Fråga om jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fråga om jäsning
I tisdags-kväll gjorde jag min första bryggd och dagen efter jäste det på bra, bubblade i jäsröret ca var 30s.
Nu ungefär 3,5 dygn senare har det avtagit till 3-4 minuter mellan bubblingen.
Nu till mina frågor, ska jag skaka om jäshinken och se om det börjar bubbla oftare och kan det hända något med ölet smakmässigt genom att man skakar om det under jäsning?
Ifall detta är normalt, hur lång tid bör jag vänta innan jag börjar tappa upp det på flaskor?
Jag har gått på ett ale recept från humlegården som heter Bergsnö och enligt vad jag har förstått ska den jäsa mellan 1-2 veckor så detta oroar mig lite.
Jästen jag har använt är Safale us-05.
Nu ungefär 3,5 dygn senare har det avtagit till 3-4 minuter mellan bubblingen.
Nu till mina frågor, ska jag skaka om jäshinken och se om det börjar bubbla oftare och kan det hända något med ölet smakmässigt genom att man skakar om det under jäsning?
Ifall detta är normalt, hur lång tid bör jag vänta innan jag börjar tappa upp det på flaskor?
Jag har gått på ett ale recept från humlegården som heter Bergsnö och enligt vad jag har förstått ska den jäsa mellan 1-2 veckor så detta oroar mig lite.
Jästen jag har använt är Safale us-05.
Re: Fråga om jäsning
Det är helt normalt att det jäser mycket i början. Låt den stå 2 veckor så den jäser ut det sista, vilket kan ta lite tid, och så att jästen hinner sjunka till botten och sätta sig lite.
okej, jag är lite orolig att jag hällde i för lite jäst.
Jag gjorde 12,5 liter hällde i lite mer än halva påsen då hela är till 20-30 liter.
Borde jag hällt i mer?
Jag gjorde 12,5 liter hällde i lite mer än halva påsen då hela är till 20-30 liter.
Borde jag hällt i mer?
HejJistax skrev:okej, jag är lite orolig att jag hällde i för lite jäst.
Borde jag hällt i mer?
Nej jag tror inte att behöver vara orolig, vad hade du för OG?, ett paket torrjäst har ca dubbla mängden jästceller jämfört med white lab eller wyeast,
jag bryggde en dipa i fredag på 10 liter med ett OG på 1080 i dag så hade jag ett SG på 15, jag använde i och för sig ett helt paket torrjäst. En bra jäsning behöver inte ta mer än 3-4 dagar
Bo
Okej. Jag hade ett OG på 1070 när jag började och har inte mätt nu men det kanske börjar bli dags att göra det?
Är nu ca 7-10 minuter mellan bubblingen.
HejJistax skrev:Okej. Jag hade ett OG på 1070 när jag började och har inte mätt nu men det kanske börjar bli dags att göra det?
Ok du har ju ett rel. högt OG så hela påsen hade väl inte skadat, men nu är det ju som det är. Enligt Mr Malty så behöver du 0,8 av en påse torrjäst, jag tror fortfarande att det kommer att bli ok. Är det mellan 7-8 min mellan bubblorna så är det med största säkerhet utjäst, ta ett SG test och se vad du får
Bo
Tog ett test nu med hydrometern den visar nu 20.
Det har alltså gått från 70 till 20.
Det har alltså gått från 70 till 20.
Då har du ett öl på 6.6% just nu
(OG-FG)*0,132
(70-20)*0,132=6,6
(OG-FG)*0,132
(70-20)*0,132=6,6
Tappade upp ölet igår då det hade samma värde