Hmmm ..... jag gjorde fel.
Gjorde en all grain bryggning av en Special Bitter.
PaleAle malt
DarkCrystalMalt
Fuggles
East Kent Golding
Men använde Pilsner malt istället för PaleAle malt. (Tog fel påse och såg inte detta föränns efter tre veckor när flaskning var avklarad)
Vad kan jag förvänta mig av denna brygden.
Vad skiljer egentligen Pilsner och Pale Ale malterna.
MVH
/Per/
Förväxlade pilsner och pale ale malt
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
per_strandh
- Nybryggare

Re: Förväxlade pilsner och pale ale malt
Enligt min ringa mening så är Pale Ale malten mera mustig/fylligare/komplexare smak än pilsnermalt.
Ditt öl blir säkerligen alldeles bra ändå, det är inte alls någon katastrof, långt ifrån.
Det kan till och med bli en riktigt bra öl.
Det bästa du kan göra är att smaka på respektive malt för att skapa dig en egen uppfattning om vad som skiljer.
Tugga malten noga så att enzymerna i din mun hinner bryta ner stärkelsen.
Alternativt kan du blötlägga lite malt (minimäska) av vardera sorten och dricka vörten.
Tänk på att skölja ur munnen noggrannt mellan dina smakprov.
Ditt öl blir säkerligen alldeles bra ändå, det är inte alls någon katastrof, långt ifrån.
Det kan till och med bli en riktigt bra öl.
Det bästa du kan göra är att smaka på respektive malt för att skapa dig en egen uppfattning om vad som skiljer.
Tugga malten noga så att enzymerna i din mun hinner bryta ner stärkelsen.
Alternativt kan du blötlägga lite malt (minimäska) av vardera sorten och dricka vörten.
Tänk på att skölja ur munnen noggrannt mellan dina smakprov.
Härliga tider, strålande tider