Humle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Humle
Vill odla humle.. Är det någon som vet vilken humle som säljs på typ plantagen? Står ju bara humle på nätet.. Eller finns det någon vänlig själ i Västerås trakten som kan dela med sig av någon öl vänlig sort? Självklart fås ersättning i öl 
- assistredo
- Maltrostare

Re: Humle
Förra året köpte jag "Nordbrau" - det torde vara samma som Northern Brewer - på Plantagen. Jag vet att även Magnum har förekommit på sådana här ställen.
Björn Petersson
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Okej, det funkar ju fint. Tack 
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Nu har det äntligen kommit in lite fler sorter på www.eickelmann.de. Jag tänker skicka efter några stycken men måste fundera på vilka sorter jag vill ha. Det bör vara en aromsort med tidig eller ganska tidig skörd antar jag. Så det lutar åt Saaz, Tettnang och kanske Mittelfrüh. Vet någon hur det funkar med Cascade i norra Sverige? Jag har en södervägg där det blir ganska varmt och soligt men klimatet är ju kallt här i Östersund.
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Hittade nordbrau på en lokal 'blom affär' satte 3 plantor. Har du använt din humle i nån bryggd? Blev det bra?assistredo skrev:Förra året köpte jag "Nordbrau" - det torde vara samma som Northern Brewer - på Plantagen. Jag vet att även Magnum har förekommit på sådana här ställen.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Nu köpte jag Saaz, Hallertauer Mittelfrüh och Cascade från Eickelmann. Den sistnämnda blir lite av en chansning här i norr men man kan ju alltid prova. Dör den får jag väl försöka hitta någon härdigare, t.ex. brittisk, sort.
- assistredo
- Maltrostare

Hittade nordbrau på en lokal 'blom affär' satte 3 plantor. Har du använt din humle i nån bryggd? Blev det bra?[/quote]
Jag planterade dem förra året så det blev ingen skörd då. Jag får se hur det blir i år - rankorna är redan en meter långa.
Jag planterade dem förra året så det blev ingen skörd då. Jag får se hur det blir i år - rankorna är redan en meter långa.
Björn Petersson
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Jag planterade dem förra året så det blev ingen skörd då. Jag får se hur det blir i år - rankorna är redan en meter långa.[/quote]assistredo skrev:Hittade nordbrau på en lokal 'blom affär' satte 3 plantor. Har du använt din humle i nån bryggd? Blev det bra?
Ok, tack för svar.
Tänkte att jag kunde peta ner några Saazrizomer i krukor och ta med till SM i Uppsala om det finns intresse. Dock reser jag med SJ så det blir inte hur många som helst.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag planterade dem förra året så det blev ingen skörd då. Jag får se hur det blir i år - rankorna är redan en meter långa.[/quote]
Första året blir det inte mycket till skörd. De behöver ett par år på sig för att ge nått. Problemet är att man inte vet vad det blir för alfastyrka på dem.
Första året blir det inte mycket till skörd. De behöver ett par år på sig för att ge nått. Problemet är att man inte vet vad det blir för alfastyrka på dem.