Första bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Första bryggningen

Inlägg av Eastwood »

Gick en ölbryggningskurs förra våren tillsammans med hustrun, med mycket lyckat resultat.
Blev såpass bra att jag bestämde mig för att lägga ölbryggning till den redan stora listan med hobbies...
Iom att jag är av åsikten att det är lika bra att köpa kvalitet så har det tagit nästan ett år att plocka ihop
den utrustning jag ville ha. 65 liters gryta med falskbotten, termometer och tappkran, konverterad 50 liters kylbox med Bazooka screen,
4 Corneliusfat med tillbehör såsom torn med tappkranar, 325 liters frysbox med universaltermostat, CO2 flaska, manometer etc, etc...

Förra helgen gick slutligen startskottet, en dubbelsats Sierra Nevada Pale Ale klon, recept taget från Brew Your Own (250 Classic Clone Recepies).
Allt gick enligt receptet och kylboxen höll tempen hela tiden utan att tappa en grad, använde Fermentis US05 torrjäst.
Har precis rackat om och tillsatt torrhumlen (42 gram Cascade). Mätte även SG, 1.011, exakt enligt receptet, smakade även mycket bra:-)

Nu till min fråga, vid rackningen var/är ölet fortfarande rätt grumligt. Kan jag låta det stå med torrhumle 3-4 dagar i rumstemperatur för att sedan
göra en 4-5 dagars kallkrasch (med humlen kvar) eller behöver jag ta bort humlen innan dess?
Har förstått att det kan vara svårt att få någorlunda klar öl med US05 jäst, använde Protafloc vid kokningen, behöver jag tillsätta ex.vis Isinglass eller gelatin också?

Tacksam för alla tips och råd. Det har gått såpass bra hitills att det vore synd att "snubbla på målsnöret"...
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Första bryggningen

Inlägg av fredrik.stahl »

Om torrhumlen är i en påse så skulle jag ta bort den innan jag kylde ölet för klarning. Om inte så är ju själva poängen att humlen ska följa med sedimentet till botten.

Det stämmer att US05 kan vara svår att fälla ut helt. Antingen kyler du ner ölen under någon vecka och tillsätter klarmedel efter det om det inte klarnat, eller så kör du klarmedel med en gång för säkerhets skull. Det är ju en extra tillsats och ett ytterligare moment att bereda men skadar å andra sidan inte även om man tillsatt det i onödan.
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Sv: Första bryggningen

Inlägg av Eastwood »

Tack för svaret!
Humlekottarna ligger löst i hinken, flyter på ytan.
Tänkte plocka upp dem med en steriliserad hålslev innan kylning.
Kommer nog att köra klarningsmedel med en gång för säkerhets skull, vilket medel rekomenderas i samband med kallkrasch, gelatin, isinglass eller..?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Första bryggningen

Inlägg av Eastwood »

Då var humlen uppfiskad med hålslev.
Tillsatte 2 gelatinblad per 20 liters hink, rörde om försiktigt med steriliserad sked samt fyllde jäsrören med vatten/Starsanlösning.
Slutligen åkte hinkarna in i frysboxen, satt till läget -1 & 0 grader.
Får ligga där tills på fredag då de skall tappas på fat och kolsyras.
Tanken är att de skall provsmakas i samband med andra bryggningen, på lördag :D
Då skall det bryggas en sats Sierra Nevada Torpedo (klon) även denna från BYO...
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Eastwood »

Nu, ett knappt dygn efter tillsats av gelatin samt kallkraschens början är bägge hinkarnas innehåll mer eller mindre kristallklart:smile: Skall få stå till på fredag då ölen fattappas och kolsyresätts.

Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Eastwood »

Allt gick enligt plan, faten fylldes och karbonerades i fredags. Vid blindprovning med en köpt Sierra Nevada Pale Ale vann den hembrygda pga "blommigare" humlesmak:grin:
Lördag eftermiddag gick åt till att inviga en polare i ölbryggningens mysterier medelst bryggning an dubbelsats Sierra Nevada Torpedo klon. Givetvis smuttandes på resultatet av förra bryggningen...
Nu står åter 2 tunnor och jäser i grovköket. Kompletterar med att brygga en veteöl om någon vecka, sedan är sommarölen säkrad.

Skriv svar