Hjälp med ny APA efter domarprövning

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Hjälp med ny APA efter domarprövning

Inlägg av Odqvist »

Hej vänner, har mycket att framföra och fråga, men ska försöka hålla det konkret och strukturerat.

Det jag ber om är:

- Kommentarer, åsikter, tips och kritik på ett receptförslag.
- Felsökning och lösning på fel i mitt öl.

Nedanför följer all nödvändig information. Saknas något, fråga. Jag behöver verkligen er hjälp, erfarna bryggare. :)
Observera att all kritik och synpunkter är välkomna.

Den 7:e november 2011 bryggde jag en APA. Det var första gången jag vattenbehandlade, och var fortfarande inte van vid min utrustning. Ölet har prövats av SHBF-domare (Gnoff m.fl) och jag skickar gärna domarprotokollet via e-post vid förfrågan, då det är för stort att bifoga här.
Planen är nu att göra en ny bryggning, där jag rättar ölet efter domarnas konstruktiva kritik.

Ursprungliga receptet

15 L Batch

BIAB 27 L elgryta, BIAB påse, Corona-maltkvarn, 25 L jäskärl plast, Auto-Siphon, silikonslang, flaskfyllare, 33 cl bryggflaskor.

3,5 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC)

16 g Northern Brewer (9,9 %alfa) 60 min
13 g Cascade (7,6 %alfa) 30 min
13 g Cascade (7,6 %alfa) 5 min

All humle är hela kottar, fria i koket.

1/2 tsk Irish Moss 15 min
1/2 tsk Wyeast Nutrient 15 min

22,5 l Vatten Behandlat (Varberg Central, vattenprofil finns vid intresse)
3 l Vatten Top-Up obehandlat (Varberg Central, vattenprofil finns vid intresse)

70 g strösocker + 1,5 dl vatten (kokas sterilt) för Priming till kolsyrejäsning (för 15 L öl). Önskad profil: 2,3 enheter kolsyra.

Vattenbehandlingen:

3 g Gypsum CaSO4
2 g Kalk
2 g Epsom MgSO4
1 g Bordssalt NaCl
12 ml Kalciumklorid 33% lösning (motsv. 4 g rent CaCl2)

Safale US-05 (rehydrerad enligt instruktionerna på förpackningen)

- Mäskning vid 66 C i 90 min.
- Mash-Out vid 76 C i 15 min.
- Kok i 65 min, varav 5 min frikok innan 1:a humlegiva.

- 6 dygn primärjäsning.
- 8 dygn sekundärjäsning.
- 2 veckor kolsyrejäsning.

Uppmätt OG: 1,042
Uppmätt volym: 15 L (till jäskärl)

Uppmätt FG: 1,010

Kommentarer:

- Mäskens pH mättes till 5,5 - 5,7 genom två indikatorpapper med olika mätområden.
- Jodtest utfördes, ingen stärkelse återstod vid mäskningens slut.
- Kylning med rostfri spiral, 15 min kallrast och whirlpool.
- Tappning till jäskärl vid <20 C med 1/2 m fall för syresättning.
- Jäsning vid 19-22 C enligt klistrad jästermometer på kärlet. Ståendes i vattenbad med kylklampar. 19 C i omgivningen.

- Rengöring har skett med PBW enligt instruktioner, sköljning med kallt kranvatten.

Sammanfattande kritik från domare

- För låg beska. Öka giva med x1,5.
- För låg humlearom. Öka giva med x4.
- För låg kolsyra. Öka med x1,5 enheter.
- Fenoler. "Plastsmak" av okänt ursprung. Problem med jäsningen? Infektioner?
- Jästtoner. Byta jäst?
- För låg restsötma. Använda karamellmalt? Öka mäsktemperatur?
- Något för ljus. Tillsätta karamellmalt för färgen?
- Dåligt skum, dålig skumstabilitet. Använda Caraplus 10?
- Köldgrumling. För mycket Irish Moss?

Idé till nya receptet

Efter given kritik

12 L Batch "För att stärka alla ölets egenskaper utesluts Top-Up vattnet."

BIAB 27 L elgryta, BIAB påse, Corona-maltkvarn, 25 L jäskärl plast, Auto-Siphon, silikonslang, flaskfyllare, 33 cl bryggflaskor.

3,5 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC)
0,2 kg Viking Caraplus 10 (9,0 EBC) "För restsötma, kropp och skum."
0,2 kg Viking Crystal 100 (100 EBC) "För färg och restsötma, samt något smakbidrag."

20 g Northern Brewer (9,9 %alfa) 60 min "För högre beska."
25 g Cascade (7,6 %alfa) 30 min "För högre humlesmak."
40 g Cascade (7,6 %alfa) 5 min "För högre humlearom."

All humle är hela kottar, fria i koket.

1/2 tsk Irish moss 15 min
1/2 tsk Wyeast Nutrient 15 min

22,5 l Vatten Behandlat (Varberg Central, vattenprofil finns vid intresse)

85 g strösocker + 1,5 dl vatten (kokas sterilt) för priming till kolsyrejäsning (12 L öl). "Ökat med x1,5"

Vattenbehandling:

3 g Gypsum CaSO4
2 g Kalk
2 g Epsom MgSO4
1 g Bordssalt NaCl
12 ml Kalciumklorid 33% lösning (motsv. 4 g rent CaCl2)

Mauribrew Ale 514 dry (1 pkt) "För mindre fenoler och mindre jästtoner?"

- Mäskning vid 66 C i 75 min. "Kortare mäskning för att bevara restsötma?"
- Mash-Out vid 76 C i 15 min.
- Kok i 65 min, varav 5 min frikok innan 1:a giva.

- 7 dygn primärjäsning.
- 7 dygn sekundärjäsning.
- 2 veckor kolsyrejäsning.

Önskad jästemperatur (i vört) 19 C. "För att bli av med fenolerna som ger plastsmak."

Önskat OG: 1,047
Önskad vol: 12 L (till jäskärl)
Önskat FG: 1,010

Kommentarer

Jag vet att inlägget är långt, men jag har strukturerat upp det så att all information som kan tänkas ska finnas så att frågor och antaganden minimeras. Mina kunskaper inom all-grain bryggandet kan tyckas stora för vissa, men jag är absolut nybörjare och har hittills inte producerat något jag själv anser är "bra".

Därför ber jag er nu alla, att ta er lite tid, och så ärligt och konkret som möjligt ge tips, råd och kritik på mitt nya receptförslag. Är det oklarheter eller frågor, ställ gärna. Jag behöver absolut hjälp för att komma vidare med mitt bryggande.

Fenolerna är mitt största problem, då "plastigheten" verkar förekomma i alla mina öl. Jag är strikt med hygienen, och alla prylarna jag använder är köpta som hembryggarmaterial. De enda komponenter av plast som kommer i kontakt med het vört eller vatten är min vita plastspatel (slev/omrörare), distansgallret (maltmagnus-komponent) samt BIAB-påsen (maltmagnus-komponent).

Tack, alla, på förhand! Det är ni som kan bli min räddning. :)
Hagal Bordsöl APA - CO2-jäsning
Sorachi Ace Single Hop Eng IPA - C02-jäsning
N.E Brown Ale - Lagring
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp med ny APA efter domarprövning

Inlägg av mankan »

Börjar med att säga att jag själv skulle kalla mig avancerad nybörjare efter ett drygt år och 32 batcher BIAB senare.

Blandar frågor och kommentarer i ordning som de dyker upp...

Vad vill du uppnå med vattenbehandlingen? Få tillräckligt med kalcium & magnesium till jästen? Justera sulfat/kloridnivån?

Humling: 30 min tycker jag är lite tidigt för smakhumle. Jag kör oftast den vid 20 minuter,

Mash-out: Rör du konstant under uppvärmningen? Om inte så är risken för tanniner stor. Been there, done that.

Skippa sekundärjäsningen, ölet klarar minst 2-3 veckor på jästkakan och jästen får tid på sig att käka upp dåligheter (högre alkoholer?) den skapat. Du riskerar också oxidation av ölet.

Jästemp: US-05 kan du jäsa ett par grader kallare i början men håll dig gärna under 20 grader hela tiden.

Jästtoner: Hur snart efter flaskjäsningen provades ölet? Min erfarenhet av US-05 är den gärna ska stå i kylen 2-4 veckor efter kolsyrejäsning. I alla fall när det gäller en pale ale.

Numera använder jag oftast en mer flockande jäst samt klarnar ölet mha gelantin.

Nya receptet:
Det är mycket humle för 12l, antagligen mer IPA än APA.

Det är mycket primningssocker, veteölnivåer.

Har inte använt Mauribrew 514 ännu men den har lägre utjäsningsgrad än US-05 så du kommer kanske få högre restsötma.
Ger verkligen 15 min kortare försockringsrast högre restsötma med BIAB? Själv skulle jag fortfarande köra 90 minuter och kanske höja en tempen 1-2 grader istället. Hur väl har du isolerat din gryta? Du kanske tappar flera grader på 90 minuter och därför får lägre restsötma.

Du kanske redan har läst http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html men den är värd att repetera.
Övrigt:
Själv har jag gjort två förändringar som markant höjt kvalitén på mina öl.
1. Skaffa en jäskyl med termostat.
2. Slutat värma mäsken med plattan. Jag värmer vattnet till rätt temp sedan i med malten. Utmäskningen gör jag i en balja vid sidan om.

Lycka till!
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Jag tycker du skall prova en flytande jäst, fenolerna ser ju ut som det största av problemområdena och bör väl antagligen adresseras först.
Think globally. Drink locally.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Några ytterligare kommentarer:

För det första, vad är ditt syfte med ölet, att du själv ska gilla det eller att domarna ska gilla det? Nu finns det ju generellt inget motsatsförhållande mellan dessa två påståenden, snarare tvärtom, men för anmärkningarna angående utjäsning (FG) och färg (EBC) så ligger du i underkant respektive strax under gränserna i SHBF:s typdefinition.

Om du är ute efter att få bra domarpoäng eller t.o.m. vinna medalj på SM så är det en bra strategi att lägga sig mitt i motsvarande intervall. Annars kan du gott och väl behålla de värden du hade om du själv föredrar lite ljusare och torrare öl.

Angående kolsyran; jag föredrar själv att ligga på 5 g/l i kolsyresocker (strösocker) vilket ger en ganska mjuk kolsyra, men jag har aldrig fått anmärkning av domarna på detta. Tycker också det låter väldigt mycket med 85 g för 12 l.

Samma sak med jästen; jag har använt US-05 vid 20+ C åtskilliga gånger utan att få konstiga jäsningsbismaker. Problemet ligger nog någon annanstans. Gammal jäst? Dålig syresättning?

Nya humleschemat ser mycket bättre ut, det förra hade alldeles för lite humle sent i koket.

Angående kommentaren om sekundärjäsning så avsåg inläggsskribenten egentligen omtappning. Sekundärjäsning inträder oavsett om du tappar om till nytt jäskärl eller inte. Sekundärjäsningen bryter ner en del oönskade jäsningsbiprodukter (dock inte högre alkoholer). För en APA kan du mycket väl skippa omtappningen.
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

Tack för snabba och bra svar. :D

Vattenbehandlingen gör jag för att få ett känt bryggvatten att relatera till, och i detta fall approximerade jag Londons vattenprofil. Vattenbehandlingen är uträknad från Varbergs vatten till Londons via Beersmith 2. Jag blev rekommenderat detta vatten för öltypen, då det var "lagom" balans av de olika salterna.

Smakhumlen vid 20 min istället för 30 min, okej, kör på det.

Mash-Out rör jag innan uppvärmningen, sedan en gång efter de 15 minuterna. Tror du det kan vara källan till fenolerna? Tanniner har varken jag eller domarna upptäckt.

Jäsningen Okej, ingen sekundär. Om jag försöker pitcha och starta vid 18 C och hålla ölet där de första fem dygnen, och sedan försöka hålla det under 20 C och jäsa ut totalt ca 20 dygn, därefter priming och flasktappning. Låter vettigt?

Jästtoner Ölet flaskades 22 november, 15 L öl primat med 70 g strösocker. Det kolsyrejäste mörkt vid 19-22 C i två veckor. Det i samma utrymme och vid samma temperatur som kolsyrejäsningen. Ölet prövades av SHBF-domare (Gnoff mfl) 20 december. US-05 användes på rekommendation i stället för SafAle S-04 och Nottingham, på rekommendation som en lösning mot fenolerna, vilket dock inte verkar ha påverkat.

Nya receptets humle Okej. Jag misstänkte detta. Hur skulle du rekommendera mängder och tider för givorna, till det nya receptet, med de givna humlesorterna?

Nya receptets kolsyra I första receptet använde jag Beersmith 2 för att kalkylera strösocker för 2,3 kolsyreenheter, vilket skulle vara typriktigt. Det blev 70 g, men för lite kolsyra i ölet. Domarna rekommenderade ca x1,5 mer kolsyra. Vad tycker du är en rimlig mängd strösocker för 12 L av ölet?

Restsötma och mäsk Att korta mäsktiden blev jag rekommenderad då det fanns en teori om att beta-amylas kunde bryta ner även dextriner och annat som ger restsötma. De tyckte att 75 min mäskning BIAB var tillräckligt om man säkrade sig med ett jodprov. Huruvida teorin är sann eller ej vet jag inte. Det är en digitaltermostatstyrd elgryta, och jag brukar röra mäsken var 20e minut samt mäta topp och centertemperatur med en analog labbtermometer. Grytan är rimligt isolerad, men termostaten hoppar in i bland. Ska jag kanske mäska vid 68 C istället?

Mäskvärmning Jag värmer allt mäskvatten i grytan till uträknad striketemp på 71 C, vattenbehandlar det och mäskar in malten i vattnet. Det når då 66 C, som är önskad mäsktemperatur. Sen sköter grytan temperaturen under mäskningen, och jag rör om var 20e minut och kontrollerar temperaturen (enl ovan).

Kylning och jästemperatur Är högskolestudent så budgeten är begränsad. Har tyvärr ingen kylanordning. Brukar jäsa i en garderob, där jag mäter garderobens lufttemp med en termometer, brukar vara 19-21 C och har klistrad termometer på jästunnan. Försöker kyla genom att ställa tunnan i en back vatten, där vattnet når samma nivå som vörten på insidan av tunnan, och kontinuerligt lägga till och byta ut kylklampar. Mäter även kylvattnets temperatur, och försöker hålla det ca 2 C under önskad temp på vörten.

Jästhälsa Vid behandling av jästen har jag alltid försökt vara steril, med utrustning som utsatts för kokhett vatten någon minut. Rehydrering av jästen har skett med kokt vatten som svalnat och enligt de tider, temperaturer och instruktioner på jästpåsarna. Jag har alltid pitchat ett helt paket jäst (1 påse), även om jag har mindre öl. För stor pitch? Syresättningen av vörten gör jag genom att den kylda vörten från grytan får falla ner i jäskärlet med ca 1 meter fall, skumma och plaska fritt. Tillräckligt? Så en flytande jäst kanske kan ordna fenolerna? Tips på sort?

Tack för intresset. Hoppas jag har kunnat svara utförligt på era frågor. :P
Vattenprofil och domarprotokoll kan jag som sagt e-posta till er vid intresse.

Svar till ekstedth:

Syftet är att göra om ölet till ett öl jag är nöjd med, och som skulle kunna tävla. Dock gör jag hellre ölet balanserat och gott, än att hålla strängt på typdefinitionen. Största prioritet är att lösa problemen med de oönskade felen (fenoler, jästsmak, dåligt kolsyra etc, listade ovan) och lära mig undvika dessa i framtiden.

Angående omtappning och sekundärjäsningen, så tack för förtydligandet. Det hade jag ingen aning om, och det ska jag beakta. :)

Felsökningen med fenoler och jäsbiprodukter är en gränd för mig. :( Jag har samma problem med alla mina öl. Det finns även domarprotokoll, recept och logg för två öl till jag gjort, med samma fenolproblem. Om du har kunskap och intresse, så får du mer än gärna hjälpa mig. :roll: Har läst allt jag hittat om fenoler som ger "plastsmak" i ölet, men inte löst problemen.
N.E Brown Ale - Lagring
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Angående de plastiga/fenoliska bismakerna så har jag nog tyvärr inget att komma med, mer än att det knappast har med jästvalet att göra.

Du verkar ju vara väldigt noggrann så det känns som ett litet mysterium. Egentligen är det bara syresättningen som känns som din enda svaga punkt. Att enbart syresätta genom plaskning vid överhällning till jäshinken anses inte vara fullt tillräckligt egentligen. Jag använder själv samma metod dock, och även om jag kan känna att detta är ett moment som jag skulle kunna förbättra, så har jag inte haft några tydliga jäsningsproblem av den art du beskriver i alla fall.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Hej
Jag håller men om att fenolerna verkar vara huvudproblemet.
Domaren skrev: "Problem med jäsningen? Infektioner?"
Det är väl en rimlig förklaring, även om du verkar noggrann.

Borde man inte kunna göra en test?

Om du jäst alderles för varmt eller har något annat sätt fel i processen så kanske man kan få fenoler i jäsningen.
När jäsningen är slut borde inga nya fonoler bildas.

Om du har en infektion så är det risk att infektionen är kvar och långsamt gör din öl sämre.
högre temp påskyndar den processen.

Om du tar en flaska och ställer den varmt typ 30 grader en vecka.
Kyler ner o testar.
Om den har försämrats så är det nog en infektion.
Dock svårt att dra någon slutsats om den inte försämrats.
Hur som helst, en enkel test.

/Kjell
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Nu när jag läser dina inlägg igen, så blir jag lite osäker på hur du desinficerar dina jäskärl.

Kokande vatten? Hur länge?
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

För det första så var det en ren fröjd att läsa ditt inlägg, mycket väldisponerat

Lite om Jästen:S-04 har väl lite halvdålig klang, men Nottingham är ju en mycket renjäsande jäst, jag hade nog använt den i stället för US-05

Jag gillar kolsyra så 6,5 g är ok för mig

Kan du hålla startempen på ca 17-18 så är det ok för att mot slutet öka tempen lite, jäsningen ökar tempen med 1-2 c i dom första dagarna

Bo
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

Spännande att så mycket intresse finns på så kort tid, det hjälper mycket. :D

Ja, infektioner har jag funderat på. Är som sagt noggrann med min rengöring generellt. Nästan alla mina öl har dessa fenolproblem. Om jag själv får beskriva dem så är det som "härdplast", typ sånt man lagar båtar med, alltså till glasfiberväv. Det är ingen stark lukt i ölet, men tydlig, så den är inte tveksam. Ja, det luktar något plast. I smaken känns den inte övertydligt, utom i en Brown Ale jag gjorde. Däremot har jag, vad jag läst på amerikanska homebrew-sidor, en "beer burp-taste", alltså en mycket påtaglig eftersmak och smak då man "rapar" efter att ha druckit ölet. Det känns verkligen som att man druckit plast. :(

För att hjälpa med "plast"fenol-felsökningen kan jag tillägga:

- Jag använder inga klorinbaserade rengöringsmedel.
- Ingen utrustning av plast, utom det jag nämnt, kommer i kontakt med hett bryggvatten eller het vört.
- Jag har prövat att koka upp rent vatten och låta det dra i min gryta, i mina kärl etc, och ingen plastsmak förekommer i vattnet.

Nya misstankar jag fått:

- Malningsgrad. Jag köpte en Coronakvarn och ställde in den när jag köpte den. Har inte experimenterat med malningsgrader. Brukar få "knäckta" korn, och inte så väldigt mycket mjöl av malten jag mal. Kvarnen är aldrig tvättad eller utsatt för några medel etc, utan "fabriksny".
- I min Auto-Siphon finns, på innerröret, en dubbelpackning på den raka änden, som är svår att rengöra. Kan det satt sig en infektion där, som smittat alla öl?

Mina renlighetsrutiner:

- All utrustning som är med i processen innan koket och under koket är fysiskt rengjorda med enbart vatten, eventuellt lite milt handdiskmedel eller PBW/bryggrens och sköljt med kallt kranvatten.
- Vörtkylaren (rostfri spiral köpt från Humlegården) rensas fysiskt med vatten och scotch-brite, och sänks ner i den kokande vörten de sista 10-15 min av koket.
- Vid rehydreringen av jästen används glasbehållare, rostfri sked etc, som desinficerats i kokhett vatten några minuter. Vattnet till rehydreringen är uppkokt i vattenkokare, och har fått svalna till lagom temp.
- Samtliga prover för SG etc tappas ut till en mätkolv. Prover som tas efter kok återförs aldrig vörten.
- Labbtermometer som används för div temperaturtagningar desinficeras först med kokande vatten.
- Om jag, av någon anledning, behöver ha mina händer i kontakt med vörten, har jag kortklippta naglar, tvättade med tvål flera minuter och därefter handsprit, innan ingrepp.
- Auto-Siphon, silikonslang, jäskärl, jäsrör, packningar, lock, flaskfyllare etc rensas med PBW i varmt vatten mot smuts (får dra i ca 15 min), sköljs med kallt kranvatten och desinficeras med StarSan, blandat enligt rekommendation och sköljs inte bort. StarSan-lösningen använder jag inte när den blivit grumlig.
- Efter att jästen pitchas stänger jag locket på jästunnan, som är täthetsprövade, sätter dit ett jäsrör med vatten och öppnar aldrig förrän omtappning.
- Flaskor rensas med PBW och vatten + flaskborste och inspekteras visuellt, desinficeras sedan i ugn 150 C i 20 min och tappning då de svalnat. Kronkapsyler desinficeras i StarSan-lösning.
- Efter att jästen pitchas och tunnan stängts, står ölet alltid mörkt och jäser. Vid bryggning, omtappning och flaskning kan det utsättas för ljus, dock inte direkt solljus.

Infektionstesten som föreslogs kan jag pröva nästa gång.
Har nu beställt en påse Activator American Ale II (liquid) jag tänkte pröva med.

Ska försöka fortsätta svara på era frågor. Tack för all hjälp, det är helt avgörande. :)
N.E Brown Ale - Lagring
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

Odqvist skrev: Mash-Out rör jag innan uppvärmningen, sedan en gång efter de 15 minuterna. Tror du det kan vara källan till fenolerna? Tanniner har varken jag eller domarna upptäckt.
Nej, vet bara att det som sagt var ett problem för mig.
Odqvist skrev: Jäsningen Okej, ingen sekundär. Om jag försöker pitcha och starta vid 18 C och hålla ölet där de första fem dygnen, och sedan försöka hålla det under 20 C och jäsa ut totalt ca 20 dygn, därefter priming och flasktappning. Låter vettigt?
Låter bra.
Odqvist skrev: Restsötma och mäskSka jag kanske mäska vid 68 C istället?
Njaej, kan nog vara en idé och hålla nere antalet ändringar för att lättare kunna ringa problemet. Iofs försvinner problemet så kan du ju ändra tillbaka stegvis istället.
Odqvist skrev: Jästhälsa Vid behandling av jästen har jag alltid försökt vara steril, med utrustning som utsatts för kokhett vatten någon minut. Rehydrering av jästen har skett med kokt vatten som svalnat och enligt de tider, temperaturer och instruktioner på jästpåsarna. Jag har alltid pitchat ett helt paket jäst (1 påse), även om jag har mindre öl. För stor pitch? Syresättningen av vörten gör jag genom att den kylda vörten från grytan får falla ner i jäskärlet med ca 1 meter fall, skumma och plaska fritt. Tillräckligt? Så en flytande jäst kanske kan ordna fenolerna? Tips på sort?
Överpitch tror jag inte är problemet. Är verkligen syresättning viktigt för torrjäst? Jag häller och skakar ändå för jag tänker att det skadar säkert inte.
Nottingshams datablad säger "It is unnecessary to aerate wort" medan Safale säger "Leave for 30 minutes and then mix the wort e.g. using aeration."

Övrigt: jag skulle skölja flaskorna med Starsan istället för krångla med ugnen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ok, du har rigorösa rengörings- och desinficeringsrutiner, så förmodligen ligger problemet inte där.

Samtidigt så ska inte US-05 producera några fenoler eller andra konstiga bismaker under normala omständigheter.

Skumt
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Hur är det med kranvattnet? Märkbara mängder klor eller kloraminer i bryggvattnet kan ge konstiga "plastsmaker" i senare stadier, även om vattnet inte doftar "plast" från börja (men det doftar klor om man jämför med t.ex. flaskat mineralvatten).
Kokning, kolfiltrering eller pyrosulfat behandling (vinsvavla) kan hjälpa. Kokning biter dock bara på "klor" och inte "kloramin". kolla i sådant fall med vattenverket vilket de använder.

/CalleT
Användarens profilbild
Odqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Odqvist »

CalleT skrev:Hur är det med kranvattnet? Märkbara mängder klor eller kloraminer i bryggvattnet kan ge konstiga "plastsmaker" i senare stadier, även om vattnet inte doftar "plast" från börja (men det doftar klor om man jämför med t.ex. flaskat mineralvatten).
Kokning, kolfiltrering eller pyrosulfat behandling (vinsvavla) kan hjälpa. Kokning biter dock bara på "klor" och inte "kloramin". kolla i sådant fall med vattenverket vilket de använder.

/CalleT
Det var en av mina tidigare misstankar. Som sagt, så smakar och doftar vattnet okej som det är, och efter att jag kört testbatch i min utrustning. I vattenprofilen, som jag fått från kommunen, så finns inga kemikalier där klor finns med, komplexbundet eller enkelt bundet, i koncentrationer som överstiger 1 mikrogram/L, som jag förstår det. Har här en hel vattenanalys från kommunen som ni kan få, om ni förstår mer av det kemiska än jag gör. :roll:

Jag har känt denna "plasighet" i smaken på vissa andra öl jag köpt på systemet, speciellt då man rapar ölen. Dock är den hela tiden mer påtaglig i mina öl. Jag har funderat på om det kan knytas till humlen eller malten, och om det är någon felbehandling jag gör med någon av dessa. :?
Har använt mig av EK Goldings, Cascade, Northern Brewer, Fuggles och någon mer i min bryggarkarriär. Alltid hela kottar köpta från Humlegården. Ibland hela batcher från nya påsar, ibland från påsar jag försökt klämma luften ur och haft i frysen.

Vill betona att "plastigheten" inte är riktigt av den smaken som kan uppstå då vatten står i plastflaskor i solen eller dylikt, dvs en mjuk, plastig smak, lite som destillerat vatten, eller för dem som kan relatera, så menar jag smaken av "vattenpistol" ;)
Det är mera åt härdplast. För er som lagat eller grejat med glasfiber (båtar etc) och klabbat med härdplast, vet nog vad jag menar. Doft och smak går då mer mot "bränd plast", typ "svedd PVC", om man ska försöka förklara det...
Senast redigerad av Odqvist den måndag 2012-04-16 22:26, redigerad totalt 2 gånger.
N.E Brown Ale - Lagring
Användarens profilbild
Torgny
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Torgny »

Jag flyttade till hus 2008 och ett antal bryggningar senare så tröttnade jag då inte ett enda öl smakade bra. Kunde inte riktigt definiera var problemet låg mer än att det inte var rena infektioner.
Började efter hand fundera på om det kunde bero på vattnet.
Har nu på kort tid bryggt 4 olika öl efter det att jag börjat kolfiltrera mitt bryggvatten och inte ett enda uppvisar samma smakproblem! Vattnet smakar i övrigt bra ofiltrerat men verkar inte fungera till mina bryggningar så jag kommer att fortsätta filtrera det.
Syresättning av vört. Enligt Wyeast räcker det med 40-45 sekunders kontinuerligt skakande av jäshinken för att få 8 ppm syre i ölet, vilket dessutom är max om man inte använder ren syrgas. Använder man akvariumpump tar detta 5 minuter. Att bara tappa från kokkärl till jäshink ger som mest 4 ppm vilket inte verkar vara tillräckligt. Jag och min bryggkompanjon Raasken använder en skruvdragare med färgomrörare påsatt. Fungerar alldeles utmärkt.
http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

Sedan kan man ju diskutera om man verkligen skall ge sig på vattenbehandling med salter innan man satt alla andra steg i bryggprocessen och känner sig bekväm med dem.

Det känns som det är alldeles för många parametrar att hålla reda på här för att effektivt kunna felsöka problemet. Men jag kan ju ha fel :o)

Rekommenderar till sist även klarning av ölet med gelatin eller isinglass för att få bort jästen då US-05/weast 1056/WLP001 inte är världens mest flockulerande jäst.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte
The Brewing Network, Basic Brewing
Skriv svar