Vattenprofil

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Vattenprofil

Inlägg av jrm »

Jag är bara nybörjare på vattenjustering, men i How To Brew anges vilket "spänn" dom olika mineral skal ligga inom/som är önskvärd i vatten för ölbryggning. Här avrådas sulfathaltar på mer än 400 mg/L -> http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-1.html

Kom dock ihåg att förhållandet mellan klorid och sulfat förändras om du bara drar ner på sulfat. Detta förhållande ska uppenbarligen påverka hur beskan uppfattas tror jag.

I How To Brew finns även en översikt över hur mycket en tsk av dom olika salter motsvarar i gram.
http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-4.html
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Hej igen,

Tack för dem länkarna. Var bra läsning. Nu har jag tänkt modifiera mitt Göteborgsvatten enligt följande (10 l):

kalciumsulfat (CaS04) 1 g
magnesiumsulfat (MgSO4) 1 g
kalciumklorid (CaCI) 2 g
Kalciumkarbonat (CaCO3) 1 g

får följande värden:

Calcium (Ca) 137
Magnesium (Mg) 11
Sodium (Na) 20
Sulfate (SO4) 123
Chloride (Cl) 105
Bicarbonate (HCO3) 120

Sulfaten och kloriden ligger ganska nära varandra vilket borde göra så att det bli en balans mellan malt och humlesmak, tycker jag.

Vad tror ni? Blir detta en bra vattenprofil till min Amerikanska Pale Ale(5,3%, IBU 45)?

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
mvasilis
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av mvasilis »

Som Götebryggare som också vill justera mitt vatten så är jag mycket nyfiken på hur APAn blev efter tillsatserna. Någon skillnad?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

Den här tråden är ju litet gammal, men är nyfiken på vilka ölsorter som gbg-vatten är bäst till?

Jag har kollat litet på vattenprofilen och tycker den är jämförbar approximativt med London och Pilzen som står beskriven i how to brew av Palmer, men den har inte en perfekt "match".
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Jag har alltid tyckt att porter (Londonvarianten) blir väldigt bra med Göteborgsvatten, och att ljus öl är lite problematisk. Det blir lätt en lite skräpig beska i de ljusa ölen. På senare tid har jag faktiskt lyckats ganska bra med några ljusa öl med hjälp av lite kalciumklorid och lite mer tilltagna sena humlegivor.

Lite grand melanoidinmalt är ett annat knep för att täcka över den där skumma beskan bak i halsen, men då blir ju färgen därefter också. Faktum är att även bärnstensfärgad och brun öl blir himla bra med Göteborgsvatten.

Jag lämnar öppet för att det är någonting i min process utöver vattnet som ligger bakom mina observationer, men jag brygger enbart med Göteborgsvatten, och det är bara ljusa öl som är lite problematiska. Har hört andra bryggare som gjort liknande observationer.
Think globally. Drink locally.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

Hur mycket melanoidmalt rekommenderar du ifall man brygger ett ljusare öl? Jag är inte så petig med färgen, tycker det är spexigare med mörka och färgade öl än med ljusa öl som ser litet gula ut.
Jag var faktiskt litet orolig för att brygga porter innan jag undersökte detta med vattenprofilen.
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Inga hårda siffror, men testa med 200g till 25 liter; grejen med melanoidinmalt är att den skall balansera mot hur du kokar eller gör dekoktioner. För många år sedan kokade jag i många grytor på spisen, och kokade därmed bort mycket vätska + karamelliserade vörten mycket, därmed inget särskilt behov för melanoidinmalt. Nuförtiden har jag en stoor kastrull, och kokar på 1 1/2 timme ner vörten avsevärt mindre med mindre melanoidinproduktion som följd. Alltså behöver jag en del melanoidinmalt för att få till "hussmaken".
Think globally. Drink locally.
Skriv svar