Jästen satte fart som fan?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jästen satte fart som fan?
Hallå!
Det är så att jag tvättade lite jäst o satte på några burkar sist jag bryggde.
Jag tänkte använda 2 burkar av det på söndag så jag tog fram det nu ur kylskåpet för att det skulle tina och en av burkar började leva o pysa o grumla sig som bara den. Man kan se små bubblar i själva jästkakan också...
Den andra burken har det inte hänt något med dock, är det någon som varit med om något dyl o vet vad det betyder? Kan det vara något fel på jästen?
Det är så att jag tvättade lite jäst o satte på några burkar sist jag bryggde.
Jag tänkte använda 2 burkar av det på söndag så jag tog fram det nu ur kylskåpet för att det skulle tina och en av burkar började leva o pysa o grumla sig som bara den. Man kan se små bubblar i själva jästkakan också...
Den andra burken har det inte hänt något med dock, är det någon som varit med om något dyl o vet vad det betyder? Kan det vara något fel på jästen?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Jästen satte fart som fan?
Absolut, bra slurry i/från en tät behållare innehåller och producerar ofta en del kolsyra. (viktigt att ventilera jästbehållare under förvaring)
Hemma så skördar jag från toppen och pitchar direkt i nästa öl eller odlar upp på omrörare.
Men på jobbet när vi pitchar med slurry så är det en beige bubblande milkshake man plockar ut ur jästankarna. Även under förvaring i fermflasks (dyr burk i rostfritt) utveklar jästen kolsyra och måste ventileras.
Mao. är den bubblande jästen förmodligen den piggaste så länge aktiviteten i burken kommer från jästen och inte från något annat som smugit sig in.
Lukta och smaka, jäst ska smaka som man tror det ska smaka. Är det surt eller smakar gummi och tvål är det inget starkt kort att spela i nästa bryggningssession
Edit-
(Jäst har en förmåga att adoptera beska från föregående batch, något att beakta när/om man smakar på sin slurry)
Hemma så skördar jag från toppen och pitchar direkt i nästa öl eller odlar upp på omrörare.
Men på jobbet när vi pitchar med slurry så är det en beige bubblande milkshake man plockar ut ur jästankarna. Även under förvaring i fermflasks (dyr burk i rostfritt) utveklar jästen kolsyra och måste ventileras.
Mao. är den bubblande jästen förmodligen den piggaste så länge aktiviteten i burken kommer från jästen och inte från något annat som smugit sig in.
Lukta och smaka, jäst ska smaka som man tror det ska smaka. Är det surt eller smakar gummi och tvål är det inget starkt kort att spela i nästa bryggningssession
Edit-
(Jäst har en förmåga att adoptera beska från föregående batch, något att beakta när/om man smakar på sin slurry)
Ok! Va bra:)
Då chansar jag på att den mår bra, dom var helt lugna tills ja tog ut dom o den ena började bubbla lite när jag vred lite på locket.
Det luktade som jästen ska lukta iaf tror ja, tänkte.göra en förkultur på det imorrn. Ska kolla det ordentligt då innan jag har i det.
Tackar för svar:)
Då chansar jag på att den mår bra, dom var helt lugna tills ja tog ut dom o den ena började bubbla lite när jag vred lite på locket.
Det luktade som jästen ska lukta iaf tror ja, tänkte.göra en förkultur på det imorrn. Ska kolla det ordentligt då innan jag har i det.
Tackar för svar:)
-
chris_schmidt
- Satsbryggare

Hur tvättar man jäst? Hittills har jag inte återanvänt jäst från tidigare brygder men börjar blir intresserad.
Sök på yeast washing på youtube så hittar du massor med instruktioner.chris_schmidt skrev:Hur tvättar man jäst? Hittills har jag inte återanvänt jäst från tidigare brygder men börjar blir intresserad.
Men kortfattat så har du i destillerat vatten på jästkakan, rör runt. Häller det i burkar, vänta 30min, häll det översta lagret till en annan burk o sen upprepa tills du mer eller mindre bara har jäst kvar.
Nej, absolut inte destillerat vatten, däremot kokt avsvalnat vatten.
Ja, förlåt de va de ja menade. Men ja trodde att de blrv destillerat när man gjorde så?gedman skrev:Nej, absolut inte destillerat vatten, däremot kokt avsvalnat vatten.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Nej destillation är en annan sak, sånt som man gör i en destillator, t ex en hembränningsapparat. Vattnet skall övergå till ånga och sedan kondenseras tillbaka till vätskeform. Du kan läsa mer här.ScrotzaN skrev:Men ja trodde att de blrv destillerat när man gjorde så?
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

Vid kokning dödas bakterier och man kan säga att det desinfekteras. När man destillerar avskiljer man vattnet från det övriga i vätskan, t.ex. destilleras alla mineraler bort. Destillerat vatten kan då vara sämre för jästen eftersom mineraler behövs för jästen.
Som kuriosa kan jag nämn att det är skadligt för en människa att bara dricka destillerat vatten. Kroppen lakas ur på viktiga mineraler. Att det är farligt att bara dricka destillerad sprit behöver jag väl inte nämna?
)
Som kuriosa kan jag nämn att det är skadligt för en människa att bara dricka destillerat vatten. Kroppen lakas ur på viktiga mineraler. Att det är farligt att bara dricka destillerad sprit behöver jag väl inte nämna?
Pulsatorius