BREWFERM starter set Superior Electric , bra ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

BREWFERM starter set Superior Electric , bra ?

Inlägg av Birra »

Hej på er,

Har länge övervägt att brygga öl själv och har nu beslutat mig för att köra igång. Det handlar inte om att "prova på" utan jag tänker börja göra öl själv.
Framför allt Ale och IPA. Jag har ingen utrustning (Om jag letar finns nog ett jäskärl, hygrometer mm i någon bod någonstans. Bryggde några sats öl för några (20) år sedan, bland annat en grym stout, men jag satsar på nytt).
Nåväl, är detta en bra början ?
http://www.brouwland.com/setframes/?l=& ... 4&shwlnk=0
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: BREWFERM starter set Superior Electric , bra ?

Inlägg av brandemannen »

Funkar säkert superbra men det är mycket pengar. Du kommer undan väldigt mycket billigare om du plockar ihop själv. 3 jäshinkar, två för mäskning och lakning, en eller kanske två för jäsning och klarning ett par tappkranar i plast. En saftsil, en hävert, kapsylerinsapparat. En kastrull på 20-25 liter har du kanske hemma? Annars loppis eller unna dig lyxen med en ny rostfri. Sen lägger du resterande 3500 på malt, jäst och humle för kommande ett eller två åren. Har du obegränsat med pengar så slå till på en braumeister så kan du stegmäska enklare och automatisera processen enkelt men det är knappast nödvändigt för ale. Mer för bekvämlighet.
Med vänlig hälsning,
Love
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Vill du komma igång snabbt så är BIAB metoden den enklaste och billigaste sättet att börja brygga öl. Du behöver bara en kittel och en påse.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166
http://www.biabrewer.info/

Lycka till
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

Dyrt och dyrt, min kalkyl för mitt bryggeri säger att jag handlat utrustning för 4900 kr.
Sen finns det + och - jämfört mot den länkade satsen.

Många bäckar små som man säger..
Excelarket är skapligt ifyllt, jag ser att jag missat några småsaker så det är inte billigare än så iallfall.

Som tur är har jag bryggt så pass så jag har nått ett literpris på 50kr, (varav råvaror 16kr/liter)
25kr/halvlitersflaska för kvalitetsöl (eller åtmistonde ett öl anpassat efter min smak) är ändå helt ok.

Jag har faktiskt på sistonde för att utöka mina smakpreferenser köpt mer och mer köpeöl , (minst 3 nya sorter varje gång jag får chansen).
Jag är i de flesta fall ganska besviken på köpeölet. Köp och börja brygg. om 4-5satser är det inte dyrt längre.
/Eric
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Birra »

Tackar för svar så långt.
Nej jag har inte obegränsat med pengar så Braumeistern blir för dyr.
Jag har kikat lite på att köpa lösa grejor hos maltmagnus och humlegården och det blir lika dyrt eller dyrare än kittet från Brouwland.
Men visst blir det billigare att koka på spisen, speciellt om man hade haft en gryta redan (Vilket jag inte har).

När man bor som jag gör, med 4 mil till närmaste större stad, så är det rätt skönt att få hem allt på en gång.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Absolut kan det dra iväg i kostnad om man plockar själv. Men det går att komma undan billigare också lite beroende på hur sugen man är på att mecka och beställa från olika ställen. Det är klart att ett färdigt kitt som dessutom innehåller en elgryta och en pvv är ok funktionsmässigt men det är fortfarande 500 euro ex. frakt.
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Birra »

Nu lutar det att plocka ihop något själv. Men med BREWFERM kittet som lite utav en stycklista.
Grunden blir en 30l Patina gryta från Humlegården och en induktionshäll från Kjelle.
Lakkärl byggd av dubbla jäshinkar.
Eventuellt att jag ändå investerar i plattvärmeväxlare.
Åsso lite smått och gott.
En fråga, gör jag bäst i att beställa krossad malt så här första gången ?
Och vänta med kvarninköpet ?
Första ölen blir något IPA aktigt med Pale Ale malt, någon annan malt kanske och amarillo humle
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Det finns många fördelar med att ha en egen kross. Maltinköpen blir billigare och du kan vara säker på en bra krossning. En del sorter kan du inte köpa färdiglrossade men så länge de är rätt små kvantiteter specialmalt/sats är det inget jätteproblem, du kan använda mortel, matberedare eller annat att krossa den med. En maltkvarn är en stor investering som du inte kan ha till mycket annat om du skulle sluta brygga. Jag skulle nog köpa färdiglrossade malt til en början. Blir du biten köper du en kvarn sen. Som budgetalternativ kan jag rekommendera "the barley crusher" som du får från USA. Det är ett ställbart 2-valsverk som du får för knappt 1500. Komplett med malttratt. Men krossad malt är inte fel. På maltmagnus kan du ju dessutom få många olika bas och specialmalter nykrossade vilket är en fördel jmf att köpa säckar färdigkrossat från humle. Även om krossad malt står sig ett tag så är det nog bäst att den är så nykrossad som möjligt (förutsatt att du gillar maltmagnus malter).
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Birra »

Nu har jag tänkt färdigt :D
Ju mer jag läst om den ju mer övertygad blir jag så det blir en Braumeister vad det lider! Den känns rätt för mig även om jag måste vänta lite innan jag tar den investeringen.
Men först blir det BIAB med biltemas 25L. Köpte en sådan idag och lyckades hålla ett rullande kok med c:a 18 liter i grytan.
Så ett kok på 12-15 liter blir inget problem. Målet är få ut 9 liter efter jäsning till 9 liters corneliusfat.
Känns som en bra storlek att börja med och testa lite olika recept, lära mig om jäst och jäsning mm.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Inget dåligt val! Kul!
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Birra »

Eftersom att den här tråden ser så välläst ut så kan jag fylla i att jag körde min första BIAB i Biltema grytan idag.
Följde miniBIAB instruktioner från Biabbrewer.info. Allt gick som förväntat och det pluttrar fint i jäskärlet :D
Biltema grytan fungerade utmärkt för en så lite sats(11 liter i jäskärlet). Men det var precis vad spisen orkade hålla rullande kok på.
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Länken till Biabbrewer.info är fel, använd http://www.biabrewer.info/viewforum.php?f=23.
/PeO
Birra
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Birra »

En liten update!
Efter att ha kört två BIAB satser i Biltema grytan så beställde jag idag en Braumeister :D
BIAB körningarna gick över förväntan. Den första som var en APA, blev bra, inte gudomlig, men bra :) Primärjäste den en vecka, tappade om och klarnade med gelatin några dagar. Sedan ner i ett 9 liters corneliusfat och på med kolsyra. Fatet känns nu efter några veckor oroväckande lätt :mrgreen:
Den andra BIAB körningen är mer spännande, jag började med ett ale recept, ökade på Maltmängden lite och räknade fel på vattnet= för lite.
Fick ett OG på 1070, efter en veckas jäsning bubblade det fortfarande, tog ett sample som låg på 1025. Smakade och måste säga att det känns mycket lovande :P Den får dock jäsa lite till innan jag tappar om.
Skriv svar