Litteratur om jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Litteratur om jäst

Inlägg av math_dummy »

Hej Hop

Har blivit galet förtjust i jäst. Är nyfiken hur bryggerierna kom fram till just "sin jäst". Försöker leta efter litteratur men frågar är på vilket djup dessa böcker går. Hittade en bok som iallafall är billig. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0937381969
Frågan bara hur vettig boken är?
Finns det andra böcker som är bättre och fördjupar sig i detta ämne?
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Litteratur om jäst

Inlägg av math_dummy »

Kanske inte framgick i mitt inlägg men jag undrar om någon har läst någon bok om jäst som man kan rekommendera

:)
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Noonan skriver rätt matnyttigt om jäst i sin bok. Har inte läst boken du länkar till, men har läst blandade recensioner; den verkar vara en hyggligt bra bok för nybörjaren. Sedan fanns där i nummer 3/2005 av Hembryggaren en ruskigt bra artikel av Fredrik Rådesand (plus kommentarer och råd från JH) som kan rekommenderas.
Think globally. Drink locally.
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

härligt. Finns numret att köpa eller att fixa fram på nått sätt (3/2005 Hembryggaren)? Har ju inte varit med i föreningen så länge :(
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Jag tror att Fredriks har kvar sin artikel på nätet.

http://hem.bredband.net/frerad/beer/mod ... omjast.pdf

/Kjell
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

Riktigt bra lästips. Förresten, någon som prövat att kika på jästen genom mikroskop. Om, vilken förstoring använde ni?
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Jag använder bara mikroskopet till att räkna jästceller.
Det går med 100ggr, men är lite dåligt.
Det blir en prick per cell, svårt att se om flera celler sitter ihop.
400ggr funkar bra att räkna.
1000ggr kan man titta på jästcellen.svårt att ställa in tydligt, ofta tar den bra stunds putsande innan man får till det.

/Kjell
math_dummy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av math_dummy »

Kunde du avgöra över hur stor yta som du räknade över, så att du kunde bestämma antalet celler per ml? Väldigt intressant måste jag säga. Kanske lite överkurs som hembryggare men vad gör det :)
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Jag har boken du länkar till. Har inte läst den pärm till pärm. Den innehåller en del nyttigheter och en del självklarheter. Den är nog bäst för den erfarne och ffa väldig ambitiöse hembryggaren. Den har sin styrka ffa vad gäller propagering, återanvändning och testning av jäst och vänder sig väl till dem som återanvänder jäst, är noggranna med jästhälsa, jästantal etc. eller brygger satser som kräver större jästantal än en activator. Där har den sin plats. Den passar som en halvviktigt referensverk men ffa för den som med sitt mikroskop, fägringar etc har koll på jästen och i det avseendet funkar den rätt bra.
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

Boken "Yeast" är en trevlig bok, och innehåller som sagt mest fakta om hur man tar hand om sin jäst och får till lyckade jäsningar. Vill man snarare veta vilka jästsorter som passar till vilka öl, hittar man mer och bättre info på jästtillverkarnas hemsidor, och i böcker om respektive "ölstilar" som man önskar brygga. Kolla gärna in Serien "Classic Beer Styles Series" eller andra böcker om öltyper från samma förlag (Brewers Publications). t.ex. "Brew Like a Monk" som är ett bra referensverk för hembryggning av belgisk öl.

/CalleT
Skriv svar