Hjälp med ny APA efter domarprövning
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
mattias hellstrom
- Helmaltsbryggare

Re: Hjälp med ny APA efter domarprövning
* Jag känner bara igen din beskrivning av plastsmaken från öl som jästs för varmt eller stressats hårt (US-05 som vi matade tills den storknade vid 15-16%).
Om du jäst så svalt du tror så är kanske felet att jästen inte fick arbeta klart innan du tappade om till sekundär. (men jag kopplar det mer mot tvålsmak/"basiskt") Eller troligare att din påse var dålig.
* Jästsmaken känner jag igen från innan vi började med genantinklarning. (gick att minimera med 14dagars kylskåslslagring och extremförsiktig upphällning (smaken blev bättre och bättre ju längre ölet stod i kylen men de första två veckorna var tydligast))
Byt jäst
Fundera på att börja med gelantin i i sekundären, en annan fördel med detta är att man kan hälla lite vårdslösare utan att få med bottensats då bottensatsen är mycket mindre.
Övrigt: Den svårrengjorda autosiphonen skulle jag ställa i star-san en timme före användning (köp en stor dunk, bada allt i star-san)
Om du jäst så svalt du tror så är kanske felet att jästen inte fick arbeta klart innan du tappade om till sekundär. (men jag kopplar det mer mot tvålsmak/"basiskt") Eller troligare att din påse var dålig.
* Jästsmaken känner jag igen från innan vi började med genantinklarning. (gick att minimera med 14dagars kylskåslslagring och extremförsiktig upphällning (smaken blev bättre och bättre ju längre ölet stod i kylen men de första två veckorna var tydligast))
Byt jäst
Fundera på att börja med gelantin i i sekundären, en annan fördel med detta är att man kan hälla lite vårdslösare utan att få med bottensats då bottensatsen är mycket mindre.
Övrigt: Den svårrengjorda autosiphonen skulle jag ställa i star-san en timme före användning (köp en stor dunk, bada allt i star-san)
Eller en avlång blomlåda för balkonger. Perfekt för lite längre grejer och tar inte mycket star san.mattias hellstrom skrev: Övrigt: Den svårrengjorda autosiphonen skulle jag ställa i star-san en timme före användning (köp en stor dunk, bada allt i star-san)
Tack för tipsen. 
Har en 12 L glasdamejanne som får plats i ett kylskåp jag har fått. Dock är det en vridtermostat på kylskåpet, och jag tror inte att jag kan trimma den till att hålla ca 18 C som jag vill. Vet någon om man kan få tag i någon "korsning" mellan en prob-termometer och en stickproppsbrytare, dvs en on/off brytare att sätta i vägguttagen innan kylskåpets stickpropp, med en prob som jag kan sätta inne i kylet, och som slår på kylet vid en maxtemperatur, och av vid en mintemp?
Har en 12 L glasdamejanne som får plats i ett kylskåp jag har fått. Dock är det en vridtermostat på kylskåpet, och jag tror inte att jag kan trimma den till att hålla ca 18 C som jag vill. Vet någon om man kan få tag i någon "korsning" mellan en prob-termometer och en stickproppsbrytare, dvs en on/off brytare att sätta i vägguttagen innan kylskåpets stickpropp, med en prob som jag kan sätta inne i kylet, och som slår på kylet vid en maxtemperatur, och av vid en mintemp?
Hagal Bordsöl APA - CO2-jäsning
Sorachi Ace Single Hop Eng IPA - C02-jäsning
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
Ebay, sök på "temperature controller STC-100". Samma/liknande saker men lite dyrare: http://www.forttex.com
Recept II
12 L
American Pale-Ale (gränsfall till American IPA)
BIAB
3,1 kg Viking Pale Ale
0,2 kg Viking Caraplus 10
0,2 kg Viking Crystal 100
15 g Northern Brewer (9,9 %alfa) 60 min
16 g Cascade (7,6 %alfa) 20 min
16 g Cascade (7,6 %alfa) 10 min
32 g Cascade (7,6 %alfa) 3 min
0,5 tsk Irish Moss (blötlagt 1 h) 15 min
0,5 tsk Wyeast Nutrient (löst i varmt vatten) 15 min
22,5 L Varberg Central (vattenbehandlat till profil "London" enligt nedan)
12 ml Kalciumklorid CaCl2 33% (motsvarar 4 g)
3 g Gypsum CaSO4
2 g Kalk
2 g Epsom MgSO4
1 g Bordssalt NaCl
75 g strösocker + 1,5 dl vatten kokas sterilt för priming (ca 6,5 g/L för 12 L öl)
American Ale II Wyeast Activator (liquid)
Mäskning
- 90 min vid 67 C
- 15 min Mash-Out vid 76 C under omrörning
Kok
- 5 min frikok innan 1:a giva.
Kylning
- Kylspiral kokas med för sterilitet i 15 min. Kyler till <20 C.
- Whirlpool och kallrast 15 min.
- Tappar till jäskärl med fall för syresättning.
- Omrörning/skakning någon minut för syresättning.
Jäsning
- Pitch vid jästtemperatur 18 C och vörttemperatur 18 C.
- Jäs i 20 dygn vid 18 C.
- Omtappning, primning och flasktappning.
- Kolsyrejäsning vid 20-22 C i två veckor.
- Lagring i kylskåp vid 12 C i två veckor.
Beräknade värden
OG: 1,061 (12 L mätt i jäskärlet)
FG: 1,013
ABV: 6,3 %
IBU: 46,1
"Notera att Brewhouse Efficiency är okänd, men bör ligga runt 68%"
Så, vänner. Detta recept har jag sammanställt från alla de tips och kommentarer jag fått. Hur ser det ut? Något som bör ändras?
12 L
American Pale-Ale (gränsfall till American IPA)
BIAB
3,1 kg Viking Pale Ale
0,2 kg Viking Caraplus 10
0,2 kg Viking Crystal 100
15 g Northern Brewer (9,9 %alfa) 60 min
16 g Cascade (7,6 %alfa) 20 min
16 g Cascade (7,6 %alfa) 10 min
32 g Cascade (7,6 %alfa) 3 min
0,5 tsk Irish Moss (blötlagt 1 h) 15 min
0,5 tsk Wyeast Nutrient (löst i varmt vatten) 15 min
22,5 L Varberg Central (vattenbehandlat till profil "London" enligt nedan)
12 ml Kalciumklorid CaCl2 33% (motsvarar 4 g)
3 g Gypsum CaSO4
2 g Kalk
2 g Epsom MgSO4
1 g Bordssalt NaCl
75 g strösocker + 1,5 dl vatten kokas sterilt för priming (ca 6,5 g/L för 12 L öl)
American Ale II Wyeast Activator (liquid)
Mäskning
- 90 min vid 67 C
- 15 min Mash-Out vid 76 C under omrörning
Kok
- 5 min frikok innan 1:a giva.
Kylning
- Kylspiral kokas med för sterilitet i 15 min. Kyler till <20 C.
- Whirlpool och kallrast 15 min.
- Tappar till jäskärl med fall för syresättning.
- Omrörning/skakning någon minut för syresättning.
Jäsning
- Pitch vid jästtemperatur 18 C och vörttemperatur 18 C.
- Jäs i 20 dygn vid 18 C.
- Omtappning, primning och flasktappning.
- Kolsyrejäsning vid 20-22 C i två veckor.
- Lagring i kylskåp vid 12 C i två veckor.
Beräknade värden
OG: 1,061 (12 L mätt i jäskärlet)
FG: 1,013
ABV: 6,3 %
IBU: 46,1
"Notera att Brewhouse Efficiency är okänd, men bör ligga runt 68%"
Så, vänner. Detta recept har jag sammanställt från alla de tips och kommentarer jag fått. Hur ser det ut? Något som bör ändras?
Senast redigerad av Odqvist den onsdag 2012-04-18 14:57, redigerad totalt 3 gånger.
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
I och med att mitt kylskåp inte rymmer en jästunna, är jag på jakt efter ett annat, dit jag kan koppla universaltermostat.
Hittar många "frysskåp" i bra dimensioner och priser, så min fråga är: Jobbar frysskåpen på samma sätt som kylskåpen, fast i ett lägre temperaturintervall? Då borde det väl, tekniskt sett, gå att ha ett frysskåp lika gärna som ett kylskåp, eller?
Finns det några nackdelar, eller kan jag lika gärna köpa ett frysskåp och koppla till universaltermostaten?
Hittar många "frysskåp" i bra dimensioner och priser, så min fråga är: Jobbar frysskåpen på samma sätt som kylskåpen, fast i ett lägre temperaturintervall? Då borde det väl, tekniskt sett, gå att ha ett frysskåp lika gärna som ett kylskåp, eller?
Finns det några nackdelar, eller kan jag lika gärna köpa ett frysskåp och koppla till universaltermostaten?
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
Ett frys skåp är svårt att få att fungera ihop med Corneliusfat eftersom kylslingorna för det mesta ligger i hyllplanen som alltså inte är borttagbara. Jag använder frysboxar med extern termostat och det fungerar bra.
/PeO
Klart, du har en poäng där. Och då finns det antagligen inte plats för jästunnor heller.PeO skrev:Ett frys skåp är svårt att få att fungera ihop med Corneliusfat eftersom kylslingorna för det mesta ligger i hyllplanen som alltså inte är borttagbara. Jag använder frysboxar med extern termostat och det fungerar bra.
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
Finns någon som kan utvärdera nya receptförslaget? 
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
Jag vill inte vara tjatig, och vill helst inte behöva bumpa tråden såhär
, men skulle ni som varit med tråden hittils snabbt kunna se över mitt nya receptförslag, och se om det ser bra ut, så ska jag gå vidare och brygga ölet sen. Er åsikt är av största vikt för mig.
Tack för er tid.
Tack för er tid.
N.E Brown Ale - Lagring
N.E Brown Ale - Lagring
Tycker det ser bra ut. Brygg på!
Indeed! Har inte så mycket att tilläga.mankan skrev:Tycker det ser bra ut. Brygg på!
PS Tror att det här med jästbyte är ett stickspår för att lösa dina fenol/plast-problem. Möjligtvis kan det vara jästen i kombination med något annat som är problemet, men knappast jästen (+ jästemperaturen) allena.
Känner igen plastsmaken. Mina två första bryggningar hade dem. Nu är de borta. Mina förändringar var att koka utan lock, plocka bort skummet under uppkok och jäsa i lägre temperatur. Vet inte vad som bidrog mest.
Kylsning i frysskåp med ST-100
Jag jäser i min ombyggda frys med extern temperaturregulator ST-100. Jag klippte längs sidorna på hyllplanet med kylslingprna (utan att skada dessa) och böjde de uppåt. Inte optimalt men det fungerar. Lycka till!
Vill bumpa den här tråden och höra hur det har gått med bryggningarna sedan sommaren? Vore mycket intressant läsning att se om du fått bukt på dina problem...