Projektarbete rapport

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cheeseman
Satsbryggare
Satsbryggare

Projektarbete rapport

Inlägg av Cheeseman »

Hej igen bryggare!

Vi startade en tråd i nybryggardelen för snart ett år sedan där vi bollade lite idéer med er. Vi har nu skrivit klart vår rapport som behandlar ölbryggningsprocessen och jästcellens funktion. Vi vill gärna dela rapporten med er eftersom kunskap aldrig sitter fel! Trevlig läsning

http://www.fildump.se?file=pub_ppy7ypdh ... cad5scdy0r

[Edit av moderator]Länken ovan verkar inte funka längre så vi lade dessutom upp rapporten på http://shbf.se/documents/2013/Rapport-j ... 6stman.pdf.[/Edit]

//Johan och Filip
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Projektarbete rapport

Inlägg av peps »

Oj, snyggt jobbat! Och dubbla bonuspoäng för att ni lade upp resultatet här! Chapeau!
Think globally. Drink locally.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Trevligt!

Skummade bara lite snabbt, skall läsa mer efter helgen.

Schysst att ni länkade in den här!
tobiasjohansson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tobiasjohansson »

Snyggt!
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

Bra rapport för Gymnasienivå. Rätt ambitiöst projekt också.

Jag är sugen på att liksom börja fila på en jästreaktor. Hur tänkte ni när ni gjorde eran, hur bör man konstruera en jästreaktor?
Cheeseman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Cheeseman »

Vad kul med alla positiva kommentarer!

Fakta så andra också kan diskutera detta utan att behöva läsa rapporten:
Vi iakttog att jästen delade upp sig i tre lager när den jäst klart och hade då som hypotes att det var det mellersta lagret innehöll flest levande jästceller. Så vi använde oss av principen "tager vad man haver" för att försöka separera skikten. Vi hade dock en väldigt gammal jäst så resultatet hade nog kunnat bli bättre. Tanken är en upp och nedvänd pet-flaska som fungerar som ett jäskärl i miniskala med tappkranen på botten. Ett problem som uppstod var att jästen inte sjönk jämnt allt eftersom vi tappade ut utan det blev som ett sug i mitten så det var svårt att veta när vi kom in i ett nytt skikt.

Punisher:
Jag tror att principen skulle fungera om reaktorn var ett smalt rör, dels för att det mellersta skiktet blir större och därför lättare att pricka. Men även att det det skulle bli ett mindre sug i mitten, så det sjunker jämnare.
Johan tror mer på en konformad form med släta sidor, kommer inte ihåg hans argument.
Men det borde fungera om man lägger ner lite mer tid på jästrektorn än vi gjorde.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

Cheeseman: Jag tycker bara hela idén är rätt så spännande. Ska bli kul att klura ut hur man bygger en vettig jästreaktor.
Användarens profilbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av benghan »

Jag måste passa på att tacka för att ni delar med er av er rapport som jag tycker är väldigt ambitiöst skriven.

Ska läsa den lite noggrannare när tillfälle ges.
beernoob
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av beernoob »

Kan bara stämma in i kören, riktigt ambitiöst projektarbete och vilken rolig idé sen! Hoppas läraren ser det också :)
DanielJ
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av DanielJ »

Lite kul off-topicinfo, jag har passivt följt er tråd i nybryggarforumet sedan dagen ni startade den och nu när jag läser rapporten ser jag ju vilka ni är och var ni gick. Jag tog själv studenten från NV på Brogårdsgymnasiet för två år sedan och har full koll på vilka ni är :) världen är bra liten

Hoppas ni fick ut en del god öl i processen och att Lars har varit lika bra mot er som han var mot mig. Hälsa från mig om ni skulle springa på honom :) och framförallt - njut av studenten!

/Daniel Jonsson
Cheeseman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Cheeseman »

Hej Daniel! Det är en liten värld ibland.
Ska hälsa Lars när jag träffar honom, då blir han nog glad :D

Tack du, studenten kommer bli riktigt rolig!

/Filip
Skriv svar