Coopers hydrometer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Coopers hydrometer

Inlägg av August »

Jag tror min hydrometer är felkalibrerad. Kan har fått för låga og, sg värden. Jag testade hydrometern i vatten och den visade ca 996. Vad baseras hydrometern på? Ska 1000 vara vatten? Eller visar den direkt densitet. Vatten e väl 998g/l. Jag fick nämligen ett og på 37 då det borde ha legat på 40.
Både kallt och hett vatten var lägre än 997
Detta kanske inte spelar så stor roll då man räknar på mellanskillnaden.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Coopers hydrometer

Inlägg av Mattias »

Jag har 5 hydrometrar och bara 1 visar 0 i 20C vatten.
För att få reda på ditt exakta OG/SG/FG måste du dra till eller av beroende på vad den visar i 20C vatten. Här gäller det att också mäta din vört i 20C för att få ett exakt värde.

Men är man bara ute efter att se hur mycket alkohol du har i din dryck eller för att se om den har slutat jäsa så är det som du skriver "Detta kanske inte spelar så stor roll då man räknar på mellanskillnaden."
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Ok! Va lite orolig att jag hade mätt fel med min malt. Tack!
italienskbryggare
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av italienskbryggare »

min coopers plastik hydrometer sa 995 (20c vatten), sen köpte jag en annan på pgw (glas) och den är perfekt...
Förlåt kung för min svenska...
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Tack!
svenurban
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av svenurban »

Hej,
Du behöver inte ha någon bra hydrometer, det gör inget om den visar lite fel så länge den inte visar olinjärt fel (mycket ovanligt). Vanligaste problemet är en parallellförskjutning av skalan, kanske gled den lite när kinesen stoppade in den, eller liknande.

Gör så här:

Parkera ett kärl med vatten vid sidan om brygden som du tänker mäta på. Låt kärlet stå där hela tiden. Stoppa i hydrometern och kolla värdet innan du använder den.
Värdet ska förstås vara 0 för vatten, men det är det aldrig. Dels har du ett temperaturfel (ju varmare, desto högre värde), dels kan du ha kalibreringsfel på hydrometern. Det fina med den här metoden är att du kompenserar bort BÅDA felen på en gång.
Om vattnet visar t ex +4 (eller 1004, beror på skala), då drar du helt enkelt bort 4 enheter från ditt mätvärde på ölet.
Kompenserat och klart!

Vi använder den här metoden professionellt, det behövs inte någon 500-kronors tysk hydrometer, en kinesisk duger gott så länge skalan är linjär och det är den oftast. Undantaget vore om kineserna använde en jättedålig kopiator som förvrängde skalan, i så fall fungerar inte metoden men det är alltså knappast troligt.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Varmare vatten är lättare än kallt vatten (lägre densitet med stigande temp).
förutom mellan 0 och 4 grader, vatten har högst densitet vid 4 grader.

=> ju varmare desto lägre värde ska hydrometern visa, annars är det något väldigt mycket fel
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar