sjunka till botten. Men jag har hällt i irish moss när jag kokade, men det har inte hänt något.
Nu när jag hällde i det malda humlen så började det jäsa lite mer.
Kanske det är humlen som gör så kolsyra befrias från ölet?
Annars tror jag att det är bra om det små smyg jäser lite för det ska bildas en koldioxidhinna över ölets yta så det inte oxiderar och blir en vit yta. Har hänt mig två gånger. Inget farligt med ölet blir lite surare.
Kanske det är humlen som gör så kolsyra befrias från ölet?
Annars tror jag att det är bra om det små smyg jäser lite för det ska bildas en koldioxidhinna över ölets yta så det inte oxiderar och blir en vit yta. Har hänt mig två gånger. Inget farligt med ölet blir lite surare.
Den här vita hinnan, som du även nämnt tidigare, har knappast något att göra med att du öppnat din jäshink. Koldioxiden är tyngre än både luft och rent syre och kommer att ligga kvar som ett täcke över ölen även om du öppnar hinken. Dessutom så visar sig inte oxidering som någon vit hinna eller via surhet. Den vanligaste smakbeskrivningen för oxidation i olika drycker brukar gå åt hållet papp eller kartong.Annars tror jag att det är bra om det små smyg jäser lite för det ska bildas en koldioxidhinna över ölets yta så det inte oxiderar och blir en vit yta. Har hänt mig två gånger. Inget farligt med ölet blir lite surare.
Får du en rejäl vit hinna så beror det mest troligt på en infektion av något slag. Om det tex finns repor i din jäshink så kan det finnas kvar bakterier eller vildjäst där från den första gången du fick in infektionen. Om syrligheten du känner beror på en infektion, och inte receptet/bryggprocessen, redan efter så här kort tid så låter det som du kan ha fått i laktobaciller.
Jaha. Okej, det förklarar saken 
Glad midsommar.
Glad midsommar.