Kolsyra med corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Kolsyra med corneliusfat

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Hej jag har gjort en vagga där jag lägger corneliusfaten för att kolsyra dom nu undrar jag om det går fortare att kolsyra om jag ökar gungandet på vaggan det tar cirka 3 timmar att kolsyra nu.
Hälsningar Niklas
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Kolsyra med corneliusfat

Inlägg av Ale Bundy »

Här kolsyraras ett fat på 7+5 minuter och med 5min i halvtid. Tyvärr kan jag inte säga hur många bar för mätaren är trasig.
Efter 7+5 är det ölproving, eventuellt får jag skaka i lite mer, men oftast blir det bra som beskrivet.
Jag sätter mig på en stol och rullar det över knäna. Jag hör "valsång" och jag inbillar mig att när valen sjunger som högst så maxas kolsyran :mrgreen:

Varför 3 timmar?
Palle
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Palle »

Jag kolsyrar precis som Ale Bundy. Rullar fatet över knäna. Efter 10-15 min, ölprovning. Jag tror det underlättar att ölen är riktigt kall, 2-4 C
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Om man sjunger en lämplig visa när man vaggar det älskade skötebarnet så kanske det går fortare ( oajaj bärs, oajaj bärs, oajaj bärs bärs - oajaj bärs) :lol: :lol:
Björn Petersson
Åsundensbryggeri
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Åsundensbryggeri »

Går det fortare beroende på vilket håll fat ligger mina ligger som i en vagga som man har när man lämnar blodprov.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Ju större kontaktyta du har mellan ölen och kolsyran ju snabbare går det. Att ha faten liggandes ner, rulla och vicka dem bör således vara det snabbaste sättet.
Å andra sidan, varför ha så bråttom? Tiden skapar till sist en utjämning mellan öl och kolsyra.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag tycker att ett skäl jag har att vilja ha bråttom är att slippa ha tryck stående på från gastuben
så länge. Om det läcker lite gas i ngn skarv så räcker gasen kortare då. Vi brukar skaka fatet med tryck
på.
My hope is hops
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Jag ser det mer som ett problem beroende på vilken tid man har på sig. Att rulla fat etc. är ett bra sätt att snabbkolsyra, men ett onödigt jobb.
Man kolsyresätter fatet med lite övertryck, stänger flaskan och sedan väntar man några dagar - nu kan man kolla kolsyretrycket. Behövs det mer kan man åter kolsyra med övertryck och vänta. Så flaskan behöver inte alls vara på, med risken för att tömma den. För precis som Fredik så rätt påminner oss om finns den risken och den är faktiskt ganska stor. Man får lätt en tom flaska även men små små läckage och läckageställen är många.

Har man tid, kolsyresätt med övertryck utan att rulla (eller skaka lite så det underlättar). Behöver man kolsyra snabbt kolsyresätt genom att rulla fatet som en tok.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
eklow
Nybryggare
Nybryggare
Kontakt:

Inlägg av eklow »

Har ni märkt någon skillnad på skummet på att skaka eller att trycksätta utan att skaka? Kan skummet bli sämre om man skakar i kolsyran? Jag brukar kolsyra med övertryck och vänta några dagar och efterjustera.
/Richard
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Det är ju så lätt att reglera skummet med tappkranen, så jag har svårt att tänka mig att det spelar någon roll. Jag gör som du (övertryck/injustering), men har provat att skaka-rulla några gånger. Normalt sett inte värt besväret om du frågar mig, men har man bråttom så har man.

Å andra sidan är det ett faktum att vissa (alla?) av proteinerna bara skummar en gång, sedan är de förbrukade. Så någon skillnad borde det vara, men inte så mycket att det märks enligt min uppfattning.
Think globally. Drink locally.
Skriv svar