Utrustning till mikrobryggeri?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

phisved
Nybryggare
Nybryggare
Kontakt:

Utrustning till mikrobryggeri?

Inlägg av phisved »

Hej
Jag har en längre tid funderat på om det går att starta ett mikrobryggeri 500 liters klassen. Har försökt hitta lite grundläggande info om hur man kan konstruera ett sånt, logistik mm.. För att kunna ta ett beslut om jag ska fortsätta med idén. Men har ännu så länge inte hittat något användbart. Gjorde även några sökningar i forumet men kammade noll på ämnet.

Vad kan man tänka sig att en rimlig kostnad på bryggutrustningen i ett mikrobryggeri på 500 liter blir. Finns det generella ritning att få tag på någonstans? Om man brygger 2 ggr i veckan, hur löser man det med lagringstankar? Jag antar att man behöver en lagringstank per brygd, men det blir väldigt många om man lagrar ölet i några veckor (lagringstiden varierar beroende på ölsort). Eller är det bättre att lagra på t ex fat?

Mvh Pär
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Utrustning till mikrobryggeri?

Inlägg av jrm »

Du kan ev. titta på danska HaandBryggeriets hemsida. Dom verkar ha lagt av och säljer/har sålt ut av sin bryggutrustning. Bryggverket på 425L är kvar och för det begär dom DKK 50 000 ex. moms. Sen behöver man ju även vörtkylare, jäs- o lagertankar, fat-/flasktappningsutrustning etc.
-> http://haandbryggeriet.dk/default.asp?k ... 4d&id1=258

Bryggar man två bryggningar på en dag, alt. på två dagar efter varan skal det väl gå bra att blanda dom i en stor lagertank. På detta sättet blir det nog även lättare att uppnå hyfsat jämn kvalitet på den färdiga produkten.
phisved
Nybryggare
Nybryggare
Kontakt:

Inlägg av phisved »

Strålande... det var precis den sorts information jag var ute efter. Så i runda slängar 200 000 om man köper rubbet av dem (och mycket mer om köper nytt kan man tänka). Sen tillkommer anpassning av lokaler etc... Då har jag en ungefärlig siffra att hålla i minnet.
Bra idé att blanda två dagars bryggning, blir lite enklare på så sätt. :-)

Om någon läsare har länk till bra ritningar så posta dem gärna :-)
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av scaryeyes »

Kolla lite på DrKarmas bryggverk. 120 liter i plast, men intressant läsning.
Men ska du sälja ölen, bör du nog komma upp i volym ganska omgående. Inget man rik på när man kör småvolymer om man inte vill jobba 25 timmar om dygnet. Det är nog rengöring som är stårsta jobbet, om man inte flaskar för hand. Har åxå funderat mycket i dom banorna, men kommer inte längre i tänkandet, då bara kylrummet kostar skjortan. Ska man då ha 5-6 tusenliterstankar blir det ett ganska stort kylrum, och det kostar att driva misstänker jag.
Att sälja öl på fat är ju smidigast, men absolut svårast att komma in på pubarna ocg systemet med. Dom flesta pubar har ju avtal med leverantörerna, så då är det bara flaskor som gäller. Men flaskor kräver ytterligare utrustning som är ganska dyr.
berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Brouwland har en hel del grunker och grejer om du har tänkt köpa nya saker.

http://www.brouwland.com/en/
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Användarens profilbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Thomas Fransson »

Jag skulle nog rekomendera dig att ta ut en semesterdag och bege dig till ett par microbryggerier på studiebesök.
Kanske även ställa upp som volontär där en dag eller flera för att kunna få en uppfattning om vad du vill ha för utrustning och möjligheter.
Det ger dig möjlighet att fundera över vilka möjligheter du vill ha och behöver för att göra det du vill just nu och det du kanske behöver göra om 2 år...

Handbryggeriet är väldigt inspirerande, här finns en länk till en sida med 12st danska smådoku's om danska microbryggerier med bla. Handbryggeriet
http://www.tvsyd.dk/video/28704

Många lösningar kan verka enkla och billiga till en början tills man inser att det är kostsamma eller besvärliga lösningar rent driftmässigt.
Vill du kolsyrejäsa i flaskan eller vill du mottrycksfylla osv.

Kina är ett hett resmål just nu för dem med bryggeriambitioner...
pvh
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av pvh »

En entimmessändning om att öppna bryggeri av Brew Strong:

http://thebrewingnetwork.com/shows/752

Har dock inte hunnit lyssna själv.
Skriv svar