Hej
Idag bryggde jag mitt första öl och det gick relativt bra, gick bryggarkurs förra helgen så hade iaf lite kött på benen. Dock så försvann det väldigt mycket vatten både vid mäskning och kok vilket fick mig att fundera.
Vid lakningen hällde jag totalt 16L vatten genom min maltbädd, det var 2.5kg malt och efter lakning hade jag 11L. Det var färdigkrossad malt från maltmagnus, suger den verkligen upp 2L per kg?
När det sen var dags för vörtkok hade jag som sagt 11L och hade väl egentligen tänkt ha 11L efter koket... under kokets gång tillsatte jag totalt 5L i omgångar när jag tyckte nivån var lite väl låg. Kokade totalt i 90 min och hade då 8L kvar, är det rimligt att det försvann 7L under koket? känns ju väldigt mycket, kokade i och för sig väldigt häftigt i en 36L kastrull så den är rätt bred vilket kanske ökade avdunstningen?
Så nu sitter jag och funderar på nästa bryggning, ska jag alltså räkna med att det försvinner 2L per kilo malt och att nästen hälften kokar bort i koket?
Var tog vattnet vägen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Var tog vattnet vägen?
Allt är nog i sin ordning. Du kan ju väga draven vid nästa bryggning så ser du hur mycket vatten som finns kvar däri.
Vid koket har det kokat bort mycket vatten, men med en stor vid gryta så stämmer det säkert också. Kanske går det att koka livligt som man ska men "lite mindre livligt"
Vid koket har det kokat bort mycket vatten, men med en stor vid gryta så stämmer det säkert också. Kanske går det att koka livligt som man ska men "lite mindre livligt"
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
- assistredo
- Maltrostare

"Standard"-uppgifterna om det som man fått brukar säga att kanske 1 liter/per kilo malt ska sugas upp/finnas kvar i draven efter mäskningen samt att man låter 10-15 % koka bort vid vörtkokningen. Ibland låter man dock det koka ihop mer vid bryggningen av starkare öl.
Jag har också erfarit att betydligt mer än detta finns kvar i draven efter mäskningen. Vad gäller det som kokar bort vid vörtkokningen som styr man ju det i viss mån själv.
Häromdagen när jag bryggde kaffe i min melittatratt uppstod en egen hypotes om kvarhållningen av vatten i draven. När det slutat droppa kaffe märkte jag att det kom ut mer om jag slog tratten lite grann mot kanten på termosen.
Kan det vara så att i vissa fall finns det, utöver det som är absorberat inuti malten, en kraftigare kapillärkraft som håller kvar vattnet/vörten mellan maltkornen? Detta skulle då kanske styras av hur malten är krossad.
Jag har också erfarit att betydligt mer än detta finns kvar i draven efter mäskningen. Vad gäller det som kokar bort vid vörtkokningen som styr man ju det i viss mån själv.
Häromdagen när jag bryggde kaffe i min melittatratt uppstod en egen hypotes om kvarhållningen av vatten i draven. När det slutat droppa kaffe märkte jag att det kom ut mer om jag slog tratten lite grann mot kanten på termosen.
Kan det vara så att i vissa fall finns det, utöver det som är absorberat inuti malten, en kraftigare kapillärkraft som håller kvar vattnet/vörten mellan maltkornen? Detta skulle då kanske styras av hur malten är krossad.
Björn Petersson
Tack för svaren, då vet jag att allt är i sin ordning. Jag fick inte till något kok på min lösa 2kw platta (trots isolerad gryta, dock utan lock) så jag flyttade över till kökshällen och där kokade det hyffsat på 9:an (2.5kw) och rejält på powerläget (3.2kw) så jag körde mest på powerläget.
Nästa gång ska jag nog koka på 9:an på induktionshällen och bara köra powerläget när jag kokar upp.
Intressant teori om melittafiltret, jag märkte att när jag silade vörten ner i jästunnan genom en saftsil så blev det efter ett tag väldigt mycket vört i silen pga att den sattes igen av diversepartiklar och det droppade rätt sakta, tilltade jag silduken åt sidan rann det raskt igenom, kanske blir det något liknande stop i maltbädden och jag hade inte tålamod nog att vänta ut det?
Kan tillägga att jag batchlakade och därav hade koll på exakt hur mycket jag tillsatt, om man lakar på det andra sättet så kanske man inte bryr sig om hur mycket vätska som gått åt utan bara hur mycket man fått ut när man är klar. Så var det iaf på den SHBF kursen jag var på, där tillsatte vi vätska under lakningen tills att det som kom ut var tillräckligt "tunnt" och hade då ingen koll egentligen på hur mycket vi tillsatt och hur mycket som fastnat i maltbädden.
Nästa gång ska jag nog koka på 9:an på induktionshällen och bara köra powerläget när jag kokar upp.
Intressant teori om melittafiltret, jag märkte att när jag silade vörten ner i jästunnan genom en saftsil så blev det efter ett tag väldigt mycket vört i silen pga att den sattes igen av diversepartiklar och det droppade rätt sakta, tilltade jag silduken åt sidan rann det raskt igenom, kanske blir det något liknande stop i maltbädden och jag hade inte tålamod nog att vänta ut det?
Kan tillägga att jag batchlakade och därav hade koll på exakt hur mycket jag tillsatt, om man lakar på det andra sättet så kanske man inte bryr sig om hur mycket vätska som gått åt utan bara hur mycket man fått ut när man är klar. Så var det iaf på den SHBF kursen jag var på, där tillsatte vi vätska under lakningen tills att det som kom ut var tillräckligt "tunnt" och hade då ingen koll egentligen på hur mycket vi tillsatt och hur mycket som fastnat i maltbädden.