HERMS hembryggeri konstruktion

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jan E
Satsbryggare
Satsbryggare

HERMS hembryggeri konstruktion

Inlägg av Jan E »

Hej på er bryggarvänner!
Jag är ny här på forumet (som skribent) och umgås med planer på att bygga mig ett stationärt litet hembryggeri i mitt pannrum. Dels beroende på att jag tycker det är spännande att försöka hitta en egen fungerande lösning och dels beroende på att jag har ett rörelsehinder som gör det besvärligt för mig att bära och flytta tunga kärl.
Och kanske borde jag berätta vad vill åstadkomma och vad jag prioriterar. En ej alltför ytrymmeskrävande anläggning och så enkelt som möjligt att rengöra. Får ej kosta skortan. Flexibelt, dvs jag vill både kunna köra små provbatcher och "produktions-körningar". Produktionskörning för mig är att fylla två-tre 18 liters Corneliusfat. Sparar det allra viktigaste till sist nämligen reproducerbarhet, om jag bryggt ett öl jag verkligen gillar så vill jag via min dokumentation kunna göra om det. När jag ute i cyberrymden kollat in hur andra gjort. När det gäller herms lösningar så finns det i huvudsak två spår. 1: Man har en kopparslinga i kärlet man värmer vattnet till mäsk/lakproseduren dit man cirkulerar vörten från mäskkärlet. 2: Man cirkulerar och värmer vörten via extern eller intern elvärmare.
Min fråga, till er mer erfarna forumbröder är, vad är det som hindrar att kopparslingan/värmeväxlaren ligger i mäskkärlet?
Låst