Såhär det sista dygnet innan man blir av med sin obryggd undrar man lite försynt vad man förväntas dicka under processen om man vill vara rätt ute? Jag inser att överkonsumtion av endera slaget inte är att tänka på i kombination med användning av min nyinköpta grilltändare men undrar i alla fall? Alltså - vad dricker du helst för att söka inspiration?
Bryggdryck - vad dricker du helst när du brygger?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Bryggdryck - vad dricker du helst när du brygger?
... nu så har det alltså blivit dags för undertecknad att premiärbrygga 
Såhär det sista dygnet innan man blir av med sin obryggd undrar man lite försynt vad man förväntas dicka under processen om man vill vara rätt ute? Jag inser att överkonsumtion av endera slaget inte är att tänka på i kombination med användning av min nyinköpta grilltändare men undrar i alla fall? Alltså - vad dricker du helst för att söka inspiration?
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Bryggdryck - vad dricker du helst när du brygger?
+1. En espresso är precis vad som behövs när man rampar upp för en bryggning. Bör väl sägas att jag brukar starta en bryggdag vid 06:00 på morgonen för att vara klar innan lunch...
Think globally. Drink locally.
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Brukar åxå starta tidigt så jag håller med. Men fram åt lunch så smakar det med en brittisk ale...peps skrev:+1. En espresso är precis vad som behövs när man rampar upp för en bryggning. Bör väl sägas att jag brukar starta en bryggdag vid 06:00 på morgonen för att vara klar innan lunch...
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Vatten så man håller vätskebalansen uppe, sedan till lunch under koket brukar det bli en hembryggd öl, men håller mig till en öl tills allt är klart, onödigt att fyllna till och spilla kokande vört över sig.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Sv: Bryggdryck - vad dricker du helst när du brygger?
Hembryggd lättöl är perfekt under hela bryggdagen.
Dricker sällan öl under bryggningen, men i så fall blir det någonting uppfriskande under vörtkoket såsom pils, APA eller dylikt. I dag blev det en Ocean IPA.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Inleder alltid med kaffe. Sedan framåt lunch kanske man tar en och sedan en efter lunch. Vad det blir då? Det som finns i kylen 
Kaffe, ca 1liter. När man slutat skaka av koffeinet så vet man att det är dags att pitcha jästen. Som en timer.
Hampan: haha! Den var bra. Synd att jag inte dricker kaffe.
Här blir det vad som finns i kylskåpet för tillfället. Lite beorende på tid på dygnet och humör också. Kvällsmänniska som man är så hinner klockan gärna ticka iväg innan jag kommer igång.
Här blir det vad som finns i kylskåpet för tillfället. Lite beorende på tid på dygnet och humör också. Kvällsmänniska som man är så hinner klockan gärna ticka iväg innan jag kommer igång.
Bryggkaffe så klart!
-
tobiasjohansson
- Helmaltsbryggare

Oskar F skrev:Bryggkaffe så klart!
Faktiskt är det lätt att glömma nåt moment vil ölintag under bryggdag.
Men inte fel att ha lite hemkörd lättöl hemma. Är man ensam hemma så blir 1 öl gärna 3 osv... Ska brygga mer lättöl framöver.
Men inte fel att ha lite hemkörd lättöl hemma. Är man ensam hemma så blir 1 öl gärna 3 osv... Ska brygga mer lättöl framöver.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Brygger uteslutande på kvällar/nätter så då blir det (Alltid!) hembryggd öl eller öl i den typen jag ska brygga, det är min tid. Nuff said 
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Re: Sv: Bryggdryck - vad dricker du helst när du brygger?
Jag brukar smutta på en hembryggd.