Ett par frågor om jäst.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
panther14
Delmäskare
Delmäskare

Ett par frågor om jäst.

Inlägg av panther14 »

Hej!

Går det att spara förkultur av jäst i kylskåpet eller dör jästen?
Jag ska brygga mindre volymer öl, i flera omgångar (Jag får för dåligt kok när jag kokar 25l på elspis).

1.Kan jag använda halva förkulturen och spara resten i kylskåpet? I så fall hur länge?
2.Är det teoretiskt möjligt att brygga resten av livet på en påse jäst? (Genom att spara förkultur och jästkakor och odla upp dem med ny vört och spara i kylen).

Tack på förhand! //Fredrik
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Ett par frågor om jäst.

Inlägg av Mattias »

panther14 skrev:1.Kan jag använda halva förkulturen och spara resten i kylskåpet? I så fall hur länge?

Ja det går att spara sin förkultur säkert upp till en vecka, kanske längre?

panther14 skrev:2.Är det teoretiskt möjligt att brygga resten av livet på en påse jäst? (Genom att spara förkultur och jästkakor och odla upp dem med ny vört och spara i kylen).

Teoretiskt ja men du kommer inte få det öl du tänker brygga, ca fem gånger kan man ta vara och tvätta sin jäst utan så stora förändringar på ditt öl.

Finns en bra tråd på ett annat bryggforum som du kan läsa. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12512
Skriv svar